Pytanie o materiały lakiernicze.

Pytania czytelników MÓJ GARAŻWitam,
jako, że chciałbym poprawić kilka elementów na swoim samochodzie, postanowiłem użyć produktów T4W niejako idąc Pańskim przykładem. W związku z powyższym natrafiłem na kilka problemów. Idąc po kolei:
1. Podkład epoksydowy – czy korzystał Pan z podkładów od T4W? W sprzedaży dostępne są dwa rodzaje, które tak na prawdę nie wiem czy się różną poza innym stosunkiem mieszania tj. 10:1 i 1:1, z opisu jak dla mnie różnicy nie ma. Czy może lepiej użyć podkładu epoksydowego innej firmy?
2. Podkład akrylowy – jako ze moja skoda jest koloru bordo metalik a na kilku odpryskach od kamieni widać, że fabrycznie był tam podkład koloru czerwonego lub zbliżonego zastanawiam się czy kupić podkład czerwony T4W 505 2K, czy może użyć szarego podkładu (innej firmy) którego mam wystarczającą ilość, bo jak przeczytałem w jednej z odpowiedzi na pytania ten kolor podkładu nie jest aż tak istotny.
3.Lakier bezbarwny T4W 444 HS – z opisu wynika, że występuje w odmianie STANDARD i EXPRESS. Jako że prace mają być przeprowadzone w warunkach garażowych kierując się opisem lepszym wyborem będzie wersja express, zgadza się?
Na koniec jeszcze pytanie o prawidłowość doboru materiałów i kolejności:
Podkład epoksydowy T4W -> szpachla wg potrzeby -> podkład epoksydowy -> podkład akrylowy T4W 505 2K -> lakier bazowy T4W 1K -> lakier bezbarwny T4W 444 HS express.
W tym momencie to wszystko, choć z pewnością jeszcze jakieś pytania się pojawią. Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Paweł

Rzeczywiście od jakiegoś czasu bazuję na materiałach T4W jednak nie jest to święta reguła. Bardzo lubię pracować na Novol’u szczególnie, jeśli chodzi o odbudowę powłoki antykorozyjnej.

Ad.1 Pracowałem na gruncie epoksydowym T4W 1:1 jednak nie przypadł on mi do gustu szczególnie przez długi czas schnięcia. Przydałaby się wersja tego gruntu do aplikacji metodą mokre na mokre. Z zalet, na pewno dobrze się rozlewa i ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Wolę jednak grunt epoksydowy Novola Protect 360 + H5950 1:1, pięknie się rozlewa, szybko schnie i można go stosować w metodzie m/m. Idealny w roli przegrodowej na stare powłoki i pod szpachlę.

Ad.2 Spokojnie możesz użyć szarego podkładu pod taki kolor, robiłem Passata właśnie bordo metalik na ciemnoszarym podkładzie. Baza PPG poszła na dwie warstwy nie było problemów z kryciem.

Ad.3 W przypadku tego lakieru rozpuszczalnik express przydatny jest w bardzo niskich temperaturach, albo, gdy zależy nam na czasie. Jednak nie nadaje się do dużych powierzchni. Lakier zastyga w kubku już po 20min. Ja używam standardowego rozpuszczalnika TVA w zakresie temperatur 17 – 25*C

Podana przez Ciebie kolejność aplikacji materiałów jest jak najbardziej OK. Jednak by przyspieszyć pracę użyj epoxyd w opcji m/m. Na blachę epox Protect 360 + H5950 dwie warstwy. Po 30 min w 20*C możesz już szpachlować. Na utwardzoną i wyprowadzoną powierzchnię szpachli, oraz przetarcia starej powłoki ponownie dwie warstwy Protect 360 + H5950. Po 20-30 min. podkład akrylowy bez matowania. Dalej już wiadomo, szlif akrylu, baza, lakier. Epoksyd w wersji mokre na mokre przy utwardzaczu H5950 mieszasz w proporcji 1:1 uzyskana mieszanka jest dość rzadka by aplikować ją pistoletem nawet 1.0, zalecana 1.4. Epoxyd po aplikacji utrzymuje przez 12h aktywność chemiczną i łączy się ze szpachlą poliestrową bez matowania. Po 12h przed szpachlowaniem, bądź aplikacją podkładu akrylowego, trzeba go matować np. gruboziarnistą włókniną ścierną (czerwona).

Otagowano , .Dodaj do zakładek Link.

Jedna odpowiedź na „Pytanie o materiały lakiernicze.

  1. pawel90 komentarz:

    Dziękuje za odpowiedź i naprowadzenie na prawidłowy tor 🙂
    Czytając artykuły i oglądając filmy z kanału na YT pojawiło się u mnie kolejne pytanie, a mianowicie ściereczka antystatyczna.
    O ile przed bazą, kolejnymi warstwami i przed lakierem bezbarwnym przewijało się wielokrotnie o przetarciu ściereczką antystatyczną o tyle nie wiem czy po położeniu pierwszej warstwy bezbarwnego i po kolejnej, ostatniej też należy to robić?

Dodaj komentarz