Xenon, Xenonowi nie równy, jakie Xenony wybrać

jakie Xenony wybrać

Każdy wie że Xenony świecą mocno, część z Was pewnie się zastanawiała czy nowoczesny LED (H1/H4/H7 itp) jest mocniejszy od Xenon’a, pewnie niewielu z Was zastanawiała się jakie są różnicę między Xenon’ami, ale pewnie już nikt z Was nie wie że różnice w ilości światła mogą sięgać nawet kilku SET procent na podobnych zestawach !!

Ponad 10lat temu miałem Xenony (w postaci zestawu do lamp H1) , to były pierwsze zestawy jakie pojawiły się na rynku (tzw. “FAT’y”) i nie było żadnego wyboru , kupiłem pierwszy lepszy zestaw i świecił super,

w kolejnym aucie ok 6lat temu kupiłem nowoczesny zestaw SLIM który miał być super superaśny , sporo lepszy od starego FAT’a, … i się bardzo zdziwiłem, “świecił jak by chciał, a nie mógł” , tzn. świecił znacznie lepiej od żarówki nawet takiej +120%, ale znacznie gorzej od tego co miałem jeszcze kilka miesięcy wcześniej w poprzednim aucie, więc jak bym używał takiego rozwiązania pierwszy raz to bym był zadowolony, ale używałem i było duuuużooo gorzej !!!

to  kupiłem dodatkowe 4 inne zestawy (m.in. FAT’y) 100zł-300zł/zestaw , (za każdym razem prosiłem o pomoc sprzedawcę by mi dał to co ma najlepszego – najmocniejszego) dostałem, porównałem i były różnice, tak czy inaczej wszystkie świeciły … delikatnie mówiąc SŁABO, wtedy też kupiłem super nowoczesne LEDy na chipach COB, miało być super …. skończyło się kaszaną … niby świecą mocniej od zwykłej żarówki:

ale … żarówka:

LED:

jak widać na powyższych fotkach jest dużo światła przed autem, ale nie ma gorącego punktu (brama garażu) co oznacza totalną ciemność na odległość (na trasie)

tak więc unikać takiego i podobnego rozwiązania jak ognia !!!!!!!!! (na światła mijania i drogowe)

oraz :

bo:

jedyne dobre LEDy na chwilę obecną to te na chipach PHILIPS ZES (lub podobnych i ich podróbkach)

ew. XHP-70 ale te są drogie mają więcej światła przed autem, ale już na odległość ZES wygrywa !!

ZHP-70:

po prostu ZES’y imitują kształt i miejsce żarnika w zwykłej żarówce , oraz dają na prawdę dużo światła , małe  porównanie dam na końcu….

Wracając do kupionych 4 zestawów przetwornic, to jedna i ta sama przetwornica + żarniki z zestawu = różna jasność na żarnikach !!!!! i to widziana gołym okiem, ale użyłem telefonu i apki na androida mierzącej ilość światła i rzeczywiście, jest różnica i to dosyć spora, zostawiłem sobie najmocniejszy zestaw FAT AC 55W (jeden z tańszych)  niestety miał mały minus – światło lekko mrugało – “płomień” żarnika przeskakiwał jakoś dziwnie w bańce, ponoć filtry które potem dokupiłem miały pomóc – nie pomogły.

Postanowiłem kupić coś lepszego na ALI , więc co wybrać, co dobre ????????? szukałem od najdroższych i z tych najdroższych szukałem najtańszego , porównywałem parametry/opisy i coś kupiłem, za ok 250zł, czyli u nas pewnie z 400zł by był, bo takie były przebitki na innych rzeczach.

Kupiłem taki zestaw:

jakie Xenony wybrać

Hid xenon zestaw

Zestaw z ALI był świetny, żarniki na tych przetwornicach świeciły super,

żarniki z zestawu ALI, na przetwornicach FAT/SLIM też świeciły lepiej niż żarniki z ich zestawu,

tak samo żarniki z zestawu FAT/SLIM świeciły lepiej na przetwornicy z ALI,

tak że potwierdziłem, że oba elementy mają znaczenie … ale że byłem zadowolony z ilości światła nic więcej nie grzebałem .

