Przeróbka świateł mijania na Bi-Xenon, niskim kosztem

Przeróbka świateł na xenon - soczewkiŁatwa i… mniej łatwa przeróbka oświetlenia auta , chodzi o światła mijania i ew. drogowe (długie), co może poprawić Twoje bezpieczeństwo na drodze …

 

Ale od początku… bo na początku trochę postraszę

nie ważne co zrobicie, niestety NIE jest to legalne (jak wycinanie katów, DPFów, instalacja LEDów itd itp…) i musicie mieć tego świadomość

ale możecie się zatroszczyć o to by było to bezpieczne, dobrze ustawione i wyglądało na oryginalne wykonanie

  • możecie też taką przeróbkę zlecić firmie  https://hidretrofit.pl , nie będzie to nadal legalne, i nie będzie to też takie tanie, bo realne ceny takiej przeróbki zaczynają się od ok 500-600zł + xenony = od ok 800-900zł, ja pokażę jak to zrobić za połowę tej ceny

 

WAŻNE !!! ten sposób który podaję , jak i większość takich przeróbek do 1000zł działa tylko na Xenon’ach, nie będzie działać LED’ach i zwykłych żarówkach , tzn, będzie świecić ale tak – lub podobnie: 

żarówka

i LED

a tak świeci Xenon i to słaby (żarnik i przetwornica, ale o tym  za chwilę i dokładniej w innym wpisie)

Większość zakupów robiłem na ALI, bo większy wybór i lepsza cena, jest kilka wersji soczewek , trzeba patrzeć na opisy i zdjęcia jak się światło rozkłada, ja miałem do porównania w kpl. w wersji 7.0 i w wersji 8.1 (od różnych sprzedawców), a tu małe porównanie praktycznie najlepszego zestawu (żarnik + przetwornica) ma obu soczewkach z podają maksymalną ilością światłą (lumeny) w różnych punktach:

soczewka 7.0:

Soczewka 8.1:

z wyglądu różnice nie są za duże, ale są zauważalne, a ilość światła to różnica już ok 20% na korzyść wersji 8.1, a obie są w tej samej cenie, dlatego podaję linka do 8.1:

Przeróbka świateł na xenon - soczewki

Link do tych konkretnych soczewek co ja użyłem: ok 170zł z dostawą w 29dni https://www.aliexpress.com/item/RONAN-2-5-VER-8-1-Projector-Bi-xenon-H1-Lens-car-Headlight-for-BWM-X5/32890716878.html

wersja z devil eyes / demon eyes…,

ja kupiłem bez:

Przeróbka świateł na soczewki

 

inne wersje u tego samego sprzedającego – bez osłon do ok 110zł: https://www.aliexpress.com/store/product/2PCS-2-5inch-Ultimate-WST-Bi-xenon-HID-projector-Lens-fits-H4-H7-headlight-Use-H1/812974_32651825815.html

 

lub bardziej bajeranckie do ok 220zł :

https://www.aliexpress.com/store/product/RONAN-2-5-ver8-1-bixenon-H1-projector-lens-H4-H7-socket-screw-double-LED-optical/812974_32978592736.html

 

cała oferta tego sprzedającego :  https://www.aliexpress.com/store/812974

 

UWAGA !! u tego jak i innych sprzedających zwracać uwagę na opis, wersję soczewek i porównywać zdjęcia jak rozkłada się światło (centralny punkt tzw. gorący punkt powinien być jak największy, światło powinno być jak najszersze i równo się rozkładać itp) , zwracać uwagę na czas wysyłki, cenę, ew. komentarze

 

Przechodzimy do samej przeróbki !!

  1. w większości przypadków przeróbka jest typu plug’n’play, czyli są to soczewki przeznaczone do lamp opartych na żarówkach H7 i H4 oraz podobnych, wtedy montaż jest bezproblemowy , ale … jak zawsze jest jakieś ALE … patrz p2 i p3
  2. soczewka wystaje ok 12-13cm, tak że jak przednie szkło lampy jest blisko to tak łatwo  tego nie zamontujesz
  3. oraz jak weźmie się szersze przysłony tak jak ja wziąłem z Angel Eyes/DRL, to niestety sama długość żarnika to nie wszystko, wchodzi w rachubę skos pod jakim idzie szkło lampy i osłona soczewki która zabiera dodatkowe 2cm

oto soczewka, która mieści się w lampie: na styk…

Przeróbka lamp na soczewki

ale już krawędź osłony (akurat tej co ja kupiłem, z DRL) już nie:

Przeróbka świateł mijania na Bi-Xenon

dlatego w moim przypadku, jak i osób które mają inne gniazdo niż H7 lub H4 instalacja może się skończyć w nieco trudniejszy sposób , ale o tym później…

 

w wersji łatwej, czyli jak masz H7 lub H4 oraz masz wystarczająco miejsca, i wybrało się zwykła osłonę bez DRL/Angel/Devil/Demon Eyes to po prostu:

 

  1. rozklejasz lampę (delikatnie suszarką lub opalarką do tapet by nie uszkodzić, lub przy szklanym kloszu zdejmując zaczepy)
  2. wkładasz soczewkę od strony odbłyśnika mocując ją używając elementów montażowych w zestawie
  3. wkładasz żarnik
  4. wszystko podłączasz
  5. ustawiasz poziom
  6. ew. naklejasz naklejki symulujące legalizacje  https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-homologacyjne-xenon-dcr/
  7. skręcasz, składasz (UWAGA !! jak masz szklaną lampę, i zaczepy to najpierw nakładasz na szkło, potem zaciskasz na plastikowy tył, w innym przypadku szkło może pęknąć – tak jak mnie)
  8. wstępnie sam regulujesz poziom świateł, który nie powinien się dużo zmienić…, ale w skrócie jak masz na lampie napisane coś typu  1,10% to ustawiasz się na płaskim terenie pod ścianą, zaznaczasz poziom lamp, cofasz się na 10m i ustawiasz lampy by świeciły o 10cm (1%) niżej niż wcześniej zaznaczone
  9. potem jedziesz na prawdziwą regulację
  10. i po problemie

Przeróbka lamp na soczewki

Oddzielnie opiszę porównanie żarników i przetwornic, które i skąd najlepiej wziąć…

KONIEC !! 😀


 

w wersji “mniej łatwej 😉 “ , czyli tam gdzie jest mało miejsca na soczewkę ,  osłonę, gdzie są inne żarówki niż H7 / H4 , lub gdzie chcesz zastosować inne soczewki na D2S – czy tam gdzie musisz ciąć , kleić … itp

nie ma możliwości bym przedstawił wszystkie kombinacje możliwości,  po prostu opiszę co  zrobiłem u siebie i w jaki sposób…

a można np wykorzystać takie zestawy montażowe  https://hidretrofit.pl/sklep/zestaw-montazowy-soczewek/ 

lub inne podobne, z w/w strony, lub z ALI

 

zacznijmy od początku:

  1. polecam kupić tani komplet angielskich lamp w moim przypadku 20zł/szt + przesyłka, dzięki temu zawsze można wrócić do oryginału, poza tym jak coś się popsuje to łatwiej/taniej kupić lampę od anglika niż od EU (150zł/szt)
  2.  a jak na przeglądzie się przyczepią, lub przeróbka się nie spodoba, to wracamy do oryginału bez dodatkowych kosztów
  3. lub jak przeróbka się spodoba i z przeglądem nie będzie problemu to zawsze oryginalne lampy możemy sprzedać i taką przeróbkę mamy praktycznie za free 😀
  4. trzeba sprawdzić ile brakuje miejsca i rozplanować jak to zrobić, ja mam takie mocowanie do H7 (tu zdjęte, ze zdjętymi już zaczepami) i muszę soczewkę tylko ok 1-2cm głębiej zamontować i będzie git:

2. więc wycinam dziurę dremelem i dopasowując do kształtów soczewki

3.  szlifując dremelem robię to z wyczuciem i pod lekkim kątem by powierzchnia styku soczewki, a ceramicznego odbłyśnika   była jak największa i jak najmniej ostra (oczywiście y ceramiczny odbłyśnik nie popękał) dodatkowo po dopasowaniu smaruję powierzchnię styku odbłyśnika z “dupą” soczewki sylikonem odpornym na wysoką temperaturę (do 300stC)

i trzeba pomyśleć o zamontowaniu soczewki w odpowiednim miejscu (a jakie to miejsce to trochę później)

 

ja robiłem na zasadzie blaszki trzymającej w miejscu, złożyłem soczewkę wyznaczyłem dokładnie jak ma być zamontowana (o tym zaraz) zaznaczyłem na w/w blaszce

dodatkowo jak widać powierciłem by lepiej trzymało (klej przejdzie przez te punkty…)

i kleimy używając  kleju odpornego na wysoka temperaturę ok 315stC, bo lampa będzie miała stałą temperaturę ok 150+stC , a większość klei 2 składnikowych – epoksydowych  jest odporna na ok 120stC !! – klej CX-80 Auto Weld za ok 20zł/zestaw jest odporny na 315stC !!

Ps. nie wierzyć w opis… który mówi że kleić po 25min, bo klej będzie spływał, zacząć kleić po ok 90min , do tego czasu co 10min mieszając , a po nałożeniu pierwszej warstwy formować palcami (np. poślinionymi, lub jakimś mydle) co 10min przez minimum kolejne 30-60min, następnego dnia druga warstwa , u mnie to tak wyglądało po pierwszej warstwie, i tak mógł bym to zakończyć, bo klej jest praktycznie po to by utrzymać blaszkę w miejscu i lekko wzmocnić podpory (pozostałe – nieusunięte elementy lampy) , ale wolałem mieć pewność…

:

i 2 warstwa: (albo raczej po 3)

ogólnie użyłem 3 tubek/zestawów kleju (mogłem w 2 się zmieścić, ale klej kijowy, bo tak wolno twardnieje że 3 zapasowa tubka do niczego by mi się nie przydała), tak jak widać pokleiłem wszystko dookoła by jak najbardziej rozłożyć siłę nacisku przykręconej soczewki

 

oraz jak widać trochę rozlało się i wyszły krzywizny, bo zapomniałem i nie dopilnowałem kleju i lekko spłynął 😉dlatego lepiej zacząć kleić po 90min od wymieszania i potem przez godzinę pilnować i wyrównywać, bo będzie i tak spływać !!

 

w moim przypadku każda warstwa to rozrobiony cały 1 zestaw kleju

jak macie  2 zestawy to na 2 warstwę można rozrobić połowę, i na 3 warstwę wykończeniową drugą połowę

 

dopiero po wyschniętej 2 warstwie pierwszy raz rozkręciłem soczewkę wyrównałem od środka, i wykończyłem 3 warstwą

 

oraz zwiększyłem ilość “miękkiego” sylikonu

odczekałem 2h by lekko związał, posmarowałem soczewkę płynem do mycia naczyń i złożyłem ponownie, oraz potwierdziłem ustawienie / wycentrowanie soczewki, które robiłem w następujący sposób:

 

USTAWIENIE – CENTROWANIE soczewki

  1. zdemontowałem odbłyśnik z lampy i wszystko robiłem na samym odbłyśniku
  2. na stole położyłem odbłyśnik, dałem zasilanie na żarówkę mijania i długich i wybrałem jakąś ścianę do zaznaczenia punktu świecenia
  3. oraz na stole nakleiłem taśmę malarską i zaznaczyłem punkty odniesienia, tak bym mógł idealnie przymierzyć lampę nawet po jej modyfikacji

4. na ścianie / tablicy (czy na czym tam chcecie), oznaczyłem punkty świecenia (długich i mijania)

5. i na te same punkty – ustawiałem pozycję soczewek skręcam i kleję

u mnie jest więcej punktów bo robiłem porównanie różnych żarników i przetwornic…, ale jak pisałem wcześniej, to o tym później ;P

6. punkty z grubsza będą się zgadzać (porównywać mijania i długie  !  mimo że ich nie przerabiamy, ale punkty muszą się zgadzać !!)

7. jak punkty mniej więcej się pokrywają, to  ok, bo i tak resztę załatwimy regulacją całej lampy

Ps. pamiętać że jak ustawiamy punkty i różnica jest 1cm na “ścianie” oddalonej o 1m od lampy, to już na 10m robi się różnica 1m !!! tak że lepiej być dokładnym !

