Renowacja Felg – Audi 80

Witam Serdecznie.
Chciałbym pokazać moją ostatnią prace. Renowacje felg do mojej Audi80 planowałem już od dawna. Okazja była ku temu właśnie teraz – przy wymianie zużytych opon letnich. Żal by było zakładać nowe oponki na takie obdarte felgi. Postanowiłem zmienić nieznacznie kolor felg, wyrównać wszelakie zadrapania i otarcia spowodowane kilkoma „ocierkami” krawężników.

W temacie sprzętu jakiego użyłem do pracy – jest to pełna amatorka – lecz na zaprawki i prace z dużą ilością czasu i cierpliwości – wystarczy. Każdy od czegoś musi zacząć :)

 i-black-decker-cp5050
Kompresor : Black&Decker CP5050 Plus: Dodatkowa Butla na powietrze 50L
pistol
Pistolet do podkładu: z zestawu akcesorium pneumatycznych Dysza : 1.5 mm
sicom400
Pistolet do bazy i klaru: Sico M400 RP Dysza: 1.3 mm
img_0404
Stojak lakierniczy: do malowania felg własnej konstrukcji
tarcza
Tarcza z włókniny ściernej – wersja na wiertarkę. oraz: Papiery ścierne o rożnych gradacjach. Włóknina ścierna brązowa. Szmatka antystatyczna. Kubki lakiernicze. Materiały lakiernicze: (przepraszam wiem, że nie są jednego producenta) Zmywacz Anty silikonowy Podkład Akrylowy: Top-Color FÜLLER HS 5+1 Szpachla: Novol ALU Baza: InterTroton At212 + Czarna perła (dla przyciemnienia koloru) Klar: InterTroton VHS 2K – IT07 Pracę rozpoczynam od dokładnego mycia felg.

dsc00999

Przed przystąpieniem do prac umyte i suche felgi przemywam zmywaczem anty silikonowym.
Następnie matuje stara farbę i zeszlifowuje uszkodzenia powstałe z kontaktu z krawężnikiem. Użyłem tarczy z włókniny ściernej, później papieru ściernego o gradacjach 150 , 240. Całość matuje papierem 320.

dsc01009dsc01013 (1)

Przedmuchuje powstały pył i znów do akcji wraca zmywacz anty silikonowym.
Teraz będziemy szpachlować felgę – celem uzupełnienia powstałych ubytków – mieszamy szpachle z utwardzaczem ( w stosunku wg. danego producenta) i nakładamy na felgi.

dsc01014dsc010151 (1)dsc01017dsc01020

Po utwardzeniu szpachli zabieramy się do jej szlifowania. rozpoczynam papierem ściernym o gradacji 80 (zgrubnie) następnie 150, 240 i na końcu 320.
Powstały pył przedmuchujemy – felgę przemywam znów zmywaczem anty silikonowym – ale UWAGA !!!! omijamy miejsca szpachlowane.
Przecieramy całość szmatką antystatyczną i zabieramy się za podkładowanie.
Podkład Akrylowy przygotowuje wg specyfikacji producenta w tym przypadku 5:1 + 10%/20% – co oznacza 5 porcji podkładu do 1 utwardzacza + 10-20% rozcieńczalnika.
Nie proponuje tego robić na oko – za to polecałbym użycie kubków do mieszania lakierniczych.
kubek

Kładziemy podkład akrylowy w 2 – 3 warstwach w odstępach czasu wg. producenta uwzględniając przy tym zależność temperatury względem czasu odparowania rozcieńczalników. Przy niższej temp. niż 20 stopni czas na pewno ulegnie wydłużeniu należy to uwzględnić. (Może się przydać termometr).

Podkład musi się utwardzić. Trwa do wg. specyfikacji 3 – 4 godz. Ja pozostawiłem felgi na całą noc-nie bardzo mi się spieszy.

dsc01024dsc01023dsc01025

Następnie szlifujemy podkład. Papiery 240 i 320 na sucho a końcu 600 na mokro.
Felgę przemywam znów zmywaczem anty silikonowym. Przecieramy całość szmatką antystatyczną i zabieramy się za malowanie.

img_0401img_0402

Bazę lakierniczą At212 rozcieńczam w stosunku 2:1 rozcieńczalnikiem bazowym. Dokładnie wymieszaną troszkę przyciemniłem dodając odrobinę czarnej perły – która mi została.

Bazę nakładam w 3 cienkich warstwach, starając się nie narobić zacieków, w odstępach 10 min. każdą warstwę.
Po nałożeniu i odparowaniu rozpuszczalników znów do akcji wkracza szmatka antystatyczna.
Przygotowujemy klar – czyli lakier bezbarwny.

Ja użyłem do tego celu lakieru IT 07 to dwuskładnikowy akrylowy lakier bezbarwny o wysokiej zawartości części stałych (VHS). Ma twardą powłokę o znakomitym połysku oraz bardzo wysokiej odporności na zarysowania. Liczę że się sprawdzi w tej roli.

Mieszamy to w stosunku 2:1 z utwardzaczem- średnim.Nadmieniam, że są różne rodzaje utwardzaczy, dostępne w wersjach: wolno, średnio lub szybkoschnących. Nie trzeba przy tym lakierze dodawać rozcieńczalnika – bo jest dostatecznie rzadki.

Nakładam do w 2-3 cienkich warstwach, starając się nie narobić zacieków, w odstępach 5 min. każda warstwę.
Pozostawiam felgi do kompletnego wyschnięcia do następnego dnia – nie pali się :P

A oto efekt pracy:

img_0398img_0406
img_0409img_0420

Dziękuje ! i pozdrawiam Serdecznie hackthemilk.
PS.: Jeżeli macie pytania w komentarzach lub pisać na e-mial hackthemilk@gmail.com

5.00 avg. rating (98% score) - 5 votes

10968 : Wszystkie. 4 : Dzisiaj.
Tagi , .Dodaj do zakładek Link.

7 odpowiedzi na „Renowacja Felg – Audi 80

  1. Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

    No to wyszedł Tobie manual krok po kroku, jak i czym polakierować felgi 🙂
    Gratuluję wykonania bardzo fajny efekt końcowy. Bardzo podoba mi się odcień tej bazy. Ciekawe jak wyglądają w pełnym słońcu, srebro pewnie pięknie się mieni.
    Z założenia nie powinno się szpachlować felg, ale z dwojga złego dobrze, że użyłeś szpachli z pyłem aluminiowym. Lepiej znoszą różnice temperatur 😉

    Hackthemilk, masz już założona swoja kategorię, czekam na kolejne foto relacje z prac garażowych. 😉
    Pozdrawiam.

  2. Krzysiek mówi:

    Świetna robota! 🙂

  3. adekjdm mówi:

    Nie powinieneś użyć w miejscach przetarć jakiegoś podkładu do aluminium ?
    Z własnego doświadczenia wiem , że podkład akrylowy z czasem zacznie odpadać od aluminium, pewnie powstaje pod nim poprostu korozja.
    Rzadko maluje felgi ale mam jeden komplet do zrobienia i myślałem, że wyczytam w tym temacie coś o podkładzie do aluminium.
    A może wystarczy użyć epoksydu ?

    • Epoksyd ma bardzo dobra przyczepność do aluminium, jest wręcz idealny do gruntowania takich powierzchni.
      Jeśli nie zalezy nam na super wykończeniu, albo mamy bardzo dobrze przygotowana powierzchnie flagi można użyć podkładu Protect 360 + H5950 w wersji m/m.
      Wtedy bezpośrednio na aplikowany podkład epoksydowy po 20 minutach można lakierować bazą i lakierem, albo lakierem akrylowym.
      Dobre podkłady akrylowe, maja dobra przyczepność do aluminium, warto przed naprawa sprawdzić kartę techniczną naszego podkładu. Ja do felg używam podkład akrylowy Protect 330 w wersji m/m. Ma średnie wypełnienie i bdb trzyma się aluminium.
      Można też użyć kombinacji Protect 360 i Protect 330 m/m, dla lepszego wypełnienia, dobrego zabezpieczenia przed utlenianiem i bdb przyczepności.

  4. wojkowalski59wojkowalski59 mówi:

    efekt ok, tylko zastanawia mnie czy przy któryms montażu demontażu opony(kapeć, czy wymiana ogumienia), nie odpryśnie szpachla z rantu??? My w warsztacie takie przecierki krawężnikowe zbieramy szlifierką wolnoobrotową z tarczą z papierem ściernym, felge mocujemy na obrotowym stojaku i kręcąc felgą robimy takie ala toczenie, robilismy tak ostatnio r18 i wyszły super

Dodaj komentarz