Lakierowanie felg aluminiowych metoda mokre na mokre

Lakierowanie felg aluminiowych techniką mokre na mokre

By uniknąć konieczności szlifowania podkładu i przyspieszyć całą naprawę, do lakierowania felg użyłem podkładu, który umożliwia lakierowanie technika mokre na mokre. Tak jak wspominałem już w artykule: Podkład akrylowy NOVOL Protect 330 w wersji mokre na mokre, podkład ten daje taką właśnie możliwość.


Felgi które chcę polakierować mają uszkodzenia powłoki w postaci purchli utlenionego aluminium.

Lakierowanie felg
Wstępnie uszkodzoną powłokę i utlenione aluminium usunąłem tarczą Rapid Strip na wiertarkę. Następnie szlifowałem gdzie się da małą szlifierką oscylacyjną papierem P240. Tutaj trzeba dokładnie wyprowadzić powierzchnię gdyż podkład w tej wersji ma bardzo słabe wypełnienie. Tak że szlifuję wszystko tak by nie pozostał żaden uskok pomiędzy starą warstwą lakieru a metalem który był uszkodzony. Tak samo rysy po szlifie tarczą RS dokładnie wyprowadzam do gładkiej powierzchni. Resztę szlifowałem P240 następnie P320 ręcznie.

IMAGE01892
Lakierowanie felg
By móc stosować podkład Protect 330 w wersji m/m należy go rozcieńczyć 60% rozpuszczalnikiem akrylowym. Aplikuje się go wtedy pistoletem z mniejszą dyszą 1.2 do 1.4. Ja aplikowałem go pistoletem mini z dyszą 1.0. dwie warstwy. Między warstwami czekałem aż zrobi się matowy, temperaturę w garażu miałem około 15*C więc czas 5min już by nie wystarczył. Mimo że dysze miałem 1.0 podkład pięknie się rozlewał tworzył bardzo gładką powłokę. Zaraz po aplikacji wyglądał jak szary lakier 🙂 Mimo słabego wypełnienia bez problemu wypełnił ryski po szlifowaniu.

IMAGE01898
Lakierowanie felg
Po około 20 minutach aplikowałem dwie warstwy srebrnego lakieru bazowego z czasem odparowania warstw około 15 min. Następnie lakier bezbarwny rozcieńczony 5% rozpuszczalnikiem akrylowym aplikowałem w dwóch warstwach. Pistolet ustawiłem na większe ciśnienie około 0.5 bar od zalecanego, by poprawić atomizację lakieru. Podczas lakierowania felg trzeba zadbać by powłoka lakieru była gładka bez jakiejkolwiek struktury. Jeśli masz stosuj szybkie rozpuszczalniki w niższych temperaturach wtedy można rozcieńczyć lakier np. 10%. Całość naprawy zajęła mi 4 godziny, od pierwszego szlifu uszkodzonej powłoki do umycia pistoletów. Dzięki technice m/m zaoszczędziłem masę czasu, materiałów i energii 🙂
Tak felgi wyglądają po naprawie.

IMAGE01909
IMAGE01902
Lakierowanie felg
Efekt końcowy uważam za w pełni satysfakcjonujący, technikę m/m będę na pewno stosował w każdej możliwej sytuacji.
Pozdrawiam.

5.00 avg. rating (99% score) - 9 votes

I na deser film z całego procesu lakierowania 🙂

Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

31 odpowiedzi na „Lakierowanie felg aluminiowych metoda mokre na mokre

  1. Rafał mówi:

    A jakiej dokładnie bazy użyłeś?

  2. Łukasz mówi:

    Dobre dooobre ! Od malowania felg zaczynałem moja przygode z lakierowaniem czegokolwiek 🙂

    Szczerze do tej pory nie kojarzyłem totalnie na czym polega metoda mokro na mokro – teraz już wiem i faktycznie do malowania felg jak znalazl 🙂 Dzieki za podpowiedz !

  3. Tomasz mówi:

    O co chodzi z tym 60% rozcienczalnikiem do novola 330??
    jak to sie miesza? 1l podkładu + 1l utwardzacza + 60% (1,2l)rozcienczalnika??

  4. Maciej mówi:

    Witam.
    Przez przypadek wszedłem na Twoją stronę. Pomogła mi w wielu sprawach i na pewno będę ją odwiedzał. Mam pytanie co do lakierowania m/m. Również czeka mnie lakierowanie felg, ale najpierw skompletowanie wszystkich potrzebnych rzeczy. Rozumiem, że aplikując 2xpodkład nie szlifujesz go tylko zaraz po tym baza i klar? Co powiesz na wykorzystanie IPA po szlifowaniu, a przed podkładem?
    Pozdrawiam
    Maciej

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Tak dokładnie, kładziesz podkład i bez jego szlifu aplikujesz bazę i lakier bezbarwny. Czekasz tylko około 20min aż podkład zrobi się matowy.
      Co do IPA to trochę przesada, wystarczy sam zmywacz silikonu.
      IPA bardziej sprawdza się przy czyszczeniu powierzchni polerowanych, by usunąć resztki materiału polerskiego.

