Szpachlówki nitrocelulozowe 1k i kilka pytań praktycznych

Siemanko. Przy okazji mojej ostatniej pracy z Audi a6 c7 pojawiło się wiele znaków zapytania i kilka komentarzy, z których ciekawsze rzeczy postanowiłem wyciągnąć ponownie i stworzyć odrębny wpis,by mogło go znaleźć i przeczytać szersze grono czytelników. Bardzo nurtującym mnie tematem jest używanie szpachlówki nitrocelulozowej.

Przywiozłem sobie kiedyś z Anglii szpachlówkę firmy 3M (zapłaciłem za nią około 13 funtów!). W Polsce jest nie do zdobycia :/ W Anglii w warsztacie była stosowana wszem i wobec i przyznam, że tuba jest bardzo wydajna i ciężko jest ją wykończyć.

Po aplikacji podkładu i jego utwardzeniu, bez matowania kładę taką szpachlówkę plastikową szpachelką lub kawałkiem grubszej gumy na wszystkie dziurki lub ryski, które usiadły pod podkładem. Plusem tego produktu jest bardzo szybki czas schnięcia pod warunkiem nałożenia stosunkowo cienkich warstw.

Pryskam kontrast i po kilku minutach już mogę lecieć p-800 na wodę. Dla porównania kupiłem kiedyś szpachlówkę app 1-ks wartą około 11 zł, aplikowałem ją tak samo jak 3M, ale podczas obróbki papierem wodnym wybierałem tą szpachlówkę z miejsc jej nałożenia. Generalnie nic ciekawego. Zostawiłem ją sobie jako asystenta do usuwania ewentualnych zacieków.

Ostatnio mi się zrobiła przypadkowo mini kluseczka więc po kilku minutach obróbka na klocku p-1500 i super sprawa. Na ostatniej naprawie zderzaka użyłem tej 3M i w 2 miejscach, gdzie były nieco większe dziurki, pod lakierem to sobie usiadło.

Moje pytanie brzmi: czy mogła zareagować z rozpuszczalnikiem zawartym w bazie i lekko ją roztopiło i dlatego siadła czy miało na to wpływ coś innego? Przyznam, że produkt bardzo ułatwia życie i przyśpiesza pracę. Nie wyobrażam sobie mieszać finisza 2k i nakładać go na wyścigi na każdą dziurkę czy ryskę zanim utwardzacz zadziała:/ Szlif finisza też jest bardziej mozolny niż takiej szpachlówki. Jakie są Wasze doświadczenia ze szpachlówkami Nitro?? Warto czy są zdradliwe?

Pytanie drugie: Odnośnie natrysków próbnych na kartach do natrysków próbnych. Dlaczego niektóre karty są białe, niektóre mają czarne paski lub są zrobione w biało-czarną szachownicę? Do czego to służy i jak wykonać taki natrysk. Czy każdą próbkę musimy finalnie pokryć bezbarwnym i po wyschnięciu dopiero przymierzyć do sąsiadującego panelu samochodu? Czy pracownicy mieszalni posiadają wiedzę na temat parametrów ciśnienia jakimi były robione dane próbki producentów i iloma warstwami bazy zostały pokryte? Może takie dane zastąpiłyby natryski próbne jeśli próbnik w mieszalni jest idealnie zgodny z lakierem na naszym aucie.

Pytanie trzecie: Dotyczy wstawienia reperaturki. W ramach nauki szpachlowania, z którym wciąż kuleję zabrałem się za swojego zgnilca marki vw T4.

20160215_195617

Wiadomo,że lepiej ewentualnie spieprzyć i wyciągnąć wnioski na swoim niż na czyimś aucie. Bus 22 letni i bliżej mu do złomowiska niż salonu więc gorzej już wyglądać nie może 😀 Chciałbym wstawić reperaturkę wielkości jak zaznaczyłem liniami na pierwszym zdjęciu:

20160215_195538 20160215_195551

Czy cięcie zgnilizny mogę przeprowadzić na łączeniu blach wypełnionym masą uszczelniającą? Na co powinienem zwrócić uwagę?

Pytanie czwarte: Dotyczy wyprowadzania łuków. Auto było wcześniej robione i nadkole nie ma prostego łuku tak jak zaznaczyłem to miejsce długopisem:

20160215_195510

Gdy to zeszlifuję to jak od podstaw się za to zabrać? Mam sobie tą linię/łuk wyprowadzić taśmą liniową,zamaskować dolną część, a górną szpachlować,zerwać szybko taśmę,poczekać aż szpachel stwardnieje i potem analogicznie zrobić to z dołem? Tak się robi przy kantach i liniach a jak to wygląda przy takich wgłębieniach? Jakim klockiem pownienem pracować? Czy zakup pół-okrągłęgo hebla coś pomoże? Proszę o pomoc jak od strony praktycznej zabrać się za to.