Mijają lata, auto zmienione, wrócił temat oświetlenia, niestety w Volvo s80 99 nie było dostępnych lamp z soczewkami, nawet nie było chińskich zamienników, a nie włożę Xenon’a do zwykłej lampy, bo będę oślepiał innych, więc trzeba samodzielnie przerobić na soczewkę , tak też  zrobiłem i opisałem w innym wpisie TUTAJ -> https://jaktozrobilemwgarazu.pl/przerobka-swiatel-mijania-na-bi-xenon-niskim-kosztem/

kupiłem też 2 zestawy HID na ALI za ok 100zł  i za ok 200zł podobny zestaw do poprzedniego który mi tak fajnie świecił , oraz miernik światła i tak zaczyna się ta historia ;P , ale wróćmy do podstaw !


Używanie w lampie źródła światła do którego lampa nie została przystosowana/homologowana jest NIELEGALNE !! i robicie to na własną odpowiedzialność !

Ogólnie by używać żarników Xenon’owych o mocy większej niż 25W trzeba spełnić wszystkie z poniższych wymagań !!

  1. Światła muszą być wyposażone w system  automatycznego poziomowania (czyli nie ma pokrętła do regulacji wysokości świateł, oraz po włączeniu świateł jest proces auto-diagnostyki, czyli światła idą same w dół, potem w górę i wracają do poziomu)
  2. Światła muszą być wyposażone w system oczyszczania szkieł reflektorów (wycieraczki lub spryskiwacze reflektorów )
  3. Światła muszą mieć gładkie szkło reflektorów
  4. Reflektory muszą być homologowane do używania lamp wyładowczych  ( znaczek “DC” na kloszu lampy)

Co możemy zrobić z tymi wymogami ?? jak je obejść ??

ad 1. poziomowanie można zamontować żyroskopowe za ok 50$ z Ali lub 400zł https://hidretrofit.pl/sklep/zestaw-samopoziomowania-reflektorow/

kupiłem na ALI, montowałem w poprzednim aucie i działa to, ale nie do końca idealnie,

  • kiedyś można było kupić symulator poziomowania świateł, który tylko powodował to że po włączeniu opuszczał … ponosił lampę , jak to robi prawdziwy system poziomowania, ale to nie ma nic z nim wspólnego
  • można też zamontować prawdziwe poziomowanie, może to kosztować nawet  1000zł,
  • jak poziomowanie było przewidziane w tym aucie to można używane elementy kupić i pouzupełniać, może być wymagane zaprogramowanie lub włączenie tej funkcji !  to najlepsza opcja, bo dobrze ustawiona będzie najlepiej działać

ad 2. spryskiwacze reflektorów… można zamontować samodzielnie, zestaw uniwersalny na allegro kosztuje ok 50zł+

Zestaw spryskiwaczy do xenon

ad 3. gładkie szkło … po prostu musisz mieć i tyle !! bo lampy z wszelkiego rodzaju  przetłoczeniami bardzo mocno oślepiają !!  (na szczęście większość aut ostatnich 20lat ma gładkie szkła reflektorów)

ad 4. pseudo homologację lamp można z grubsza załatwić naklejką  https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-homologacyjne-xenon-dcr/

ogólnie o homologacji więcej można znaleźć np tu: http://mb201-124.eu/topic/26566-wszystko-o-swiatlach-homologacje-przepisy-wiedza-w-pigulce/


Skoro już trochę postraszyłem to przejdźmy do samych testów / porównań

do testów kupiłem miernik światła

z drzwi w robocie zrobiłem tablicę pomiarową :

w trakcie testów tablica się zmieniała – ewoluowała i zawierała coraz więcej danych, wiele testów wykonywałem po kilka razy, ostatecznie ustawiałem z grubsza podobnie by max. światłą było w zaznaczonym prostokącie i tylko te testy przedstawię