  5. Maciej mówi:

    Dzięki za odpowiedź! Pomiędzy podkładem a bazą należy dokładnie wymyć pistolet czy „przelecieć” rozcieńczalnikiem? Chcę kupić niskobudżetowego Sico bronze narazie niestety jako jedyny pistolet. Mógłbyś orientacyjnie podpowiedzieć jak go ustawić pod podkład m/m. W poprzednim temacie w komentarzach opisałeś jednak nie doczytałem ustawień na podkład.
    PS. Pytałem o IPA ponieważ sporo mi zostało od polerowania lakieru, więc nie wiem czy specjalnie kupować zmywacz silikonowy lub nitro.

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Jak masz jeden pistolet do wszystkiego to musisz bardzo dokładnie go myć szczególnie po podkładzie.
      Jak tego nie zrobisz podczas lakierowania baza wylecą kluski związanego podkładu albo nawet przytka dyszę.
      Nie kładłem tym pistoletem podkładu, ale ustawił bym go na 3bar średnią miotłę (jak na felgi) materiał minus 2-3 obroty od MAX.
      Poeksperymentuj ustawienia i tyle…
      Musisz mieć zmywacz silikonów by skutecznie odtłuścić lakierowane elementy. IPA nie jest do tego no i ma znacznie dłuższy czas odparowania.
      NITRO tylko do mycia pistoletu i narzędzi!

  6. Maciej mówi:

    Twoje odpowiedzi pomogły mi bardzo. Myślę, że jak skompletuje już wszystko pochwalę się efektami, jeżeli takowe mi wyjdą;)
    Jeszcze jedno co do podkładu m/m. Co w przypadku jeżeli nie zdążę położyć bazy po ok 20 min od położenia podkładu? Wiadomo jak to nowicjusz-zanim wyczyszczę pistolet, wymieszam bazę itp?

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Podkład utwardza się chemicznie do 3 godzin, po tym czasie podkład trzeba matować przed aplikacja bazy.
      Ale raczej nie będziesz mył pistoletu 3 godziny 🙂
      To 20 minut to optymalny czas w 20*C, jak będzie to 30 min to nic się nie stanie…

  7. Joshi mówi:

    Bardzo interesujący temat, i bardzo fajna rzeczowa informacja.
    Widzę , że nie tylko ja szukam info na temat jak zregenerować felgi, kiedy ma się sentyment do swojego auta. Ale kiedy liczy się każdy grosik w kieszeni.

  8. Mateusz mówi:

    A nie lepiej do felg aluminiowych uzyc novol protect 360? jest to lepsza ochrona przeciw korozji(aluminium tez koroduje) i tez ten podkład mozna uzywac w wersji mokro na mokro:)

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Pewnie że tak, ale pod warunkiem, że będziesz miał idealnie wyprowadzona powierzchnię. Epox Protect 360 ma bardzo małe właściwości wypełniające, ma sporą tendencję do siadania ze względu na dużą ilość zawartych żywic. Dzięki temu jest tak dobrą ochroną antykorozyjną między innymi. Niestety na rozszlifowanych miejscach i nierównościach będzie widać to pod lakierem. Protect 330 lepiej się tu sprawdza, daje lepsze wykończenie.

  9. Mateusz mówi:

    a co myslisz o połozeniu dwoch cienkich wastw novol 360 a pozniej na mokro novol 330 wcelu wypełnienia? i pozniej na to baze i bezbarwny? moze byc tak jakby „podwójna technologia mokro na mokro”? w sensie ze dwa podkłady i pozniej baza i lakier oczywiscie bez szlifowania wszystko(nie usuwania niedoskonałości przed:))

  10. mirek mówi:

    Wyczysciłem aluminium do zera na to położyłem alodyne i podklad epoksydowy co położyć dalej ?? propozcyje podkaldu akrylowego i bazy??
    Pozdrawiam

  11. emjey mówi:

    Krzysztof, czy na ten podklad akrylowy T4W 505 mozna klasc wierzchnia mokre na mokre?
    Mam jeszcze jednpo pytanie zamierzam do podkladu kupic pistolet sico bronze rp 1.4 poniewaz w wiekszosci chce go stosowac z novolem 360, myslisz ze da rade z taka dysza nanosic sporadycznie podklady akrylowe odpowiednio rozcienczone? A moze polecilbys cos innego?

    Dodam, ze zaczynam swoja przygode z lakierowaniem, bedzie to glownie sprzet rolniczy.

    Pozdrawiam i gratuluje umiejetosci.

    • T4W 505 nie jest m/m. To typowy podkład akrylowy o średnim wypełnieniu.
      Sico bronze rp 1.4 bardzo dobrze sprawdzi się przy Protect 360, ale w wersji m/m z utwardzaczem H5940 1:1.
      Z tym że ten bronze potrzebuje sporo wiatru, około 380l/min…
      Do podkładów akrylowych wskazana jest dysza 1.7-1.8 mocne rozcieńczanie podkładów może skutkować problemami z podnoszeniem powłoki. Zbyt długi czas odparowania rozpuszczalników…
      Do podkładów spokojnie sprawdzi się np: Speedway HP F600

    • emjey mówi:

      Dzieki bardzo, w takim razie zdecyduje sie na bronze bo najczesciej mam zamiar stosowac protect 360 wlasnie m/m.
      Ewentualnie pozniej pomysle nad czyms do akrylu.

  12. leon5 mówi:

    Witam ile podkładu, bazy i klaru będę potrzebował na 4 alufelgi 17″? Są to mercedesowskie felgi praktycznie z pełnym rotorem. Jeszcze nie doszedłem do wprawy w wyliczaniu ilości a nie chciałbym żeby mi czegoś zabrakło.

  13. bergi07@o2.plbergi07@o2.pl mówi:

    Witam, mam podkład mokro na mokro tyle,że novol spectral under 325, 3:1 VHS. Proporcja dla wersji m/m pokazuje 3:1:1.2. Jak to rozszyfrowac? 30ml podkład, 10ml utwardzacz, 12ml rozcienczalnik?? Proszę o pilną odpowiedź

  14. bergi07@o2.plbergi07@o2.pl mówi:

    Mimo wszystko nie jestem zadowolony z tego podkładu. Próbowałem rozcieńczać go w różnych konfiguracjach ponieważ rozcieńczenie wg. proporcji producenta daje w efekcie bardzo gęsty podkład.Zasadniczo efekt końcowy aplikowaniem pistoletem mini z dyszą 1.2 był słaby :/ Mimo podwojenia ilości rozcieńczalnika,podkład nie układał się tak jakbym tego chciał. Ogólnie podkład sam w sobie bardzo gęsty,jak 2 -dniowy budyń – miarka po wbiciu w podkład stoi pionowo :O Nie wiem,może popełniłem jakieś błędy ze swojej strony,ale było to już któreś z kolei moje podejście do tego podkładu,kolejna kombinacja mieszanki,pistoletu,ciśnienia no i klapa. Osobiście nie polecam,chyba,że ktoś już to stosował i mógłby coś podpowiedzieć…

  15. nemo27 mówi:

    witam chciałem panu pogratulować genialnego bloga. Mam pytanie podczas lakierowania aluminiowych felg użył pan jako podkład NOVOL Protect 330 a następnie SPIES HECKER nr.MB557 jako bazę dotlej pory myślałem ze w metodzie m/m koniecznie trzeba używać produktów z tej samej stajni żeby się nie pogryzły
    czyli teoretycznie w metodzie m/m mogę użyć novola 360 potem 330 a następnie baz t4w i klar t4w?

    • Zasada jednego producenta jest wskazana przede wszystkim przy odbudowie powłok antykorozyjnych i podkładów pod lakier. Tutaj wszystkie dodatki typu utwardzacze,rozpuszczalniki, plasyfikatory, promotory adhezji itp. Muszą być tego samego producenta, a nawet tej samej linii produktów.
      Lakier bazowy może być już innego producenta nie będzie tutaj żadnej krzywdy.
      Taka kombinacja jaką podałeś jest ok.

  16. marcinmaja mówi:

    Witam
    Fajna strona,wiele ciekawych informacji,podobają mi się głównie Twoje wynalazki i usprawnienia stanowiska pracy 😉
    Metodę mokre na mokre stosuję od 2007 roku kiedy to poznałem ją będąc w pracy w Holandii.
    Lakieruję w ten sposób praktycznie wszystko,wolę poświęcić więcej czasu na przygotowanie podłoża przed aplikacją podkładu niż szlifować kilkukrotnie ten sam element.
    Dobra robota i ciekawe filmiki.
    Czekamy na więcej filmików i opisów,głównie z pomysłów wyposażenia/doposażenia warsztatu poprzez własnoręcznie wykonane narzędzia pomocnicze.

Dodaj komentarz