Lakier strukturalny czyli jak odnowić plastiki

Lakier strukturalny czyli jak odnowić plastiki

Na pewno wielu z nas walczyło z czarnymi plastikami na naszych autach nacierając je jakimiś czernidłami i innymi specyfikami by chodź na chwilę były czarne, a nie wypłowiałe i po prostu brzydkie. Ja wolę raz na zawsze mieć z tym spokój więc używam lakieru strukturalnego by odnowić plastiki. Co to jest lakier strukturalny i jak odnowić plastiki tym lakierem?

Lakier strukturalny to termoplastyczna farba 1K (czyli jedno składnikowa) imitująca strukturę plastiku. Ma pewne właściwości wypełniające i dość dobrze radzi sobie z drobnymi rysami. Ma przyczepność do wszystkich tworzyw sztucznych za wyjątkiem polietylenu (PE) w większości przypadków tego lakieru. Jeśli twoje plastiki są z PE polecam lakier strukturalny Profix CP582 albo firmy T4W który już można stosować na PE. Posiada dobrą odporność na warunki atmosferyczne i temperatury do 70*C. Przed aplikacją nie wymagają podkładowania powierzchni ani środków adhezyjnych.

Występują w dwóch systemach aplikacji, spray i pistolet natryskowy.

W wersji spray aplikuje się go na przygotowaną powierzchnię plastiku w 2-3 cienkich warstwach z 5 minutowym czasem odparowania międzywarstwowego. Po 12h uzyskuje pełne utwardzenie.
Tutaj mogą występować drobne różnice zależnie od producenta, zawsze warto czytać kartę specyfikacji danego produktu. W przypadku spraya specjalnie nie mamy wpływu na wygląd tej powłoki. Ale można nim szybko odnowić jakieś drobne elementy typu listwy czy lusterka.

Do większych powierzchni jak zderzaki wypada użyć pistolet natryskowy. Lakier strukturalny do aplikacji pistoletem również jest 1K, rozcieńcza się go rozpuszczalnikiem akrylowym 10-20% w większości przypadków.
Aplikuje się pistoletem z dyszą 1.6 – 1.8 w dwóch warstwach z 5-10min. czasem odparowania przy 20*C.
Im grubsza warstwa czy niższa temperatura tym dłuższy czas odparowania.
Upraszczając… Kładziesz kolejną warstwę jak poprzednia zrobi się matowa.
Minimalna temperatura natrysku +10*C.
Ciśnienie natrysku 3 do 5 bar.
Pełne utwardzenie uzyskuje po 24h.
Zmieniając ciśnienie, odległość natrysku i stopień rozcieńczenia mamy już wpływ na wygląd powłoki. Metodą eksperymentów można wypracować takie ustawienie parametrów natrysku, by uzyskać satysfakcjonujący wygląd struktury. Dostępne są kolory czarny albo szary. Mieszając je można uzyskać żądany odcień powłoki.

 

Jak przygotować plastiki przed lakierowaniem?

Powierzchnię plastiku należy dokładnie umyć wodą z detergentem (może być płyn do naczyń) oraz odtłuścić zmywaczem anty silikonowym, lub od biedy benzyną ekstrakcyjną.
Jeśli element ma jakieś uszkodzenia można je szpachlować szpachlówką do tworzyw sztucznych.
Szpachlówkę szlifować P150 –> P240 ->P320 do uzyskania żądnego kształtu.
Sam element trzeba matować papierem wodnym P600 – P800 albo włóknina ścierną.
Przy matowaniu trudnych kształtów włóknina będzie bardziej praktyczna.
Łatwiej i szybciej domatujesz zakamarki elementu.
Miejsca szpachlowane szlifuj P600 by nie było rys po P320. (ja tak robię i jest ok)
Po matowaniu trzeba dokładnie oczyścić powierzchnię z pyłu i ponownie zmyć zmywaczem anty silikonowym.

Niektóre lakiery strukturalne po wyschnięciu wyglądają dobrze, ale są po prostu szorstkie i jak się je przetrze ścierką widać na nich jaśniejsze smugi. Aby uzyskać maksymalnie najlepszy efekt końcowy i zniwelować w/w wady. Pokryłem lakier strukturalny dwoma warstwami matowym lakierem bezbarwnym. Taki matowy lakier bezbarwny można kupić gotowy, albo wymieszać w odpowiednich proporcjach zwykły lakier bezbarwny ze specjalnym środkiem matującym.

Tutaj kilka fotek z odnowy plastików jaką zrobiłem w moim Matizie.
W trakcie:

Gotowe:

Lakier strukturalny jest bardzo prosty w aplikacji, tak że każdy powinien sobie z tym bez problemu poradzić.
To tyle w temacie Lakier strukturalny czyli jak odnowić plastiki.
Starałem się jak najbardziej wyczerpać temat, tak byś mógł zdecydować jaką formę tej odnowy wybrać i jak ją zrobić dobrze.
Zachęcam do komentowania i oceny artykułu.
Pozdrawiam.

Otagowano , , , .Dodaj do zakładek Link.

11 odpowiedzi na „Lakier strukturalny czyli jak odnowić plastiki

  1. Hubert komentarz:

    Hej, a co polecasz do plastików wnętrza które wielu autach się kleją lub zwyczajnie rysują i niszczą. Chodzi mi o to czy miałeś do czynienia z materiałami ala Plasti Dip?

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Jedynie co można zrobić z takimi plastikami to lakier strukturalny pokryty matowym lakierem bezbarwnym. Sam lakier strukturalny jest bardzo podatny na zarysowania i często ma chropowatą powierzchnię. Pokryty lakierem bezbarwnym który ma większą odporność na zarysowania dobrze zabezpieczy powierzchnię, no i wygląda to też całkiem ciekawie. Hmm z plastidip nie kombinowałem nic na plastikach wnętrza, raczej kiepsko będzie z trwałością tego. Trzeba by spróbować jak w praktyce to się sprawdzi. W końcu ten plastidip jak się uszkodzi można go zdjąć i położyć nowa powłokę. Plastiki znowu będą wyglądać jak nowe.:)

  2. Zbigniew komentarz:

    Witam
    Mam pytanie po jakim czasie nakładałeś lakier bezbarwny i czy w jakiś sposób przygotowywałeś powierzchnię.
    A tak w ogóle to prezentujesz bardzo fajne materiały które są
    nieocenioną pomocą .

    Pozdrawiam Zbigniew

  3. Dyziek komentarz:

    Hej Krzychu, a powiedz czemu nie pomalowałeś zderzaków pod kolor auta? czy do zderzaków trzeba inną bazę itp.? Bo podkład pewnie trzeba jakiś specjalny do tworzyw sztucznych a nie zwykły akryl. Nie orientuję się w tym temacie ale właśnie tak patrzę na Twojego matiza to wydaje mi się, że fajnie by wyglądał ze zderzakami pod kolor. Pozdro z drugiego krańca kraju….

  4. Dyziek komentarz:

    No i wszystko jasne żona ma zawsze rację 😀 Tak trzymaj i dawaj dalej dobre rady bo w naszym kraju żeby coś było dobrze zrobione to trzeba to robić samemu: ) Pozdro…

  5. mariuszr199318 komentarz:

    Jak tam się trzymają zderzaki w matizie ? Nadal ładne czarne i nic nie odpada?

  6. koza2o komentarz:

    Witam

    Panie Krzysztofie proszę o podpowiedz. Posiadam Opla Zafirę A 2003. Deska rozdzielcza została przypadkowo zalana zmywaczem do paznokci zawierającym aceton. Powstały wielkie białe ślady po żrącym acetonie. Powstały one po wytarciu acetonu z deski rozdzielczej od strony pasażera. Znajdują się one na części imitującej skórę między szybą i nieco nachodzą na schowek. Nie dotknęły natomiast odrębnych elementów jak zegary, konsola czy nawiewniki. Moje pytanie brzmi czy da radę wymontować sam ten element deski czy trzeba do aplikacji lakieru strukturalnego wymontowywać całą deskę (to ponoć bardzo drogie)? Czy da się taki element polakierować wewnątrz auta oklejając/zabezpieczając inne nienaruszone elementy licząc się oczywiście z różnica odcieniu nowego lakieru? Proszę o pomoc wygląda to fatalnie. Będę wdzięczny za wskazówki bo jestem lekko załamany tym co mam w polu widzenia jak prowadzę.

  7. Jan Łuszczewski komentarz:

    Krzysztof, może podpowiesz, w jakiej proporcji zmieszać lakiery strukturalne Profix (do PE) czarny z szarym, aby uzyskać grafitowy?

Dodaj komentarz