Oświetlenie pomieszczenia gdzie będziemy lakierować pełni bardzo ważną rolę.
Bez odpowiedniego oświetlenia w garażowej lakierni efekty naszej pracy będą raczej marne. Po prostu nie będziemy widzieć w którymś momencie jak rozlewa się lakier, będzie dużo niedoróbek, a finalnie efekt pracy będzie niesatysfakcjonujący. Nie łódź się, że dwie żarówki 100W w suficie wystarczą.
[ad 9]
To że podczas napraw mechanicznych niby jest wszystko ok, i uważasz ze jest jasno podczas lakierowania raptem stwierdzisz, że nie widzisz co lakierujesz. Ja mam łącznie 650W oświetlenia i nadal twierdzę, że jest za ciemno!
Podczas aplikacji lakieru bezbarwnego robi się spora zadyma, światło jest tak rozproszone przez mgłę lakierniczą, że momentami naprawdę nic nie widać. Oczywiście sytuację poprawia skuteczny wyciąg.
Przedstawiona tutaj propozycja oświetlenia to oczywiście niezbędne minimum po najniższych kosztach. Ustawienie świetlówek jest poparte praktycznymi próbami jakie zrobiłem. I wiem że to ustawienie jest najbardziej optymalne dla takich warunków.
Podstawowym źródłem światła są świetlówki ze względu na barwę światła i oprawę.
Mowa tu o oprawach hermetycznych z świetlówkami liniowymi o mocy 2x54W,2x58W albo 2x36W.
Oprawa hermetyczna 2x36W
Oprawa hermetyczna 2x58W
Świetlówki liniowe T8 36W
Świetlówki liniowe T8 58W
Warto też tak rozplanować instalację by można było te świetlówki włączać sekcjami.
Ja mam możliwość włączyć osobno prawą i lewą stronę oświetlenia oraz jego górną albo dolną część.
Wszystko ze względów oszczędności energii, jak przygotowuję jakiś element do lakierowania albo zwyczajnie coś naprawiam przy aucie, to włączam tylko część oświetlenia tak by było odpowiednio jasno i ekonomicznie jednocześnie. Dodatkowo mam w suficie zwykłe dwie świetlówki energooszczędne 18W, które zapalam gdy sprzątam itp. W drugim pomieszczeniu podobnie tylko dwie żarówki 18W. Na cały remont Matiza zużyłem jedynie 19kW energii. To raczej śmieszny koszt i o to chodziło 🙂
Dlaczego oprawy hermetyczne? To chyba oczywiste, że podczas lakierowania w pomieszczeniu powstaje wybuchowa mieszanina rozpuszczalników i raczej nie chcieli byśmy wylecieć w powietrze.
Kiedyś oglądałem filmik na YouTube gdzie koleś lakierował zimą auto w garażu przy piecyku typu koza. Przyznam że trzeba mieć jaja by tak robić, ja bym nie dał rady chyba, tak z samej troski by mi tych jaj nie urwało 🙂
Ale wracając do oświetlenia…
By zapewnić to niezbędne minimum przy lakierowaniu potrzebne będzie 8 opraw hermetycznych 2x36W albo lepiej 2x58W przy pomieszczeniu o wymiarach 4x6m.
Im dłuższe pomieszczenie tym więcej świetlówek będzie potrzebne niestety…
Tutaj dwa schematy układu świetlówek jakie proponuje.
W opcji 1 którą zresztą stosuję świetlówki w narożnikach dobrze doświetlają tez przód i tył auta dzięki temu, że światło odbija się od przedniej i mylniej ściany. Pozioma świetlówka około 80cm od podłogi doświetla boki i progi.
W opcji 2 jest jakby jaśniej ale powstaje efekt lśnienia. Gdy stoję naprzeciw ściany środkowa świetlówka świeci prosto w oczy i finalnie mało co widziałem. Nie wiem może mi to przeszkadza bo jestem okularnikiem, musisz sprawdzić tą opcję może w twoim przypadku będzie inaczej.
Jeśli lakieruję coś na stojaku to ustawiam go w poprzek garażu, tak by świetlówki były po bokach elementu wtedy nic mi w nie świeci w oczy i finalnie więcej widać.
Pozdrawiam.
Tak z ciekawości, nie próbowałeś przesiąść się na LED. Myślę, że tą samo jasność osiągnął byś dużo mniejszą ilością Wat. Pytanie tylko czy światło LEDowe, zimne czy ciepłe, się nadaje ?
Nie jestem przekonany do oświetlenia LED.
Świetlówki mimo większego poboru energii, emitują światło zbliżone do dziennego. Przy pracach lakierniczych, a w szczególności jeśli chodzi o prasowalność koloru (cieniowanie) dobra świetlówka jest niezastąpiona.
takie pytanie czy świetlówki w oprawach zwykłych, niehermetycznych też by mogły być jeśli by się malowało raz na jakiś czas? prawdę mówiąc to pierwsze słyszę o tym że świetlówka mogła by spowodować wybuch, bardzo fajnie że prowadzi Pan taką stronę:)
Parę słów ode mnie jako elektronika … Wybuch może nastąpić od iskry (czyli marny kontakt, wyłączniki itp) – ale czasem także i od silnych błysków. Tych przy świetlówkach być nie powinno, ale … ja bym jaj też nie ryzykował 😀 ! No może lakierowanie jednego niedużego elementu tyle par nie wytworzy, ale całe auto … Aha – LEDy mają inną barwę światła, no i dużo droższe są. Efektywność LEDów i świetlówek jest podobna – ok. 100 lm/W. Poza tym – gratulacje Krzysztofie za super-stronkę !!!
Mam pytanie do znających temat: czemu jak się patrzy w lakierniach z youtube lampy są zwykle ułożone wzdłuż górnej dłuższej krawędzi pod kątem 45stopni? Czy wynika to może z wygody instalacji, czy lepszego ułożenia światła?
Strumień światła padający ze świetlówki nie jest zbytnio rozproszony. Ułożenie pod kątem 45* jest zwyczajnie bardziej optymalne. Przerabiałem instalację oświetlenia u siebie. Najpierw dałem świetlówki prosto, przykręcone zwyczajnie do ściany. Nie było za dobrze… Po dołożeniu zrobionych przeze mnie wieszaków 45* jest o niebo lepiej.
Jakie stosuje pan oprawy do świetlówek ze statecznikiem elektrycznym czy na starter pytam z ciekawości bo zależy mi na długiej trwałości? I czy warto kupić oprawy z allegro powiedzmy 40-50zł kwota bo wiadomo będę potrzebował około 10 a to już koszty rosną kable przełączniki itd…
W Leroyu czy Castoramie są po 40zł 2×36. Dorobiłem się do tej pory dwóch takich i są ok:). Nie wiem ile pochodzą, no ale czemu mają się psuć. A i żarówki po 8 złociszy. 450zł za powiedzmy osiem sztuk z żarówkami.
pytam, bo zauważyłem, że wcześniej miałeś lampy ułożone mniej więcej jak w artykule powyżej, czyli na różnych wysokościach, a teraz lampy są na górze w rogach.
miałbym jeszcze pytania(może głupie..;p) odnosnie tego czy np w lakierni podczas malowania może byc podłączony zwykły przedłuzacz i np. podpięta do niego oprawa hermetyczna? albo np. czy kable elektryczne(zwykłe jak w przedłużaczu idące do swietlówek) mogą wisieć na scianie i np być ze sobą połączone i zaizolowane? nie przygladałem się nigdy w żadnej lakierni i nie wiem jak to ma wygladać a niechciałbym sobie narobić jakiś problemow, niby tylko jak powstanie np. zwarcie to może dojsc do wybuchu ale wol esie upewnic, dziekuje:)
Nie ma głupich pytań 🙂
Podczas lakierowania szczególnie przy słabym wyciągu w pomieszczeniu pojawia się bardzo stężona mieszanka rozpuszczalników o świetnych właściwościach wybuchowych.
Takie połączenia elektryczne o których piszesz to nic innego jak kuszenie losu. Wszelkie iskrzenie może zainicjować wybuch.
Wszystkie przełączniki powinny być hermetyczne, tak samo oprawy. Kable najlepiej w peszelu i oczywiście nie uszkodzone.
To nie jest wielki majątek te parę metrów dobrego kabla i włączników, puszek hermetycznych.
Oczywiście są tacy co lakierują przy kozie i niby nic się nie dzieje, mnie tam strach przechodzi po plecach na samą myśl 🙂
Więc Daminw13 Twój zdrowy rozsądek dobrze Ci podpowiada 🙂
dziękuje za odpowiedz, dobrze wiedzieć takie rzeczy, to będę musiał pokupować wszystko nowe i co się da to hermetyczne:)
witam, jakoś ciągle mi nie daje spokoju ta instalacja, bo zabrałem się za pokupowanie wszystkiego i czy szczelność puszek, włączników IP44 wystarczy? bo nie wiem czy to aż tak trzeba w lakierni tego przestrzegać, … ewentualnie chyba można zasilikonować różne łączenia, będe lakierował od czasu do czasu bez wyciągu, ewentualnie przy otwartych drzwiach albo wyjściu na strych, typowo amatorsko;p
Pytanie do Krzysztofa. Mógłbyś zrobić update tego artykułu o zdjęcia jak wygląda teraz oświetlenie w twoim garażu oraz krótki opis dlaczego zmieniłeś ustawienie i jak zamontowałeś lampy pod kątem 45 stopni?
Pytanie do Krzysztofa. Przeglądając filmy gunman-a zwróciłem uwagę że w kabinie lakierniczej ma oświetlenie umieszczone tylko w górnych częściach ścian pod kątem w dół. U Ciebie także zwróciłem uwagę iż zmieniłeś oświetlenie na górne. Mój garaż jest wąski 2,7m szerokości i takie umiejscowienie oświetlenia by mi odpowiadało ponieważ nie zabierałoby mi miejsca na szerokość. Czy zdałoby to egzamin czy bok auta będzie słabo oświetlony. Jak to widzisz.
Dodam że nie ma mowy o lakierowaniu więcej jak 2 elementów w moich warunkach, ze względu na wymiary 6X2,7m, brak wyciągu oraz lokalizacje samego garażu.
Witam, niedawno kupiłem garaż, jestem w trakcie remontu, chcę zająć się w nim głównie przyciemnianiem szyb w autach, od czasu do czasu może polakieruje jakieś drobne elementy. Chcę lampy w oprawie hermetycznej wraz ze świetlówkami, nie wiem tylko jaka barwa będzie odpowiednia, w opisie jest „dzienna naturalna – 4000k lub dzienna zimna – 6500k”. Jaka barwę świetlówek wybrać?
Przyłączam się do prośby Krzysztof 87 czy mógłbyś pokazać w jaki sposób zamontowałeś świetlówki pod kątem 45 stopni?
Świetlówka Ledison T8 LED ma wydajność RA powyżej 80 i barwie dziennej 4000k w załączeniu obraz z pomiaru spektrometrem.
Idealnie nadawać się będzie do lakierni i przy okazji zaoszczędzimy połowę energii.
Co myślicie Panowie ?
cześć zamierzam montować świetlówki ledowe na jedną ścianę na próbę w pozycji w pionie pomieszczenie 6*4m pytanie jak najlepiej z odległościami ich względem siebie(odstęp) oraz wysokością od ziemi proszę o szybkie rady z góry dzięki