Witam, ostatni post był na temat instalacji sprężonego powietrza, którą zrobiłem i idąc za ciosem postanowiłem zbudować sprężarkę.
Dotychczasowe prace wykonywałem przy użyciu sprężarki o pojemności zbiornika 60l i dość słabej wydajności. Do lakierowania pojedynczych elementów dawała sobie radę ale nie spełniała moich oczekiwań, stąd też pomysł na budowie nowej. Na zbiornik wykorzystałem butlę od LPG o pojemności 100l, dobry materiał, ma grube ścianki więc można śmiało spawać. Dużo elementów miałem z rozbiórki starej sprężarki, także poszło szybko i sprawnie.
Gdy już zbiornik stał na kółkach zacząłem rozglądać się za kompresorem. Przejrzałem allegro i kupiłem kompresor firmy Kraft i tu kilka słów producenta na jego temat.
– sprężarka dwucylindrowa – smarowana olejem
– wyposażona w boczną chłodnicę powietrza- cylindry urządzenia wykonane z żeliwa- wyposażona w koło pasowe które jednocześnie chłodzi kompresor
– gwarancja 2 lata
Dane techniczne:
– Sprężarka powietrza KD1404- Wydajność pompy: 600 L/min- Pompa współpracuje z silnikiem o minimalnej mocy: 4KW- Średnica cylindra 90mm- Liczba cylindrów: 2- Ciśnienie maksymalne: 8 Bar
– Max obroty pompy 1060 obrotów/min.
– Średnica zewnętrzna koła pasowego 32cm – Waga: 30kg
Po zamówieniu pompę miałem już następnego dnia i mogłem szykować mocowanie. Do tego posłużył mi ceownik perforowany, który miał już gotowe otwory i nie musiałem tracić czasu na wiercenie. Silnik również został przymocowany do butli za pomocą tego ceownika, przeciąłem tylko poprzeczki między otworami i miałem już gotowy naciąg. Wszystko ustawiłem jak należy i mogłem solidnie pospawać.
Do napędzania pompy zamontowałem silnik o mocy 4kw i 1430 obr. leżał od dłuższego czasu niepotrzebny więc nie musiałem kupować.
Początkowo na silniku założone było koło pasowe o średnicy zew. 13cm ale musiałem je zmienić na większe żeby otrzymać wyższe obroty na pompie. Założyłem koło o średnicy zew. 21cm i otrzymałem 950 obr/min. Są mniejsze od maksymalnych jakie zaleca producent ale myślę że wystarczające do dobrej wydajności, no i pompa nie będzie maksymalnie obciążona. Następnie wspawałem mówki 1/2 cala na wyjścia powietrza, spust kondensatu i 3/4 na połączenie kompresora z butlą. Połączenie wykonałem ze stalowej rurki 3/4, był problem z dokupieniem nakrętki na wyjście z kompresora, dlatego trzeba było wytoczyć „przejściówkę”. Do połączenia użyłem również zaworu zwrotnego i śrubunku.
Jak już wszystko było podłączone, wykonałem test szczelności zbiornika po spawaniu i mogłem szykować się do malowania.
Zbiornik w kolor niebieski a reszta podzespołów czarna. Po wyschnięciu robota najprzyjemniejsza – skręcanie.
Silnik podłączyłem przewodem 4×2,5, przed włącznikiem zamontowany jest stycznik, takie zabezpieczenie przed uszkodzeniem włącznika ciśnieniowego który jest dość drogi. Po złożeniu wszystkiego w całość została mi do zrobienia osłona kół pasowych. Miałem dostęp do nierdzewki, dlatego też z takiej gotowej kratki powstała osłona. Do ceownika dokupiłem plastikowe zaślepki, żeby wizualnie ładnie to wyglądało. W całości prezentuje się to tak.
Podczas testu od 0 do 6 bar, bo wtedy na takie ciśnienie miałem ustawiony włącznik ciśnieniowy uzyskałem wydajność 660l/min. Koszt budowy w moim przypadku nie był duży, ponieważ kupiłem tylko kompresor i zbiornik + kilka szczegółów, czyli ok 600zł. Resztę podzespołów miałem, tak jak już wspominałem z rozbiórki starej sprężarki. Zajęło mi to kilka wieczorów ale myślę że było warto. Pozdrawiam
jak byś mógł to sprawdź jaką ma wydajność przy pompowaniu 0-8(10)bar + ew. jakiś filmik z pompowania
fajnie wygląda, też zastanawiałem się czy nie zrobić w ten sposób kompresora, jeżeli dobrze pamiętam to wychodziło mi ok 1200-1500zł (nie pamietam) z 3 cylindrowcem 90mm i wydajnością w okolicach 900L/min , wszystkie nowe części poza zbiornikiem LPG (którego było ciężko dostać)
no super , trochę pracy i jest fajny kompresor , widzę ,że masz filtro reduktor i naolejacz zamontowany bezpośrednio do kompresora , też myślałem o montaży przy kompresorze bo czasami robie w innym pomieszczeniu
Przydaje się filtro reduktor na wyjściu ze sprężarki bo nie zawsze pracuje w garażu, a takim sposobem mam regulacje ciśnienia no I zawsze jakieś oczyszczenie, woda w powietrzu nie jest mile widziana
Niestety filtr (odwadniacz) w 100% nie spełni swojej funkcji bezpośrednio przy wylocie powietrza ze zbiornika. Na pewno wyłapię coś tej wody ale większość i tak po ochłodzeniu zacznie odkładać się w instalacji sprężonego powietrza więc będzie potrzebne zastosowanie kolejnego.