Pytanie piąte dotyczy baranka np. Novol gravit 600,którego chcę prysnąć potem na progi i nadkola oraz masy uszczelniającej w tubie, którą wypełnię ponownie łączenie blach. Czy te masy należy przed bazą pokryć podkładem czy wystarczy zmatować włókniną i odtłuścić?

Pytanie szóste dotyczy użycia szpachlówki. Zakupiłem kilka rodzajów z różnych firm. Mam stosunkowo twardą z duponta, miękką z app i lekką z novola. Czy do wypełnienia małych powierzchni lepiej dać twardą/uniwersalną żeby był mały skurcz i nie siadła łatka czy lepiej dać miękką lub lekką żeby nie zarżnąć się przy ręcznym szlifie a na to potem prysnąć natryskową?

Która daje trwalsze wykonanie i lepszy efekt po czasie?

Przy okazji pytanie czy do większych powierzchni typu dach lepiej dać miękką czy lekką? Przejrzałem różne fora internetowe i mało jest informacji na temat tych szpachlówek. Temat rzeka!!!!

Jak rozpoznać twardość szpachlówki jeśli nie jest to opisane? Jakie są progi gęstości dla poszczególnych szpachlówek? Jaka generalnie jest też różnica między szpachlą multifunkcyjną, a uniwersalną?

Przyznam, że tego duponta dość opornie się obrabia ale spodobała mi się i kupiłem ponownie. Co sądzicie o miękkich i lekkich?
Jakie są wasze wrażenia i doświadczena? Warto używać?

Sporo tych pytań, ale i temat ciężko wyczerpać i mało jest informacji w sieci, a gama oferowanych na rynku produktów jest naprawdę przeogromna.

Pytanie siódme   PODKŁADY MOKRE NA MOKRE i porównanie 2 produktów

W jednym z artykułów Pana Krzysztofa można znaleźć podkład Novol 330 – https://jaktozrobilemwgarazu.pl/podklad-protect-330/

330 novol 330

Pisze Pan, że znalazł w karcie technicznej informację, że przy rozcieńczeniu 60% można stosować go w wersji mokro na mokro. Czy do takiego rozcieńczenia zmienia się wtedy proporcja podkładu do utwardzacza czy to pozostaje bez zmian?

Podkład typowo dedykowany do aplikacji wet on wen (m/m) Spectral Under 325 na puszce posiada informację o proporcji 3:1:1.2.

spectral under 325

Trochę to dziwne i nie wiem czy to jest podane w gramach czy ml ale próbowałem trochę kombinować. Jak rozczytać tą proporcję? Na moje np. 30 ml podkładu,10 ml utwardzacz i 12 ml rozpuszczalnik? Przyznam, że w takiej konfiguracji nie da się go położyć w wersji m/m i nie wiem czy to są dane dla wersji gruntującej czy o co chodzi. Czy produkty możemy sobie rozcieńczać ponad dane zawarte na opakowaniu (na oko) czy grozi to utratą właściwości takiego podkładu?

Pytanie ósme OSTATNIE 😀  Jak bez ponownego malowania zniwelować łatki i rysy,które usiadły sobie pod lakierem w czasie kilkutygodniowego utwardzania,procesów chemicznych itd. itp. Czy szlif p-2000 na mokro na klocku i polerowanie białą gąbką pomoże całkowicie czy tylko delikatnie poprawi efekt?

Uff trochę się rozpisałem. Przepraszam za obszerny materiał, ale myślę, że wiele osób pewnie też dopadło kilka takich dylematów jakie zawarłem w tym wpisie. Mam nadzieję, że komuś uda się podzielić ze mną i innymi użytkownikami swoją wiedzą i otrzymam odpowiedzi na wszystkie pytania 🙂 Bardzo proszę o pomoc i komentarze. Pozdro Piona

Otagowano , , , , .Dodaj do zakładek Link.

25 odpowiedzi na „Szpachlówki nitrocelulozowe 1k i kilka pytań praktycznych

  1. Krzysztof Mulcan komentarz:

    Ooo rzesz, ale tego jest 🙂
    Trochę mało czasu teraz mam więc popiszemy może jutro. Póki co w sprawie szpachlowania, a generalnie czym sugerować się przy wyborze szpachlówki, pomocny będzie filmik jaki wypociłem dla Warsztat24 na gościnnych występach 😉

    https://www.youtube.com/watch?v=5QrogTJqgqw

  2. bergi07@o2.pl komentarz:

    Filmik jakoś musiałem przeoczyć w archiwum, a na stronie Mój Garaż bywam kilka razy dziennie 😉 Ale już się za niego biorę! Noo pytań sporo ale niestety niewiedza jest bolesna :/ Człowiek ma chęci,zapał i motywacje żeby coś zrobić,a niekiedy nie wie jak się za coś zabrać lub nie do końca wie co z czym zjeść. Za odpowiedzi będę naprawdę wdzięczny i dużo mi to pomoże. Myślę,że nie tylko mi ale i wielu innym początkującym. Czekam z niecierpliwością,pozdrawiam!

  3. lakiernik komentarz:

    Ja mojego busa dopieściłem tak nie stety już sprzedany.

  4. marcino98 komentarz:

    Witam bergi07 mógłbyś mi dać kilka cennych wskazówek jak zdemontować przedni zderzak z T4 bo jeszcze tego nie robiłem, a słyszałem że jest to trochę skomplikowane.

  5. lakiernik komentarz:

    Kolego pod tablicą rejestracyjną masz dwie śruby klucz 13 przy kołach są po dwie śrubki i zderzak schodzi.

  6. bergi07@o2.pl komentarz:

    Jak masz rocznik 1995 tak jak mój, to zderzak obustronnie trzyma się na plastikowych opaskach 😀

  7. michal1984 komentarz:

    Witam widzę że temat szpachli jest bardzo obszerny ale mam taki temat do ogarnięcia czy ktoś z kolegów i może pan Krzysiek spotkaliście się z czymś takim że spawy zostały wykańczane nie szpachlom tylko cyną ??? I może ktoś wie jak to cyna i jak wygląda ten proces ???

  8. mikun321 komentarz:

    Tak spotkalem się z tym, jest to bardzo dobra metoda. Cyna jest to zwykla sztabka taka jak do dachów. Jest to drozszy i trudniejszy proces ale wytrzymalszy i trwalszy. Najpier pokrywasz element pasta do lutowania grzejesz palnikiem nastepnie wycierasz pozostałości pasty i znów palnik i wciskasz cynę w spawki. Ostatecznie nadajesz ksztalt heblem i gotowe 😉

  9. michal1984 komentarz:

    Witam Bartek też oglądałem filmiki tego gościa ale nigdzie nie jest powiedziane jaka to cyna mikun321 pisał że to jest ta co do dachów ale to też nie do końca bo na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=wXFpBODtmSM
    podają coś innego jak byście coś wiedzieli więcej to z góry dzięki za info Pozdrawiam Michał

  10. bergi07@o2.pl komentarz:

    „lakiernik” fajny ten niebieski to będzie coś w deseń skody, Racing Blue? Czy coś podobnego ale niemetalik? Podałbyś mi kod? Bo właśnie myślałem żeby progi,nadkola,lusterka i spojler machnąć w czarny a resztę budy właśnie na niebiesko 😀 Ale jeszcze się zastanawiam nad odcieniem,może dziebko jaśniejszy albo zastanawiam się nad takim morskim kolrem ale muszę raz w mieszalni dorwać próbniki 😀 Powiedz mi ile bazy zużyłeś na całego busa? Jest prezencja tylko te pomarańczowe kierunki psują niestety cały efekt w wielu fajnych autkach… :/

    • lakiernik komentarz:

      W lakierze jest dodatek perły nr lakieru to LC5J Bus był biały zderzaki czarne wszystko poszło pod kolor co do ilości bazy trochę tego poszło bus max długi,ale teraz ciężko mi tą ilość sobie przypomnieć takie rzeczy zapisuję jak znajdę to podam:)

  11. marcino98 komentarz:

    Dzięki za odpowiedź odnośnie T4. A co do cyny przeważnie oferowane są stopy Sn 60 Pb 40 a najlepszy do prac blacharskich jest stop Pb 75 Sn 25 (jest najlepszy w nakładaniu i ma najlepiej zabezpiecza antykorozyjnie). Gdzie można nabyć ten z większą zawartością ołowiu?

  12. michal1984 komentarz:

    Dzięki marcino98 za wskazówki wyszukałem właśnie na allegro tą cynę i za niedługo zacznę testy 🙂

  13. zirek komentarz:

    Co do szpachlówek 1K to z mojego doświadczenia wiem że nadają się jedynie do naprawdę minimalnych ubytków,mają sporą tendencje do siadania, przestałem ich używać lepiej przeciągnąć wykończeniową i nie martwić się co będzie za miesiąc…

  14. bergi07@o2.pl komentarz:

    „lakiernik” czyli baza generalnie jest niemetalik niebieski tyle,że na własne życzenie kazałeś sobie w mieszalni dolać miki?Na pewno ładnie się mieni na tym blue 😉 Taki odcień właśnie chodził mi po głowie dlatego pytam. Mój busik też biały tylko, że nie jest maxi.Dużo miałeś korozji i innych niespodzianek typu kit z każdej strony? 😀 Jak znajdziesz te zapiski to będę wdzięczny 😉 pozdro

  15. lakiernik komentarz:

    Dokładnie,z tyłu drzwi skrzydełkowe korozja pod szybą tylne nadkole od strony pasażera z przodu progi lecz wszystko bez dziur na początku jak go kupiłem zaraz poszedłem w konserwację środkami wewnątrz profili tak że dużo roboty z rdzą u mnie nie było,powiedz mi jaki u ciebie jest silniczek u mnie był 2,5TDI ACV 102 KM. 8,5 l na setkę ropki palił,bardzo dobrze mi się nim jeździło żałowałem tylko że nie miał tego przodu po lifcie chciałem mu wymienić przed lakierowaniem ale za dużo tych przeróbek i sobie odpuściłem:) życzę o by Ci wyszedł jak najlepiej twój busik:)jak dokopię się do zapisków to zaraz wstawię numer lakieru znalazłem na słoiku z bazą do niego już wyschła na wiór:)

  16. bergi07@o2.pl komentarz:

    Dzisiaj na mieście widziałem citroenka bodajże DS3. Właśnie o taki niebieski mi chodziło więc cyknąłem fotę 😀 Tylko czy będzie pasował na tym busie :I hmm… Ja mam 2.4 D, typowy osioł do lawety 😀 Ale 340.000 km nabite i przy silniku nic od wielu lat. Ja wszystkie luźne części wykręciłem i rozebrałem w mak więc została tylko buda. Szyby powycinałem przód i tył, reperturka progu,2 nadkoli, jedna dziura w progu od wewnątrz,kropki rdzy na dachu i rdza pod starym szpachlem,który ktoś rzeźbił wcześniej także z każdej strony 🙁 Rozbiór auta i szlifowanie rdzy zajęło mi tydzień.Mam dużo roboty ale jak skończę to machnę fotorelację. Jest to auto do nauki więc będę testował,robił próby,a jak nie wszystko wyjdzie to na swoim spartacze 😉 Głównie chodzi mi o szpachlowanie bo z tym kuleję

  17. lakiernik komentarz:

    bergi07@o2.pl Jak go zrobisz to wrzuć fotki chce zobaczyć jak ci wyjdzie w tym kolorze:)

  18. bergi07@o2.pl komentarz:

    Spoko,chyba,że na próbnikach trafię coś ciekawszego. Czekam na info o ilości bazy jaką zużyłeś, bo ciężko mi oszacować 😮 Przeważnie mają bazy 1:1 lub 2:1. Jeśli bym dostał tą 1:1 to strzelam,że na całego busa musiałbym kupić jakieś 1.8-2 litry?

  19. Adam komentarz:

    Krzysiu powiedz kiedy będą dostępne na kanale YT warsztat24 filmiki o szpachlowaniu tzw.dwie twarze? 😀 Pozdrowienia dla Kumatych .

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Film o szpachlowaniu dla W24 pojawi się najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.
      Duża produkcja tzw. dwie twarze o szpachlowaniu i nie tylko 😉
      Pojawią się jak uporam się z montażem materiału. Jest tego ogrom, trochę mi z tym zejdzie. Ale warto będzie obejrzeć materiał, sporo wiedzy będzie przekazane od technika APP 🙂 Na tą chwilę trudno mi określić bliższy termin publikacji. Ten film będzie publikowany na kanale APP.

  20. Adam komentarz:

    Który technik z APP, Darek?
    Widzę, że już na dobre zakotwiczyłeś w APP, obyś tylko nie dał sobie wmówić, że wszystko co APP jest najlepsze. 🙂 Miło ogląda się filmiki z osobami neutralnymi.
    Każdy z nas, wie jak jest, są produkty dobre i gorsze. Np. Grund EP pod względem czasu to totalna porażka, bezbarwny APP Quartz nie powala swoją jakością jak na produkt z „wyższej” półki i za taką kwotę.
    Wylewając na 1,5 warstwy i wypalając w komorze potrafi niestety zgazować. 🙂
    Czekamy na filmiki „dwie twarze” zobaczymy co z tego wyszło.

  21. Sebastian21 komentarz:

    bergi skąd Ty jesteś bo znajome mi te rejestrację:) ja co prawda dopiero kompletuje wszystkie graty do nauki lakierowania ale z chęcią bym podpatrzył u kogoś kto już ma parę lakierowań za sobą;)

  22. marcino98 komentarz:

    Koledzy potrzebuję fachowej pomocy. Mam świeżo polakierowany błotnik i słupek w WV T4 okazuje się, że kolor zupełnie nie trafiony (inny odcień). Muszę to poprawić. Co zrobić żeby mi się to nie zważyło?

Dodaj komentarz