Cieniowanie lakieru jest to technika nanoszenia lakieru na naprawiany element, która ma na celu zmniejszenie do minimum wizualnej różnicy odcienia koloru między nowym, a starym lakierem. Cieniowaniem można też nazwać gubienie przejścia lakieru bezbarwnego naprawianego obszaru przy wykonywaniu zaprawek miejscowych, bądź konieczności zakończenia lakierowania dużych elementów Np. tylnego błotnika na słupku dachu.
Opiszę tutaj dwie z w/w metod cieniowania, technikę i materiały do wykonania cieniowania lakierem bazowym solidowym i srebro-perła, oraz cieniowanie lakieru bezbarwnego wraz z sposobem przygotowania powierzchni w obydwu metodach.
Cieniowanie lakieru bazowego.
Przed wykonaniem naprawy lakierniczej musimy ocenić czy cieniowanie będzie konieczne czy nie. Ta decyzja wpływa na cały proces przygotowania elementów i ma znaczący wpływ na efekt końcowy naszej pracy.
Więc kiedy cieniować, a kiedy nie?
Proces cieniowania można pominąć w przypadku, gdy lakierujemy cały bok samochodu, bądź Np. tylko maskę. Z reguły nie widać zbytnio różnicy odcienia na powierzchniach poziomych. Lakier musi być naprawdę kiepsko dobrany by trzeba było cieniować jej odcień na przednich błotnikach. Można też pokusić się o pominięcie cieniowania w przypadku napraw mniej widocznych miejsc, jak końcówki błotników przednich, gdy lakierujemy do listwy ozdobnej, albo doły drzwi czy progi, gdzie możemy zakończyć lakierowanie na ewentualnych przetłoczeniach.
Jednak z mojej praktyki wynika, że proces cieniowania lakierem bazowym praktycznie występuje w 90% przypadków napraw, szczególnie podczas napraw karoserii samochodów, a samo cieniowanie można podzielić na dwa rodzaje.
- Cieniowanie na pojedynczym elemencie.
- Cieniowanie elementów sąsiadujących.
Tutaj przykład obydwu przypadków zastosowania cieniowania.
Zdjęcia przedstawiają zastosowanie cieniowania odcienia koloru na pojedynczym elemencie. Jak widać uszkodzenie było tylko dolnej części błotnika, reszta elementu była w dobrym stanie. Więc cieniowałem tylko w obrębie naprawianego elementu.
W tym przypadku naprawiane były drzwi przednie, a zakres prac obejmował sporą ich powierzchnię, przez co nie ma już absolutnie żadnej szansy na zmieszczenie się z cieniowaniem w obrębie samych drzwi. Więc konieczne było cieniowanie elementów sąsiadujących by zniwelować różnicę odcienia koloru między elementami.
Technika cieniowania w obrębie elementu naprawianego:
Przy opisie posłużę się zdjęciami, na których pokarzę jak wykonać i przygotować element do cieniowania.
Technika cieniowania elementów sąsiadujących:
Element przygotowany identycznie jak w przykładzie cieniowania w obrębie jednego elementu.
Czyli podkład obrabiany P400 – P800 na mokro.
Stary dobry lakier matowany P1500 na mokro.
W powyższym opisie przedstawiłem sposób przygotowania i przeprowadzenia cieniowania lakieru, którą z powodzeniem możesz stosować pracując na bazach solidowych (czysty kolor bez dodatków). Jest jednak pewna znacząca różnica w przedstawionych metodach, w przypadku, gdy lakierujemy bazą metaliczną bądź perłową. Tutaj już gra rolę ułożenie cząsteczek srebra i miki. Mają one znaczący wpływ na odcień koloru, pojawienie się tak zwanych chmur, złudzenie szarości przy srebrach, albo efektu flip – flop. Czyli patrząc na samochód z przodu kolor może być ok, ale patrząc z tyłu odcień już będzie inny. Stosuje się wtedy tak zwany blender bądź żywicę do cieniowania. Zwał jak zwał, ale jest to nic innego jak czysta baza (żywica) bez dodatku pigmentów. Dodatkowe info. o lakierze bazowym znajdziesz tutaj: Co to jest lakier bazowy, jak lakierować bazą.
Zastosowanie blendera ma na celu lepsze ułożenie się cząsteczek srebra i miki w obszarze cieniowania. Ważną też rolę pełni tutaj zastosowany rozpuszczalnik. O ile w przypadku baz solidowych można użyć rozpuszczalnika akrylowego, to już przy bazach metalicznych i perłowych należy stosować dedykowany rozpuszczalnik bazowy. Który dzięki swoim właściwościom zapewnia lepsze ułożenie cząsteczek srebra i miki na powierzchni.
Cieniowanie lakierów bazowych metalicznych i perłowych:
Najprostszym sposobem będzie przedstawić cały proces za pomocą slajdów krok po kroku. Posłużę się znowu przykładem Audi. Na zdjęciach przedstawię kolejne kroki wykonania cieniowania z użyciem blendera.
Cieniowanie lakierem bezbarwnym:
Może się przydarzyć potrzeba naprawy miejscowej elementu, czyli pospolicie mówiąc zaprawka. Np. uszkodzony zderzak z jednej strony. Można wtedy wykonać cieniowanie lakieru bazowego i bezbarwnego, by nie lakierować całego zderzaka. Technikę tą stosuje się również w przypadku, gdy lakierowany jest Np. cały tylni błotnik, który łączy się z dachem i nie ma możliwości odcięcia nowej powłoki. Cieniujemy wtedy odcień lakieru bazowego na słupku oraz nieco wyżej lakier bezbarwny.
Wiec jak cieniować lakier bezbarwny?
Najprościej zakończyć lakierowanie obszaru nie dolewając lakieru w momencie przejścia. Później to miejsce przeszlifować P2000 następnie P2500 i polerować. Można też wspierać się rozpuszczalnikiem do cieniowania, który ma za zadanie zniwelować miejsce przejścia z nowego do starego lakieru wtapiając miejsce łączenia. Przy odpowiedniej wprawie praktycznie nie widać miejsca przejścia bez polerowania. Po wykonaniu dodatkowej polerki nie widać miejsca przejścia. Miejsce cieniowania lakieru bezbarwnego należy przygotować matując je wodnym papierem P2000. Podczas aplikacji lakieru nie można wyjść lakierem poza obszar matowany. Czysty rozpuszczalnik do cieniowania aplikuje się na miejsce graniczne nowego lakieru w jednej cienkiej warstwie, albo dodaje się go około 30% do lakieru bezbarwnego. Większa ilość warstw rozpuszczalnika do cieniowania nosi bardzo wysokie ryzyko zacieku. Więc operację należy wykonać z wyczuciem i zachowaniem odpowiednich warunków aplikacji (temperatura – grubość warstwy).
Podsumowując…Technika cieniowania to nieodzowny element większości napraw lakierniczych elementów karoserii samochodu i nie tylko. Do wykonania cieniowania nie potrzebny jest żaden dodatkowy sprzęt, wystarczy odpowiednia chemia oraz pewna wprawa. Warto tez wspomnieć, że dla perfekcyjnego wykonania naprawy, warto również wykonać natryski próbne w celu sprawdzenia stopnia krycia lakieru bazowego, oraz ilość warstw (przejść) koniecznych do uzyskania najbardziej zbliżonego odcienia koloru do oryginalnego lakieru.
Po opanowaniu technik cieniowania zyskamy czas i pieniądze, a przede wszystkim osiągniemy pożądany efekt końcowy. Pisząc o oszczędności mam na myśli wykonanie zaprawek, zamiast lakierować cały element… Uważam też, że lakierowanie na tak zwaną krechę, to żadne rozwiązanie. Pewnie nie raz widziałeś takie pojedyncze odróżniające się odcieniem elementy na samochodach. Auto wygląda szpetnie, a przy okazji traci na wartości. Każdy kto takie coś widzi zaraz wysuwa wnioski i opinię, że auto jest po przejściach, a przy tym naprawiane było przez partacza. I co gorsza widać to na całkiem nowych, mogących świetnie wyglądać samochodach. A wystarczyło zmatować sąsiednie elementy i zgubić tą różnice odcienia… Zatem zachęcam wszystkich by opanowali i stosowali cieniowanie lakieru.
Osobiście nie daje się namówić na takie „tanie” lakierowanie na krechę. Niby tak chce właściciel, ale wiem z autopsji, że jak efekt końcowy wyjdzie słaby i będzie faktycznie widać tą różnice koloru. Właściciel samochodu nie powie znajomym, że tak chciał. On powie, że tak mu zrobiłeś! Więc reputacja na której tak wszystkim zależy, dostanie solidnego kopa w tyłek.
Czesc,, fajny artikul,,bardzo dziekuje za ta strone dala mi duzo do zrozumien,, ja tylko malutkie pytanko dla upewnenia, miejsca przejsc gdzie cienujemy, czili jest zmatowany tylko stary dobry lakier te miejsca nam wlasnie niewolno przeszlifowac do bazy ?
Ciesze się, że wpisy na blogu są pomocne 🙂
Odnośnie matowania miejsc gdzie cieniujemy… Nie można tam już przetrzeć lakieru bezbarwnego do bazy. Każde takie przetarcie trzeba podładować i z automatu takie miejsce przestaje być strefa cieniowania. Podczas matowania należy zachować ostrożność, bo problemy jak widać są spore. Ja lubię matować zamiast P1500 włókniną szarą na mokro z dodatkiem CIF’a. Bezpiecznie i szybko, a zarazem bardzo dokładnie. Na przykładowym tylnym błotniku (zielone B4)w artykule, matowałem właśnie w ten sposób.
Witam, będę się powtarzał, ale artykuł znowu bardzo ciekawy. A ja mam pytanie całkowicie z innej beczki – potrzebuje pistoletu tylko do podkładu, coś budżetowego. Może Pan coś polecić ?
Zapraszam do wpisu: https://jaktozrobilemwgarazu.pl/jaki-kompresor-i-pistolet-kupic-do-lakierowania-garazowego/
Przy okazji zobacz: Pistolet lakierniczy speedway hp z gornym zbiornikiem
Dyszę 1.8 do podkładów wypełniających akrylowych oraz lakierów strukturalnych.
1.4 do gruntów epoksydowych, reaktywnych i podkładów m/m
2.5 do szpachlówek natryskowych
Proszę ewentualne dalsze zapytania w temacie pistoletów umieszczać pod wpisem z podanego linku.
Tego CIF’a dajesz na włókninę którą uprzednio namaczasz w wodzie?
Tak dokładnie, moczę włókninę w wodze, wyciskam nadmiar wody i dodaje na nią dość sporo CIF’a jakieś 10ml na raz. Tak pracuję nad elementem i dodaje CIF’a by równomiernie, można było nim pracować. Na koniec dokładnie spłukuje element i osuszam sprężonym powietrzem kontrolując jednocześnie czy powierzchnia jest wszędzie jednakowo matowa.
Witam, jak zwykle super opis. Szacun 🙂
Pozdrawiam.
Michał
Super sprawa właśnie tego mi trzeba było temat cieniowania. Zawsze jak coś malowałem to cały element teraz czas na naukę cieniowania dziękuję ,pozdrawiam.
Wielkie dzięki za wpis bardzo fajnie wszystko opisane.
Kiedyś podczas polerowania lakieru przetarłem się do bazy, lekko ją muskając, miejsce to jest lekki widocznie, czy w takim wypadku mogę matować bezbarwny wokół przetarcia np. obszar 10-15cm i potem dać na to bezbarwny? różnica grubości lakieru pomiędzy miejscem przetartym to 10um.
Krzysztofie a mnie teraz naszła taka myśl, co jeśli samochód jest pomalowany lakierem akrylowym a nie bazą i bezbarwnym, czy naprawa wygląda tak samo?
Czy trzeba kupić zamiast bazy lakier akrylowy w kolorze naprawianego elementu, czy można na taki lakier położyć bazę i bezbarwny i też efekt będzie dobry?
Mam pytanko jak wylewać lakier na 1.5 warstwy? pierwsza warstwa kontaktowa 2-3min czekam i pełna ?
Fajny blog, bardzo dobrze wytłumaczone i co najlepsze to na obrazkach.
A jeśli chodzi o ten blender to przyznam się że pierwszy raz o nim słyszę. Bo w lakiernictwie musisz być nonstop na topie
Ależ wszystko dokładnie opisane i pokazane.Wielki szacunek! A przy okazji mam pytanie. Czy taki sam sposób jest cieniowania lakieru akrylowego.
Lakier akrylowy cieniujesz tak samo jak bezbarwny. Miejsce przejścia w razie gdy rozpuszczalnik nie do końca zniweluje przejście polerujesz maszynowo.
Witam, a czy na oko da się tak na szybko odróżnić czy samochód jest pomalowany lakierem akrylowym czy bazą i bezbarwnym(wiem, że niektórzy nazywają wtedy taki lakier metalikiem ale to chyba błąd prawda?)
Lakier metalik to lakier z dodatkiem opiłków srebra, zaś lakier perłowy jest z dodatkiem miki. Występują tez kombinacje tych dodatków.
Nazwanie lakieru dwu warstwowego metalikiem, czyli bazę pokrytą lakierem bezbarwnym jak widać jest błędne.
Różnicę między tymi lakierami najczęściej widać to już gołym okiem, lakier akrylowy nie ma głębi jest to po prostu kolor…
Dla upewnienia się można potrzeć lakier szmatką z dodatkiem pasty polerskiej. Jak szmatka zabarwi się kolorem lakieru pewne jest że to lakier akrylowy.
W przypadku lakieru dwu warstwowego szmatka nie zabarwi się…wiadomo 😉
witam, chciałbym się doradzić co zrobić w takim przypadku jak na zdjęciu http://i59.tinypic.com/2hn7uv4.jpg%5B/IMG%5D ponieważ lakiernik robil mi w tamtym roku zaprawke nadkola w passacie b4, zaczela wychodzić rdza i zacząl łuszczyć sie lakier pod szybą, więc pod szybą usunąlem grubszym papierem troche lakieru co odchodzil i dalem na to podklad, lecz pozniej sie okazało ze przy szlifowaniu lakieru bezbarwnego odchodzi ta warstwa polozona przez lakiernika(na zdjeciu po lewej to oryginalny lakier a po prawej ten nowy) i teraz czy mogę na to polożyc baze i klar czy najlepiej to co bylo malowane usunąc i zapodkladowac? dziekuje za odpowiedz
Jedyna słuszna metoda naprawy takiego uszkodzenia i niepewnej powłoki jest jej usunięcie przez szlifowanie do podkładu i odbudowa od podstaw.
Po szlifowaniu P230 uszkodzonej powłoki aplikuj na całość podkład akrylowy następnie po jego szlifie lakieruj baza – lakier.
Krzysztof pokazujesz jak cieniować lakier bezbarwny akurat na zderzaku. Powiedz mi nie lakierujesz wtedy całego zderzaka lakierem bezbarwnym. Możesz nagrać takie cieniowanie ? Wystarczy przeszlifować lakier bezbarwny nanieść nowy i wypolerować ?
Mam film na kanale z takiej pracy, fakt ze nie pokazuje może dokładnie jak to wygląda, ale za to widać jak obrabiam i poleruje później przejście.
Sprawdź jedne z pierwszych filmów z naprawy Mazdy.
https://www.youtube.com/watch?v=vvYgWtl2K1M&index=3&list=PLw5emLSaccub-x_tT920Ik4w-Ov6Jswwo
https://www.youtube.com/watch?v=RwrmGfTd2xI&list=PLw5emLSaccub-x_tT920Ik4w-Ov6Jswwo&index=4
Witam wszystkich,
dopiero zaczynam swoją przygodę z lakiernictwem i chciałbym się Was o coś zapytać.
Mam uszkodzony zderzak na obszarze zaznaczonym na zdjęciu, które będzie wymagało zaszpachlowania.
Interesuje mnie cieniowanie bazy. Z przeczytanego artykułu skłaniam się do użycia blendera żeby ją wycieniować.
1) Czy powinienem położyć ją na całej reszcie zderzaka, czy tylko do pewnego momentu?
2) Jakich gradacji papieru najlepiej użyć?
3) Jeżeli chciałbym wycieniować lakier bezbarwny, to jak powinienem to zrobić? Macie może jakieś sprawdzone metody?
Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Nie dodało się zdjęcie, dlatego przesyłam link.
http://www.tinypic.pl/2t6zjuid6gnd
Witam serdecznie. Staram się zrozumieć jak powinno wyglądać poprawne lakierowanie elementów samochodu i mam takie pytanie. Elementy plastykowe lakieruje się z dodatkiem uplastyczniacza. Co w przypadku jak muszę polakierować błotnik, który jest z plastyku (Laguna II) i wycienować się na sąsiednim elemencie stalowym? Wiem , że środek uplastyczniający dodaję do lakieru bezbarwnego , a czy do bazy również muszę dodać uplastyczniacz? I jeszcze jedno pytanie, jeżeli uszkodzenie na błotniku plastykowym jest małe i możliwe jest zrobienie „zaprawki” i wycieniowanie się w obrębie tegoż błotnika, to czy do blendera dodaje się uplastyczniacz? Z góry dziękuję za odpowiedź