Masz rację ale zawsze lepiej jak jest ten filtr niż byłby sam reduktor, zobacze jak będzie się sprawować instalacja, jeśli będzie problem z woda to zamontuje chłodnice, w starej sprężarce miałem chłodnice między kompresorem a zbiornikiem i dobrze spełniała swoje zadanie
pozazdrościć, fajne wykonanie i wydajność też dość spoko, ciekawe jakby dawała sobie rade z moja piaskarką;P
Wydajność od 0 do 8 bar wyniosła 591 l/min, sprężarke robiłem głównie do lakierowania + jakieś sprzęty pneumatyczne typu oscylacyjna, myślę że powinna dawać radę bez problemów
Niezła wydajność jak na dwa tłoki, myślałem że będzie w granicach 450l/min realnie, wygląda że jest spora szybsza od 3 tłokowej 65, aż ciężko uwierzyć ale jeśli ma faktycznie prawie 600 litrów to dobra alternatywa i cenowo wychodzi też nieźle 😀
Są też 3 tłokowe o średnicy tłoka 90mm, wtedy producent podaje wydajność efektywna 900l/min, podstawa to dobrze dopasować przekładnie żeby obroty na pompie nie były zbyt niskie bo to obniży wydajność. Jestem pozytywnie zaskoczony ze jest mała rozbieżność między wydajnością którą podaje producent a wydajnością którą udało mi się uzyskać.
Na 3 tłokowej 90mm z tego co widziałem kolega z lakiernik.info budował sprężarkę i miał około 770 litrów realnej wydajności.
https://www.youtube.com/watch?v=R06gI5S_kgs
Widziałem, ładny sprzęcik zbudował kolega. Do zakupu dostałem instrukcję obsługi w której jest tabelka z modelami kompresorów i poszczególnymi parametrami do każdego z nich. Jeśli ktoś planuje zakup kompresora to może się przydać 🙂
Fajne wykonanie,mam taki sam problem by zbudować sobie kompresor, część rzeczy posiadam(zbiornik, silnik) jednakże nie wiedziałem jakiej pompy użyć by cena nie była wysoka jednakże wydajność/jakość dobra. Prosiłbym o namiary tegoż sprzedawcy.
Na allegro zamawiałem, 500 657 257 to numer do sprzedawcy od którego ja kupiłem
Pingback:Budowa sprężarki 200l + test | Mój Garaż
A ja do kolegi mam pytanie, które blokuje mnie kilka miesięcy przed wykonaniem podobnego sprzętu: obawiam się spawania, wiercenia w używanej butli po LPG. Czy jakieś specjalne zabiegi typu płukanie wodą itp przed obróbką są zalecane? Fora różnie piszą, co niektórzy kategorycznie odradzają. Jak kolega to przeszedł?
Butla leżała dość długi czas nieużywana, zawór był odkręcony także się „wywietrzyła”, przy spawaniu nie było żadnych problemów, to już druga moja sprężarka wykonana na podstawie butli LPG i powiem ci że śmiało możesz spawac. Jeśli butla jest świeżo wykręcona z samochodu to daj jej trochę czasu na poleżenie, odkręć zawór i niech się wietrzy
Potwierdzam spawałem dwie butle po lpg w taki sposób i wszystko było ok.
co do butli, powinno sie ją wietrzyć otworem na dół gaz jest cięższy od powietrza, a jak na swierzo chcesz spawac czy cos to zalej do pełna wodą by „wygonić” opary, tyle ode mnie, pozdrawiam
Z ciekawości chciałbym zapytać ponieważ nigdzie w instrukcji tego nie ma czy butle za każdym razem po zakończonej pracy muszę opróżniać do 0 czy nic się nie stanie gdy pozostanie nabita? wiadomo że po czasie i tak ciśnienie zejdzie ale czy można tak. Drugie pytanie to czy kondensat wody mogę spuszczać gdy butka jest napełniona? czy musi być pusta co znacznie utrudnia usunięcie wody.
Nie zwracam uwagi czy po robocie jest powietrze w sprężarce czy też nie a kondensat spuszczam najpierw bez ciśnienia, zleci wszystko co było i następnie z ciśnieniem resztki które zostały
Szacuneczek dobra robota :))
Ja także zrobiłem kompresor na tej pompie.
Wczoraj było pierwsze uruchomienie i pomiar czasu.
Butla 95l w 66s 8bar, to wychodzi 690l/min.
Obroty na pompie zrobiłem na maksymalne, silnik 2800 i koło 12cm.
Jak zrobię zdjęcia to też się pochwalę projektem 🙂
No to konkretną wydajność uzyskałes, silnik ile kw masz do tej sprężarce? Wstaw post to obejrzymy
Witam jaki rozmiar gwintu został zastosowany an tej przejsciówce? Rzeczywiście jest problem z dokupieniem owej przejściówki ponieważ na łączniku wychodzącym z pompy jest bardzo drobny gwint