Rdza na drzwiach naprawa rantu.

Rdza na drzwiach naprawa rantu

Rdza na drzwiach samochodu w okolicach dolnego ranu, występuje bardzo często już nawet w kilku letnich samochodach. Naprawa takiego ogniska korozji jest dość trudnym zadaniem i wymaga sporej ingerencji i nakładu pracy. Wszelkie zabiegi z zewnątrz nie wiele dają, bo tak naprawdę korozja powstaje wewnątrz zagiętego rantu poszycia drzwi.


Najczęstszą przyczyną takiego stanu, jest kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne środkami do profili wewnętrznych. Niestety woda która spływa po szybach, przedostaje się pod uszczelkę i wlewa się do wnętrza drzwi, gdzie według zamysłu producenta ma spłynąć poprzez otwory w dolnej ich części. Z biegiem lat środek antykorozyjny który zabezpiecza to miejsce traci swoje właściwości. Wystarczy minimalna ilość wody, która dostanie się pomiędzy zagięte blachy dołu drzwi i zimowe warunki, by po kilku latach pojawiła się tam korozja. Woda która tam zostaje podczas odwilży, później zamarza i rozsadza łączenie blach, wpływa dalej i ponownie zamarza i tak w koło. Widać później w takich miejscach odgięty rant, uszkodzoną masę uszczelniającą i purchle w okolicy. Przedstawię tutaj proces naprawy takich drzwi, które dość mocno przegniły i wymagało to już wycięcia skorodowanej blachy i wstawienie nowej. Taki zabieg musiałem zrobić przy okazji remontu mojego Matiza gdzie drzwi już wyglądały naprawdę kiepsko. Zobacz zdjęcia.

Rdza na drzwiach naprawa rantu Rdza na drzwiach naprawa rantu

W moim przypadku przegnita też była blach poszycia drzwi. Tutaj na wstępie trzeba ocenić ile tej blachy trzeba wyciąć by usunąć całą korozję. Wstępnie narysowałem sobie miejsce cięcia. Następnie ciąłem szlifierką kontową z tarczą 1 mm, ale tak by nie naciąć blachy ramki drzwi, tnę tylko poszycie. Później rozszlifowuję miejsce gięcia, tak by oddzielić poszycie od rantu.
cięcie skorodowanej blachy drzwiTutaj już widać wnętrze drzwi i uszkodzenia ramki, które też niestety trzeba będzie wymienić.
Korozja wnętrza drzwiBy sprawdzić stan ramki szlifuję ja tarczą Rapid Strip na wiertarce. Po wstępnym usunięciu korozji z ramki przy okazji oczyściłem miejsce cięcia poszycia pod przyszły spaw. Teraz widać ile ramki trzeba wyciąć i wymienić.
usuniecie korozji drzwiTutaj już wycięta ramka i odgięty dalszy kawałek rantu do oczyszczenia z korozji powierzchniowej.
wycięta korozja i odgięcie rantu drzwiTutaj ciekawostka, Matiza w fabryce lakierują tylko tam gdzie widać 🙂
Doły drzwi są tylko w podkładzie…
Naprawa drzwi w samochodzieNo i kolejna ciekawostka.
Drzwi Matiza są z blachy 0.5 mm.
Na foto widać przeciętą blachę ramki drzwi, a na nią dla porównania położyłem blachę 0.8 mm.
Grubość blachy MatizaZ blachy 0.6 mm dorobiłem brakujące elementy ramki i wspawałem. Tak to teraz wygląda…
wspawanie ranu drzwispawanie rantu drzwi w samochodzie
Ramkę od środka i zewnątrz zabezpieczyłem podkładem epoksydowym, nakładając pędzlem dwie warstwy. Tutaj starałem się dokładnie wetrzeć go w zakamarki spawu wewnątrz drzwi.
Teraz pora no dorobienie poszycia drzwi…
Najpierw dociętą blaszkę zaginam na rantach 90*
Następnie doginam je trochę mocniej jakieś 45*
Oraz sprawdzam pasowalność do reszty drzwi.
Reperaturka drzwi MatizReperaturka drzwi MatizReperaturka drzwi MatizJeśli wszystko ładnie pasuje spawam dorobioną blaszkę.
Spawam metodą jaką opisałem w artykule Jak wspawać reperaturki, oraz wykańczałem powierzchnię podobnie jak progi opisane w artykule Jak wymienić progi 2.
spawanie reperaturki drzwispawanie reperaturki drzwiSpaw musi być jednolity bez dziurek, na foto widać jeszcze niedoskonałości spawu po wstępnym szlifie, które poprawiłem ale nie mam fotki z tego etapu.
Po spawaniu i obróbce spawu zaklepałem rant poszycia na ramce.
Zaklepany rant drzwiNa spawy i okolicę naprawy położyłem podkład epoksydowy X2.
Zabezpieczenie spawów reperaturki drzwiZaklepany i zabezpieczony rant drzwi
No i pora na szpachlowanie…
Najpierw szpachla z włóknem szklanym na wstawionym kawałku poszycia drzwi, następnie wykończenie całości zwykłą szpachlą wypełniającą.
Szpachlowanie reperaturki drzwiDla lepszego zabezpieczania antykorozyjnego, na całość miejsca naprawy ponownie epoksyd X2.
Podkładowanie epoksydemPo podkładowaniu drzwi podkładem akrylowym i jego szlifowaniu, na rant poszła masa uszczelniająca na bazie kauczuku BOLL, którą można lakierować.
Drzwi w podkładzie akrylowymDrzwi w podkładzie akrylowymNo i drzwi po zabiegu już na aucie, jeszcze nie do końca dobrze spasowane ale widać, że nic im nie brakuje 🙂
IMAGE01194_conv Drzwi po naprawie blacharskiejPo lakierowaniu od środka aplikowałem środek do konserwacji profili wewnętrznych na bogato 🙂

Mam nadzieję, że opis rdza na drzwiach i naprawa rantu na przykładzie wykonanej pracy, przybliży w znacznym stopniu zakres prac jaki jest wymagany przy tego typu naprawach.
Jeśli masz jakieś wątpliwości i pytania zachęcam do komentowania.
Nie rozpisywałem się specjalnie wnikając w sam proces przygotowania powierzchni, szlifowania, matowania i gramatury papieru, gdyż chciałem skupić się na samej pracy blacharskiej.
Na temat przygotowania powierzchni i poszczególnych etapach tego typu prac znajdziesz w artykułach:
Jak wymienić progi cz.1
Jak wymienić progi cz.2
Przygotowanie do lakierowania
Matiz lakierowanie cz.1
Matiz lakierowanie cz.2

5.00 avg. rating (99% score) - 20 votes

17295 : Wszystkie. 20 : Dzisiaj.
Tagi , , .Dodaj do zakładek Link.

5 odpowiedzi na „Rdza na drzwiach naprawa rantu.

  1. Markuz mówi:

    A co sądzisz o technice lutospawania? Przy spawaniu elementów takich jak reperaturki, czy poszycia drzwi ma same zalety, a główną jest niższa temperatura a co za tym idzie blacha nie jest uszkodzona termicznie i powinna wytrzymać dłużej.

  2. Mati99999 mówi:

    czym doginałeś rant w reperaturce masz giętarkę? 🙂 że wyszły Ci takie ładne dogięcia?

  3. Desspero mówi:

    Wszystko się da zrobić tylko trzeba chcieć i tu widać ze się chce i się wie jak do tematu podejść.

  4. belzebub mówi:

    Krzychu, jesteś moim „roboczym” idolem. Udowodniłeś już nieraz że nie trzeba mieć sprzętu za dziesiątki tysięcy by naprawiać lepiej jak właśnie Ci co ten sprzęt mają. Ja akurat mam dziś dylemat z drzwiami w Mesiu W211. Ten sam numer co u Ciebie. Zjedzone maksymalnie a pracka moja (lakiernia/blacharnia) nie dysponuje…. giętarką. Masakra prawdziwa z tym imadłem. Na dodatek odpuścili wymianę elementów po całości i mam nakaz resztę drzwi oszlifować, epoxyd, beton i lakier. Ciekawe kiedy wyjdą pierwsze parchy! Masz jakiś sposób by nie było to jeszcze w tym roku?

Dodaj komentarz