Mierniki grubości powłoki lakierniczej

Miernik lakieru blueWitam wszystkich bardzo serdecznie, to mój pierwszy wpis. Chciałbym podzielić się wiedzą na temat mierników lakieru.

Temat jest dość interesujący – kupujemy samochody używane, nie jesteśmy pewni ich stanu czy historii wypadkowej. Warto wspomóc się miernikiem lakieru, nawet tym najprostszym, który pozwoli wykryć przynajmniej grubą szpachle. W tym wpisie opiszę kilka podstawowych typów mierników oraz ich właściwości.

Mierniki lakieru dzielimy na dwa podstawowe typy – mierniki magnetyczne i elektroniczne. Oczywiście każdy miernik powinien być poddawany kalibracji, szczególnie gdy jest często używany. Ja swój sprzęt sprawdzam w firmie Tenslab z Gdyni – często kupuję samochody, jeżdżę ze znajomymi na oględziny, stąd wynika potrzeba kalibracji, którą wykonuję raz do roku.

Mierniki magnetyczne

Pomiary wykonywane za pomocą tego urządzenia nie są bardzo dokładne, jednak rekompensuje to niska cena produktu. Mierniki magnetyczne działają na zasadzie sprężyny przytwierdzonej do magnesu. W momencie przyłożenia go do blachy trzyma się jej z określoną siłą, odciąganie urządzenia ściska sprężynę, by w końcu przekroczyć wartość graniczną siły, przy której magnes się odkleja. Moment oderwania zaznaczony jest na mierniku i określa on grubość materiału pomiędzy blachą, a magnesem. W efekcie takich pomiarów jesteśmy w stanie stwierdzić obecność szpachli. Taki tester lakieru nigdy nie mierzy w mikrometrach i choć część sprzedawców podaje taki parametr, to jest on całkowicie niezgodny z prawdą ze względu na niską dokładność. Ja jednak nie spisuję tego miernika na straty. Do amatorskiego użytku warto zakupić taki sprzęt choćby po to by stwierdzić czy samochód nie był szpachlowany dookoła. Po nabraniu odpowiedniej wprawy będziemy w stanie całkiem sprawnie określić czy dany pojazd był naprawiany. Sam korzystałem z takiego sprzętu zanim zakupiłem bardziej dokładny miernik elektroniczny.

Mierniki elektroniczne

Podstawową zaletą mierników elektronicznych jest ich dokładność jednak warto zwrócić uwagę także na to, że dzięki niemu będziemy mogli zmierzyć grubość powłoki lakierniczej także na aluminium (np Audi A2) czy stali ocynkowanej (Volvo V70, Audi A3 i inne). Jest to dosyć spora przewaga nad miernikiem magnetycznym, jeśli więc mamy zamiar kupić A2 czy inne auto z aluminiową karoserią, zaopatrzmy się w miernik elektroniczny. Warto także zwrócić uwagę na wysoką dokładność pomiarów, które podawane są w mikronach. Można także dokonać zapisu pomiaru, co dodatkowo daje nam lepszy ogląd sytuacji na całe auto. W przypadku mierników elektrycznych występują dwa warianty, sonda może być wbudowana lub na przewodzie. Wersja z sondą umieszczoną na przewodzie pozwala na pomiar nawet trudno dostępnych miejscach.

Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym wpisie okażą się pomocne, pozdrawiam wszystkich czytelników!

3.50 avg. rating (77% score) - 2 votes

128 : Wszystkie. 1 : Dzisiaj.
Tagi .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz