Przygotowanie elementu do lakierowania – lakierowanie maski krok po kroku.

Przygotowanie elementu do lakierowania - Lakierowanie maski krok po krokuMateriał na temat przygotowania elementu do lakierowania, oraz jego lakierowanie. Czyli cały proces lakierniczy, od darcia korozji do lakieru, jest odpowiedzią na często zadawane przez Was pytania związane właśnie z tym procesem. Wielokrotnie spotkałem się z prośbą by nagrać film pokazujący krok po kroku jak przygotować element do lakierowania z obróbką szpachli, później podkładowaniem, obróbką tego podkładu i na końcu oczywiście jak polakierować poprawnie element.

Przygotowałem szczegółowy film przy okazji naprawy maski od Alfy 156 po małej stłuczce. Więc nie będę się tutaj specjalnie rozpisywał i powtarzał jednocześnie. Jestem przekonany, że film o wiele lepiej przedstawi wszystkie procesy i zależności o jakich warto pamiętać podczas takiej naprawy lakierniczej. Starałem się w tym filmie jak najwięcej powiedzieć na temat czynności, jakie w danym momencie wykonuje oraz ich zasadność. Film nie jest za krótki, myślałem by go pociąć na odcinki, ale finalnie zdecydowałem, że będzie to jeden konkretny film, w którym znajdziesz wszystko, albo przynajmniej konkretne podstawy procesu lakierniczego. Oczywiście są różne systemy i technologie napraw, przedstawiona tutaj metoda jest najpopularniejszą metodą z bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Równolegle powstały poradniki jak przygotować materiały lakiernicze, które znajdziesz na moim kanale YouTube w kategorii szybkie poradniki.

Po obejrzeniu filmu pewnie pojawią się pytania, wątpliwości. Zapraszam więc do komentowania pod tym wpisem. Podyskutujemy sobie tutaj na temat filmu i zawartej w nim treści 😉

Jednocześnie proszę o opinię na temat takiego typu materiałów, oraz ewentualne pomysły na podobne poradniki oraz pojawiające się nurtujące Was problemy związane z amatorskim lakiernictwem. W efekcie czego będę mógł przygotować materiały na interesujące Was tematy, które pomogą rozwiązać problemy bądź rozwiać ewentualne wątpliwości.

Mimo, że moje lakierowanie jest amatorskie zawsze starałem się wykorzystać wiedzę optymalnie nie idąc na skróty, oczekując bdb trwałych efektów napraw. Nauczyłem się, że skróty w lakiernictwie często się mszczą, dlatego nie warto z nich korzystać. Oczywiście można szybciej i łatwiej, ale tylko odpowiednio dobierając metodę naprawy, narzędzia, oraz używając odpowiednią linię produktów. Na pewno nie poprzez pomijanie wymaganych kroków, a tym bardziej eksperymentując z materiałami lakierniczymi.

OK, tyle na wstępie, zatem zapraszam do obejrzenia filmu 😉

Otagowano , , .Dodaj do zakładek Link.

89 odpowiedzi na „Przygotowanie elementu do lakierowania – lakierowanie maski krok po kroku.

  1. maciejo komentarz:

    Jak zawsze pełen profesjonalizm 🙂 Zastanawiam się tylko co to za szlifierka – bardzo ładnie współpracuje z kompresor em, cały czas rozważam zakup SKY 100 F tylko szlifierki nie mogę znaleźć wszystko powyżej 300l/min.

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Te co mam to Rotake, pobierają lekko ponad 250l/min. Zresztą muszę to sprawdzić dokładnie. Mój Maktek Sky100 3F ledwo nadąża.

    • Adam komentarz:

      Witam, możesz podać dokładny model swojego bączka-szlifierki pneumatycznej Rotake?
      Jaki jest jej skok mimośrodu?
      Pozdrawiam

      • