Xenon, Xenonowi nie równy, jakie Xenony wybrać

jakie Xenony wybrać

Każdy wie że Xenony świecą mocno, część z Was pewnie się zastanawiała czy nowoczesny LED (H1/H4/H7 itp) jest mocniejszy od Xenon’a, pewnie niewielu z Was zastanawiała się jakie są różnicę między Xenon’ami, ale pewnie już nikt z Was nie wie że różnice w ilości światła mogą sięgać nawet kilku SET procent na podobnych zestawach !!

Ponad 10lat temu miałem Xenony (w postaci zestawu do lamp H1) , to były pierwsze zestawy jakie pojawiły się na rynku (tzw. “FAT’y”) i nie było żadnego wyboru , kupiłem pierwszy lepszy zestaw i świecił super,

w kolejnym aucie ok 6lat temu kupiłem nowoczesny zestaw SLIM który miał być super superaśny , sporo lepszy od starego FAT’a, … i się bardzo zdziwiłem, “świecił jak by chciał, a nie mógł” , tzn. świecił znacznie lepiej od żarówki nawet takiej +120%, ale znacznie gorzej od tego co miałem jeszcze kilka miesięcy wcześniej w poprzednim aucie, więc jak bym używał takiego rozwiązania pierwszy raz to bym był zadowolony, ale używałem i było duuuużooo gorzej !!!

to  kupiłem dodatkowe 4 inne zestawy (m.in. FAT’y) 100zł-300zł/zestaw , (za każdym razem prosiłem o pomoc sprzedawcę by mi dał to co ma najlepszego – najmocniejszego) dostałem, porównałem i były różnice, tak czy inaczej wszystkie świeciły … delikatnie mówiąc SŁABO, wtedy też kupiłem super nowoczesne LEDy na chipach COB, miało być super …. skończyło się kaszaną … niby świecą mocniej od zwykłej żarówki:

ale … żarówka:

LED:

jak widać na powyższych fotkach jest dużo światła przed autem, ale nie ma gorącego punktu (brama garażu) co oznacza totalną ciemność na odległość (na trasie)

tak więc unikać takiego i podobnego rozwiązania jak ognia !!!!!!!!! (na światła mijania i drogowe)

oraz :

bo:

jedyne dobre LEDy na chwilę obecną to te na chipach PHILIPS ZES (lub podobnych i ich podróbkach)

ew. XHP-70 ale te są drogie mają więcej światła przed autem, ale już na odległość ZES wygrywa !!

ZHP-70:

po prostu ZES’y imitują kształt i miejsce żarnika w zwykłej żarówce , oraz dają na prawdę dużo światła , małe  porównanie dam na końcu….

Wracając do kupionych 4 zestawów przetwornic, to jedna i ta sama przetwornica + żarniki z zestawu = różna jasność na żarnikach !!!!! i to widziana gołym okiem, ale użyłem telefonu i apki na androida mierzącej ilość światła i rzeczywiście, jest różnica i to dosyć spora, zostawiłem sobie najmocniejszy zestaw FAT AC 55W (jeden z tańszych)  niestety miał mały minus – światło lekko mrugało – “płomień” żarnika przeskakiwał jakoś dziwnie w bańce, ponoć filtry które potem dokupiłem miały pomóc – nie pomogły.

Postanowiłem kupić coś lepszego na ALI , więc co wybrać, co dobre ????????? szukałem od najdroższych i z tych najdroższych szukałem najtańszego , porównywałem parametry/opisy i coś kupiłem, za ok 250zł, czyli u nas pewnie z 400zł by był, bo takie były przebitki na innych rzeczach.

Kupiłem taki zestaw:

jakie Xenony wybrać

Hid xenon zestaw

Zestaw z ALI był świetny, żarniki na tych przetwornicach świeciły super,

żarniki z zestawu ALI, na przetwornicach FAT/SLIM też świeciły lepiej niż żarniki z ich zestawu,

tak samo żarniki z zestawu FAT/SLIM świeciły lepiej na przetwornicy z ALI,

tak że potwierdziłem, że oba elementy mają znaczenie … ale że byłem zadowolony z ilości światła nic więcej nie grzebałem .

