Nowy element karoserii przeważnie pokryty jest fabrycznie farbą podkładową o marnej jakości. Podkład ten tak naprawdę ma zabezpieczyć reperaturkę przed korozją podczas składowania w magazynie. No i nie wiadomo tak naprawdę jak została przygotowana powierzchnia metalu przed aplikacją tego podkładu. Nie ma co ufać producentom reperaturek i części zamiennych karoserii i liczyć na to, że wszystko zostało wykonane zgodnie ze sztuką lakierniczą.
Takie elementy mogą już posiadać miejscowy nalot korozji, bądź były zanieczyszczone silikonami podczas procesu produkcyjnego. Tym bardziej, że składowanie w magazynach zwykłej czarnej stali jest wyjątkowo trudnym zadaniem. Magazyny muszą spełniać rygorystyczne warunki przechowywania i mało która firma jest w stanie je zapewnić. Więc zanim blacha trafi pod prasę, całkiem prawdopodobne jest, że pojawi się na niej powierzchowna korozja. Oczywiście w procesie produkcyjnym taka korozja powinna być usunięta chemicznie, ale czy robi to każdy? Tego nigdy się nie dowiesz 🙂 Więc jeśli zależy nam na trwałości nowego elementu, trzeba go odpowiednio przygotować. Jeśli jest to błotnik który wstawiamy w całości, warto wspomnieć by spasować i poodginać go zanim będzie on polakierowany.
Więc co po kolei…
Opcja #1 (wolna ze szlifowaniem słabe zabezpieczenie antykorozyjne)
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu.
- Szlif P150-P240-P320 ręcznie albo P100 i P180 szlifierką oscylacyjną
- Usuń pył po szlifowaniu sprężonym powietrzem i zmyj zmywaczem silikonów.
- Podkład akrylowy dwie warstwy.
- Po 3-8h szlif podkładu P600-P800 (pod srebra dodatkowo P1000) ręcznie na mokro
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu + ściereczka antystatyczna
- Lakier bazowy.
- Lakier bezbarwny.
Opcja #2 (wolna ze szlifowaniem bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne gruntem reaktywnym albo epoksydowym*)
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu.
- Szlif P150-P240 ręcznie albo P100 i P180 szlifierką oscylacyjną
- Usuń pył po szlifowaniu sprężonym powietrzem i zmyj zmywaczem silikonów.
- Podkład reaktywny albo epoksydowy dwie warstwy.
- Po 15-20 minutach od aplikacji reaktywnego aplikuj podkład akrylowy dwie warstwy. (metoda mokre na mokre)
- Po 3-8h szlif podkładu P600-P800 (pod srebra dodatkowo P1000) ręcznie na mokro
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu + ściereczka antystatyczna
- Lakier bazowy.
- Lakier bezbarwny.
*W przypadku podkładu epoksydowego musi być on przystosowany do aplikacji metodą mokre na mokre.np Novol Protect 360 + H5950.
Jeśli jest to zwykły epoksyd po jego utwardzeniu szlifuj go P320 i dopiero nakładaj podkład akrylowy.
Opcja #3 (szybka bez szlifowania słabe zabezpieczenie antykorozyjne)
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu.
- Szlif P150-P240-P320 ręcznie albo P100 i P240 szlifierką oscylacyjną
- Podkład akrylowy 2-3 warstwy metodą mokre na mokre np. Novol Protect 330
- Po 15-20 minutach od aplikacji ostatniej warstwy podkładu akrylowego (musi zrobić się matowy) aplikuj lakier bazowy, następnie lakier bezbarwny.
Opcja #4 (szybka bez szlifowania bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne gruntem reaktywnym)
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu.
- Szlif P150-P240-P320 ręcznie albo P100 i P240 szlifierką oscylacyjną
- Usuń pył po szlifowaniu sprężonym powietrzem i zmyj zmywaczem silikonów.
- Podkład reaktywny dwie warstwy.
- Po 15-20 minutach, podkład akrylowy metodą mokre na mokre np. Novol Protect 330
- Po 15-20 minutach od aplikacji ostatniej warstwy podkładu akrylowego (musi zrobić się matowy) aplikuj lakier bazowy, następnie lakier bezbarwny.
Opcja #5 (szybka bez szlifowania bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne gruntem epoksydowym)
- Zmyj dokładnie element zmywaczem silikonu.
- Szlif P150-P240 ręcznie albo P100 i P150 szlifierką oscylacyjną
- Usuń pył po szlifowaniu sprężonym powietrzem i zmyj zmywaczem silikonów.
- Podkład epoksydowy dwie warstwy np. Novol Protect 360 + H5950
- Po 15-20 minutach, podkład akrylowy metodą mokre na mokre np. Novol Protect 330
- Po 15-20 minutach od aplikacji ostatniej warstwy podkładu akrylowego (musi zrobić się matowy) aplikuj lakier bazowy, następnie lakier bezbarwny.
Odnośnie metody mokre na mokre możesz poczytać w artykułach:
Podkład akrylowy NOVOL Protect 330 w wersji mokre na mokre.
Lakierowanie felg aluminiowych metoda mokre na mokre
W przypadku gdy jest to reperaturka, którą będziesz później spawał przygotuj ją tak jak w opisie opcji #5 z tym, że nie aplikuj już podkładu akrylowego.
Ja osobiście wszystkie repaeraturki od środka zabezpieczam podkładem epoksydowym tak że finalnie element z obu stron jest zabezpieczony antykorozyjnie. (od środka tylko epoksyd już bez podkładu akrylowego)
Dobrym uzupełnieniem tematu jest też artykuł:
Jak skutecznie zabezpieczyć przed korozją naprawiany element, w którym bardziej szczegółowo opisane jest przygotowanie podkładu reaktywnego i epoksydowego do aplikacji oraz opisane są ich właściwości.
Pozdrawiam
Witam
wszystko dobrze, ale część nowych części ma „ocynk”. Zdzieranie farby może spowodować zdarcie owego ocynku. Czy poprostu nie ufać w ocynki ?
A co w przypadku, gdy zostały wymienione progi w aucie i w części wewnętrznej jest pozostawiona fabryczna konserwacja? W jaki sposób mogę dodatkowo zabezpieczyć taki próg od środka? Wystarczy konserwacja do profili zamkniętych?