 

OSTATNIE PODŁĄCZENIA:

to są soczewki BI-Xenon, czyli na mijania jest xenon, ale i na długie też, nie oznacza to że mamy 2 żarówki/żarniki, tu jest to inaczej rozwiązywane – przez elektromagnes który odsłania całą powierzchnie soczewki ( odciąga przesłonę), podłączamy przez przylutowanie do przewodów idących do żarówki świateł drogowych , są 2 przewody od elektromagnesu i 2 przewody od żarówki, nie można się pomylić, bo podłącza się obojętnie jak – po prostu przewód do przewodu 🙂

 

jeżeli mamy Angel Eyes / DRL to już się robi trochę więcej zabawy, ja to mam tak:

i wiązka do DRL z przekaźnikiem

podłączenie:

Devil/Demon Eyes … nie wiem, zależy jak kto chce by to świeciło, ja osobiście nie polecam, bo to proszenie się o kontrolę policyjną 😛

 

DRL / Angel Eyes,… w moim przypadku były 3 przewody , :

czerwony = +12V (zasilanie)

czarny = masa

biały = +12V  zasilanie i świecenie na ok 50% mocy (nie używałem – ucięty ) on jest po to by po włączeniu Xenona – Angel Eyes świeciły słabiej przez co będzie on oszczędzany i dłużej podziała

ja je wykorzystuje jako DRL i z godnie z przepisami DRL powinny się świecić same, i gasnąć po włączeniu już pozycyjnych.

ogólnie robimy to tak:

 

Z grubsza wszystko ogarnięte , została wykończeniówka, składanie i montaż

 

Montaż omijam, bo to sprawa indywidualna

Składanie też omijam z tego samego powodu

 

Wykończeniówka,

  • polecam wszystko zabezpieczyć taśmą izolacyjną parcianą
  • i można dodać parę rzeczy …

 

  • naklejkę z pseudo homologacją do świateł Xenonowych

https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-homologacyjne-xenon-dcr/

 

  • w wersji DRL, można też dodać  odpowiednią “homologację”

https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-drl/

 

  • można dodać naklejki ostrzegawcze (wg. mnie trochę za małe)

https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-ostrzegawcze-hid/

 

  • lub te, trochę większe

https://hidretrofit.pl/sklep/naklejki-ostrzegawcze-xenon/

 

  • a na sam koniec wisienka na torcie 🙂

https://hidretrofit.pl/sklep/kalkomania-bixenon/

 

naklejki “homologacyjne” naklejane są od środka na klosz lampy

 

a oto efekt końcowy: (szczerze, nie jestem do końca zadowolony jak to wygląda, ale jak działa już tak)

przed:

 

efekt po:

Przeróbka świateł mijania na Bi-Xenon

Ps. lewa (na tym zdjęciu) soczewka lekko przekrzywiona, ale już poprawione

 

a tak wygląda DRL:

 

i w czasie jazdy: (jeszcze nie jest wszystko ustawione, muszę wymienić jeden regulator pozycji, bo w starej lampie mam uwalony), ale potencjał jest

 

na zakończenie, małe polecenie przetwornic, żarników (później zrobię wpis z pełnym porównaniem)

najmocniejsze przetwornice jakie miałem i testowałem to: Vertex AC 55W  1055 ok 120zł/szt

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-xenon-vertex-hid-cyfrowa-canbus-55w-7472503428

ale u mnie w aucie był z nimi problem, bo mrugały mi światła, nawet to na którym nie miałem założonej tej przetwornicy

drugie co do mocy i to te polecam to “K5”: za ok 140zł /kpl

https://www.aliexpress.com/item/CNSUNNYLIGHT-1s-Fast-Bright-55W-HID-Xenon-Headlight-H7-H1-H3-H11-H8-HB3-HB4-9005/32858182867.html

niestety żarniki z zestawu są słabe

polecam takie z 2 czarnymi kablami, ale za cholerę nie mogę ich dostać

ew. Vision z alledrogo

lub Vertex

, unikać tego typu:

i tych

 

różnica w porównaniu do czołówki to 2-4x więcej światła !!!!!!!!

ale to już opiszę w innym wpisie, …. to chyba wszystko…

 

5.00 avg. rating (95% score) - 1 vote

Tagi .Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „Przeróbka świateł mijania na Bi-Xenon, niskim kosztem

  1. Hej, dziękuję za dokładny opis zagadnienia, świetny artykuł.
    Sporo pracy nad przeróbką, kiedyś coś podobnego robiłem w Clio. Wtedy nie było jeszcze tych bajerów z Ali 😉
    Efektywność oświetlenia nieporównywalnie lepsza.

  2. FMOneFMOne mówi:

    oj tak, i co ważne odcięcie dobre, bo jak wsadziłem LEDy lub /Xenony nawet H7R to tego odcięcia nie było, z resztą na żarówkach też nie było zbyt ciekawie, w tym aucie (Volvo s80 98-06) fatalnie świecą te lampy 🙁

Dodaj komentarz