Schodzi lakier bezbarwny

schodzi lakier bezbarwny

Jeden z czytelników zadał pytanie wysyłając je na mój email.
Pytanie uznałem za dobry temat na artykuł, informacje mogą się przydać szerszemu gronu czytelników. Tym bardziej, że taki łuszczący się lakier jest często spotykany. Nawet moja Laguna cierpi na taką wadę lakierniczą – zobacz fotki pod wpisem 🙂

Czytelnik pytał jak zabrać się za naprawę takiej uszkodzonej powłoki lakieru bezbarwnego.Tutaj wycinek treści:

„Audi a6 1996 kombi, lakier LY3H czerwony, lakier bezbarwny pozłaził powiedzmy w 60% 1.maska cała, 2.dach 60%, 3. 4xdrzwi po 50% błotniki przednie będą całkowicie wymieniane, trochę dołki na drzwiach.”

[ad 9]
Przygotowanie:

Taki łuszczący się lakier bezbarwny trzeba cały dokładnie usunąć. Pozostawienie takiego niepewnego podłoża może skutkować później odchodzeniem nowej powłoki lakieru.
Proponuję szlif wstępny P180 następnie P240 szlifierką oscylacyjną.
Albo P240 – P320 ręcznie na twardym klocku.

Nie przejmował bym się za bardzo miejscami przeszlifowanymi do blachy. Płaskie duże powierzchnie Przed szlifem spryskał bym kontrastem i przeleciał powierzchnię długim heblem z P240. Wyszły by wtedy wszystkie dołki które trzeba będzie wyrównać.
Takie nierówności – dołki przeszlifował bym P150 ale nie koniecznie do blachy jeśli podłoże jest pewne i w dobrej kondycji. Takie łagodne wgniecenia nie trzeba drzeć do blachy, chyba że są to bardzo ostre głębokie uszkodzenia w których powłoka lakieru mogła odprysnąć i stracić przyczepność. Wtedy już szlifuję do blachy.
Szpachle na nierównościach obrobił bym P150 i P240 na długim klocku. Następnie szlif całości P320 ale delikatnie w celu rozszlifowania głębszych rys po P240.

Podkładowanie:
Na całą powierzchnię naprawianych elementów dał bym dwie cienkie warstwy gruntu epoksydowego w roli przegrodowej. Większość powierzchni będzie przeszlifowana do lakieru bazowego, a miejscami nawet do blachy. Taka powierzchnia ma tendencję do podnoszenia nowych warstw podkładu akrylowego, jest to niemal że pewne. Podkład epoksydowy wspaniale sprawdza się w roli przegrodowej i zabezpiecza przed takim zjawiskiem.
Podkład – grunt epoksydowy proponuję użyć w opcji mokre na mokre wtedy już po 15-20 min po jego aplikacji można nakładać podkład akrylowy.
Podkład akrylowy wypełniający dał bym w 2 pełnych warstwach.
Szlif podkładu P600 – P800 – P1000 na wodę na to już baza i lakier bezbarwny.

W przypadku nowych elementów:
Szlif całości P240- P320 ręcznie albo P240 oscylacyjną.
Na to podkład epoksydowy m/m dwie warstwy i podkład akrylowy wypełniający x2.
Jeśli nie zależy Tobie na dobrym zabezpieczeniu antykorozyjnym, możesz pominąć epox i dajesz od razu podkład akrylowy.

Mam nadzieję, że opis rozjaśni proces naprawy takiego uszkodzenia powłoki lakieru.
Na koniec wypada wspomnieć skąd takie wady się biorą.
Najczęściej przyczyną jest przesuszona baza podczas lakierowania. Baza po upływie 12h traci swoją aktywność chemiczną i lakier nie będzie się jej już trzymał. Inną przyczyną może być też zbyt wysokie ciśnienie aplikacji lakieru bezbarwnego tak zwana za sucha aplikacja. Bądź bardzo niska jakość użytych materiałów lakierniczych bądź użycie ich niezgodnie z zaleceniami producenta np. Inny utwardzacz, nieodpowiedni rozpuszczalnik.
Może się też zdarzyć, że lakier był potraktowany agresywnymi środkami myjącymi i się odparzył.
np. Nie dokładne opłuknięcie aktywnej piany w myjniach ręcznych może skutkować takim schodzącym lakierem. Taką miejscową wadę, też powodują mocowania magnetyczne do anten CB czy różnych reklam i oznaczeń typu Nauka jazdy, TAXI itp.
Pozdrawiam.

[rate]

Ps. A tak wygląda moja Laguna, też czeka na nowy lakier.
Laguna-lakier1 Schodzi lakier bezbarwny

Otagowano .Dodaj do zakładek Link.

6 odpowiedzi na „Schodzi lakier bezbarwny

  1. Wojtek komentarz:

    Niestety schodzący bezbarwny to najczęściej wina myjni lub słabego zabezpieczenia przed zimą… W wypadku myjni, często zdarza się że myjnia doleje za dużo jakiegoś preparatu który pod ciśnieniem wniknie w jakieś małe odpryski lakieru i drąży powodując łuszczenie. Tak samo dzieje się zimą, sól wnika w takie małe wady lakiernicze i klar się łuszczy, dlatego polecam przed zimą solidnie nawoskować ręcznie auto.

  2. kamsza komentarz:

    http://www.elakiery.pl/prod/117,2621,4673,t4w-podkad-epoxydowy-epoksydowy-11-59069 ile dac rozcieczalnika do tego podkładu i czy wogole go dawać ? Bo nigdzie nie moge tego znaleść. Z góry dzieki

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Ten podkład sam z siebie jest dość rzadki, nie zakładał bym z góry ile trzeba go będzie rozcieńczać. Przy aplikacji pistoletem 1.4 sama mieszanka 1:1 z utwardzaczem jest wystarczająca do pełnego rozlania podkładu. Jednak w przypadku gdy zmieni się dysza pistoletu na 1.0 albo 1.2 rozcieńcz go wedle uznania 5-10% rozpuszczalnika.

  3. Tomek komentarz:

    Witam, mam pytanie, jeśli lakier bezbarwny łuszczy się np. na dachu, ale nie jest to duże łuszczenie się, tylko taka plamka 2 na 2cm, czy w takim wypadku też należy malować cały element, czy jest jakaś możliwość zabezpieczenia tego, typu zaprawka?
    Pozdrawiam.

  4. marcinb28 komentarz:

    Witam ja aplikuję novol360 z utwardzaczem 5950 pistoletem mini z dysza 1.0 i aplikuję go bez rozpuszczalnika i rozlewa się super.

  5. Mikul84 komentarz:

    witam.
    NIe wiem czy dobrze rozumiem zeszlifowac lakier potem kontrast i szlifowac dalej???? czy ten kontrast po podkladzie akrylowym???

Dodaj komentarz