Mijają lata, auto zmienione, wrócił temat oświetlenia, niestety w Volvo s80 99 nie było dostępnych lamp z soczewkami, nawet nie było chińskich zamienników, a nie włożę Xenon’a do zwykłej lampy, bo będę oślepiał innych, więc trzeba samodzielnie przerobić na soczewkę , tak też  zrobiłem i opisałem w innym wpisie TUTAJ -> https://jaktozrobilemwgarazu.pl/przerobka-swiatel-mijania-na-bi-xenon-niskim-kosztem/

kupiłem też 2 zestawy HID na ALI za ok 100zł  i za ok 200zł podobny zestaw do poprzedniego który mi tak fajnie świecił , oraz miernik światła i tak zaczyna się ta historia ;P , ale wróćmy do podstaw !


Używanie w lampie źródła światła do którego lampa nie została przystosowana/homologowana jest NIELEGALNE !! i robicie to na własną odpowiedzialność !

Ogólnie by używać żarników Xenon’owych o mocy większej niż 25W trzeba spełnić wszystkie z poniższych wymagań !!

  1. Światła muszą być wyposażone w system  automatycznego poziomowania (czyli nie ma pokrętła do regulacji wysokości świateł, oraz po włączeniu świateł jest proces auto-diagnostyki, czyli światła idą same w dół, potem w górę i wracają do poziomu)
  2. Światła muszą być wyposażone w system oczyszczania szkieł reflektorów (wycieraczki lub spryskiwacze reflektorów )
  3. Światła muszą mieć gładkie szkło reflektorów
  4. Reflektory muszą być homologowane do używania lamp wyładowczych  ( znaczek “DC” na kloszu lampy)

Co możemy zrobić z tymi wymogami ?? jak je obejść ??

ad 1. poziomowanie można zamontować żyroskopowe za ok 50$ z Ali lub 400zł https://hidretrofit.pl/sklep/zestaw-samopoziomowania-reflektorow/

kupiłem na ALI, montowałem w poprzednim aucie i działa to, ale nie do końca idealnie,

  • kiedyś można było kupić symulator poziomowania świateł, który tylko powodował to że po włączeniu opuszczał … ponosił lampę , jak to robi prawdziwy system poziomowania, ale to nie ma nic z nim wspólnego
  • można też zamontować prawdziwe poziomowanie, może to kosztować nawet  1000zł,
  • jak poziomowanie było przewidziane w tym aucie to można używane elementy kupić i pouzupełniać, może być wymagane zaprogramowanie lub włączenie tej funkcji !  to najlepsza opcja, bo dobrze ustawiona będzie najlepiej działać

ad 2. spryskiwacze reflektorów… można zamontować samodzielnie, zestaw uniwersalny na allegro kosztuje ok 50zł+

Zestaw spryskiwaczy do xenon

ad 3. gładkie szkło … po prostu musisz mieć i tyle !! bo lampy z wszelkiego rodzaju  przetłoczeniami bardzo mocno oślepiają !!  (na szczęście większość aut ostatnich 20lat ma gładkie szkła reflektorów)

ad 4. pseudo homologację lamp można z grubsza załatwić naklejką  https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-homologacyjne-xenon-dcr/

ogólnie o homologacji więcej można znaleźć np tu: http://mb201-124.eu/topic/26566-wszystko-o-swiatlach-homologacje-przepisy-wiedza-w-pigulce/


Skoro już trochę postraszyłem to przejdźmy do samych testów / porównań

do testów kupiłem miernik światła

z drzwi w robocie zrobiłem tablicę pomiarową :

w trakcie testów tablica się zmieniała – ewoluowała i zawierała coraz więcej danych, wiele testów wykonywałem po kilka razy, ostatecznie ustawiałem z grubsza podobnie by max. światłą było w zaznaczonym prostokącie i tylko te testy przedstawię

“tablica pomiarowa” jest równe 1,5m od lampy

zdjęcia robione telefonem Samsung Galaxy S7 w trybie manualnym (jasność -2.0, ISO 50,  przesłona 1/500)

łącznie trochę tego miałem, nie będę się rozpisywał, po prostu wrzucę fotki z ostatniej serii porównań:

testowane żarniki :

z Polski:

z ALI” (z zestawu K5)

Chyba z zestawu K7

Dokupione, bo takie miałem w poprzednim aucie i były super

Przetwornice:

Po lewej K5, po prawej K7 (obie z ALI) te K7 jest to chyba podróba tych co miałem w poprzednim aucie i byłem z nich zadowolony, bo nie ma oznaczeń audi na etykiecie

z Polski:

podróba mojej podróby … “siódma woda po kisielu” ..

no i teraz wyniki testów:

a tak świeciły żarniki H7R – czyli bez soczewki

LED’y

a tak świeciły jedne z najmocniejszych LEDów dostępnych na naszym rynku za ok 600zł, na ALI od ok 70$… czyli CREE XHP-70  H7

tak świeciły wg. mnie jedne z najlepszych LEDów i znacznie tańszych bo ok 100zł (ALI)  po lekkiej modyfikacji

mrugania przetwornic:

i podsumowanie :

i małe podsumowanie podsumowania :

najmocniejsza  przetwornica to: Vertex AC 55W 1055 za ok 120zł/szt z PL !!

z małą uwagą, u mnie w aucie mrugały światła nawet to na której nie było tej przetwornicy !! 

drugie  co do mocy i zarazem najlepsza opłacalność: to przetwornica z ALI  – K5 zestaw teraz jest z ok 140zł (jak ja kupowałem to był za ok 110zł)  https://www.aliexpress.com/item/CNSUNNYLIGHT-1s-Fast-Bright-55W-HID-Xenon-Headlight-H7-H1-H3-H11-H8-HB3-HB4-9005/32858182867.html

u mnie nie ma problemu z mruganiem czy błędem przepalonej żarówki

żarniki:

z tym jest problem bo ciężko znaleźć coś dobrego , a różnice są ogromne !!

numer 1 to: tzn “blue” z dwoma czarnymi kablami , kiedyś Vertex’y miały takie , niestety teraz nie, i nie wiem skąd je wziąć !??!? bo dostałem je z przetwornicami K7 z ALI

trochę słabsze ( z ALI) :  na ok 25.000lm , nie ma testu, bo dopiero mi przyszły i nie zrobiłem dobrego porównania : https://www.aliexpress.com/item/Buildreamen2-55W-10000LM-Pair-High-Bright-AC-HID-Xenon-Bulb-Lamp-H1-H3-H7-H8-H11/32854559553.html  

słabsze, ale nadal przyzwoite z Polski to Vertex i Vision

przyzwoite, porównywalne z Polskim Vertex’em i Vision’em są te: https://www.aliexpress.com/item/2pcs-HID-Xenon-bulb-35w-55w-3000k-4300k-6000k-8000k-10000k-12000k-H1-H3-H7-H11/32854571621.html

czekam jeszcze za tymi: https://www.aliexpress.com/item/AC-Car-Headlight-H1-H11-9005-HB3-9006-HB4-9003-HB2-HID-H4-Xenon-H7-Lights/32857239894.html

mogą być tak dobre jak “blue” (z czarnymi kablami)

no i poszukam na ALI żarników z czarnymi przewodami …

Test taki trochę nie skończony…, ale jak widzicie nie wiem skąd wziąć te najlepsze żarniki, a różnice są spore ?  poza tym problem jest taki że soczewki 8.1 parę dni temu wylądowały w aucie, a za parę dni lampy z soczewkami 7.0 wystawię do sprzedaży na alledrogo, jak się nie sprzedadzą, to będzie na czym testować , jak się sprzedadzą … ??? to testy trochę poczekają jak się zbierze kilka żarników  (te żółte i z czarnymi kablami) i wymontuję z auta soczewki i zrobię test …

ale przetwornice wiadomo jakie kupować ?

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote
Tagi .Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „Xenon, Xenonowi nie równy, jakie Xenony wybrać

  1. Avatarkicek814 mówi:

    Świetny wpis 😀
    zastanawiam się czy doszły do ciebie te żółto czarne, bo właśnie zaczął mi jeden żarnik mrugać delikatnie więc muszę się zacząć rozglądać za nowymi żarnikami. przetwornice mam Vertexa obecne żarniki miałem w zestawie z przetwornicami 55W. Tych Blue co polecałeś faktycznie nie mogę znaleźć 🙁

Dodaj komentarz