Dobór bazy – problem.

Pytania czytelników MÓJ GARAŻWitam Panie Krzysztofie . Mam problem z doborem bazy, a dokładniej jej odcieni. Nie wiem czy wina leży po mojej stronie, czy po stronie szpeców od jej dorabiania . 9/10 elementów które naprawiam, odcień bazy rożni się. Gdy jadę dorobić dany kolor element do którego ma być dopasowany kolor wcześniej poleruje . Podkład akrylowy staram dobierać do jasnych kolorów jasny do ciemniejszych szary bądź czarny . Nie wiem gdzie tkwi błąd . Może Pan miał by jakieś uwagi na ten temat poradę ? Pozdrawiam i czekam na odp 😉 Kamil.

Poza oczywistym czynnikiem ludzkim, czyli dokładnością pracy technika w mieszalni oraz jakością użytych komponentów. Jest jeszcze kilka istotnych czynników mających wpływ na różnice odcieni dobranego koloru. Są też kolory trudniejsze i łatwiejsze do dobrania. Niektóre kolory są podatne na działanie promieni UV i szybko zmieniają odcień. Dobierając kolor po numerze nie sposób trafić wtedy w idealny odcień. Dobry technik w mieszalni, może wspierać się natryskami próbnymi i odpowiednio modyfikując proporcje, dobrać barwę bardzo bliską oryginałowi. W dobrych mieszalniach jest dostępny fotospektometr. Urządzenie analizuje starą powłokę lakieru ustala indywidualną recepturę danego koloru. Tyle ze strony mieszalni…

Teraz, co z naszej strony? 🙂
Zakładając, że mamy dobrze dobrany kolor niestety nadal mamy wpływ na jego odcień podczas prac lakierniczych.

1. Ilość rozpuszczalnika i jego rodzaj.
Powinno się stosować proporcje rozcieńczenia zalecane przez producenta bazy, oraz dedykowane rozpuszczalniki bazowe.

2. Technika natrysku.
Odległość pistoletu od elementu i ciśnienie, ma znaczący wpływ na odcień, szczególnie lakierów metalicznych.
Ilość warstw (przejść pistoletu) również zmienia odcień. Chodzi tu głównie o stopień krycia danego lakieru bazowego.
Warto wykonać natryski próbne na test kartach, sprawdzając odcień przy 2 i 3 warstwach na poszczególnych kartach. Na bazie testu porównawczego wybrać odpowiednią technikę natrysku.
W przypadku lakierów srebrnych, wpływ może też mieć stopień naładowania elektrostatycznego elementu. Warto dobrze zebrać ładunki ścierką antystatyczną, bądź nawet uziemić element – samochód.
Szczególnie podatne na naładowania są tworzywa sztuczne. Dlatego nawet na nowych samochodach widać różnicę między zderzakiem, a karoserią.

3. Odpowiednie tło widmowe.
Istotny wpływ na odcień, ma kolor podkładu jaki jest pod lakierem. W mieszalni warto zapytać technika jakie tło przewiduje dana receptura koloru.
Można też wspierać się np. takim diagramem kolorów:

Szarości - tło widmowe

źródło: AutoColor

Wymienione wyżej czynniki mają bezpośredni wpływ na odcień przy procesie lakierowania, przygotowania materiałów i powierzchni. Mimo starań jednak może zdarzać się, że odcień będzie minimalnie inny. Dlatego bardzo dobrą praktyką i zresztą najsłuszniejszą metodą zatuszowania różnicy odcieniu koloru jest cieniowanie.
Na temat cieniowania możesz przeczytać więcej w tych artykułach:
https://jaktozrobilemwgarazu.pl/cieniowanie-lakieru/
https://jaktozrobilemwgarazu.pl/cieniowanie-lakieru-perlowego-i-srebrnego/
https://jaktozrobilemwgarazu.pl/lakierowanie-audi-a6-korozja-drzwi/

Mam nadzieję, że pomogłem i znajdziesz spośród tych informacji, słuszną metodę, by poprawić pasowalność kolorów Twoich prac.

Otagowano , , .Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „Dobór bazy – problem.

  1. Wojtek komentarz:

    Ja chciał bym się podłączyć pod ten temat mianowicie mam pytanie do pana Krzysztofa, gdzie dobiera pan lakier czy ma pan jakiś zaufaną mieszalnie czy też wysyła pan próbkę starego lakieru do jakieś zaufanej mieszalni?

  2. yaaro komentarz:

    Witaj Krzysztof
    Szukam informacji (i jak na razie bezskutecznie) jak wykonać natryski próbne bazy metalicznej (konwencjonalnej). Oczywiście jak się uprzemy, to będzie mnóstwo kombinacji ustawień pistoletu ale zakładam, że tylko niektóre warto sprawdzić. Więc pytanie, jak Ty to robisz? Czy tylko zmieniasz ciśnienie, czy również ilość materiału w pistolecie ? Czy wylanie lub zapylenie bardziej na sucho też ma wpływ ? Gdzieś widziałem Twój film jak porównywałeś trzy próbne fiszki do błotnika mazdy 626 ale nie mogę ponownie znaleźć. Czyli podsumowując, jakie ustawienia oprócz ciśnienia warto sprawdzić ?

Dodaj komentarz