“tablica pomiarowa” jest równe 1,5m od lampy

zdjęcia robione telefonem Samsung Galaxy S7 w trybie manualnym (jasność -2.0, ISO 50,  przesłona 1/500)

łącznie trochę tego miałem, nie będę się rozpisywał, po prostu wrzucę fotki z ostatniej serii porównań:

testowane żarniki :

z Polski:

z ALI” (z zestawu K5)

Chyba z zestawu K7

Dokupione, bo takie miałem w poprzednim aucie i były super

Przetwornice:

Po lewej K5, po prawej K7 (obie z ALI) te K7 jest to chyba podróba tych co miałem w poprzednim aucie i byłem z nich zadowolony, bo nie ma oznaczeń audi na etykiecie

z Polski:

podróba mojej podróby … “siódma woda po kisielu” ..

no i teraz wyniki testów:

a tak świeciły żarniki H7R – czyli bez soczewki

LED’y

a tak świeciły jedne z najmocniejszych LEDów dostępnych na naszym rynku za ok 600zł, na ALI od ok 70$… czyli CREE XHP-70  H7

tak świeciły wg. mnie jedne z najlepszych LEDów i znacznie tańszych bo ok 100zł (ALI)  po lekkiej modyfikacji

mrugania przetwornic:

i podsumowanie :

i małe podsumowanie podsumowania :

najmocniejsza  przetwornica to: Vertex AC 55W 1055 za ok 120zł/szt z PL !!

z małą uwagą, u mnie w aucie mrugały światła nawet to na której nie było tej przetwornicy !! 

drugie  co do mocy i zarazem najlepsza opłacalność: to przetwornica z ALI  – K5 zestaw teraz jest z ok 140zł (jak ja kupowałem to był za ok 110zł)  https://www.aliexpress.com/item/CNSUNNYLIGHT-1s-Fast-Bright-55W-HID-Xenon-Headlight-H7-H1-H3-H11-H8-HB3-HB4-9005/32858182867.html

u mnie nie ma problemu z mruganiem czy błędem przepalonej żarówki

żarniki:

z tym jest problem bo ciężko znaleźć coś dobrego , a różnice są ogromne !!

numer 1 to: tzn “blue” z dwoma czarnymi kablami , kiedyś Vertex’y miały takie , niestety teraz nie, i nie wiem skąd je wziąć !??!? bo dostałem je z przetwornicami K7 z ALI

trochę słabsze ( z ALI) :  na ok 25.000lm , nie ma testu, bo dopiero mi przyszły i nie zrobiłem dobrego porównania : https://www.aliexpress.com/item/Buildreamen2-55W-10000LM-Pair-High-Bright-AC-HID-Xenon-Bulb-Lamp-H1-H3-H7-H8-H11/32854559553.html  

słabsze, ale nadal przyzwoite z Polski to Vertex i Vision

przyzwoite, porównywalne z Polskim Vertex’em i Vision’em są te: https://www.aliexpress.com/item/2pcs-HID-Xenon-bulb-35w-55w-3000k-4300k-6000k-8000k-10000k-12000k-H1-H3-H7-H11/32854571621.html

czekam jeszcze za tymi: https://www.aliexpress.com/item/AC-Car-Headlight-H1-H11-9005-HB3-9006-HB4-9003-HB2-HID-H4-Xenon-H7-Lights/32857239894.html

mogą być tak dobre jak “blue” (z czarnymi kablami)

no i poszukam na ALI żarników z czarnymi przewodami …

Test taki trochę nie skończony…, ale jak widzicie nie wiem skąd wziąć te najlepsze żarniki, a różnice są spore 🙁  poza tym problem jest taki że soczewki 8.1 parę dni temu wylądowały w aucie, a za parę dni lampy z soczewkami 7.0 wystawię do sprzedaży na alledrogo, jak się nie sprzedadzą, to będzie na czym testować , jak się sprzedadzą … ??? to testy trochę poczekają jak się zbierze kilka żarników  (te żółte i z czarnymi kablami) i wymontuję z auta soczewki i zrobię test …

ale przetwornice wiadomo jakie kupować 🙂

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Tagi .Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz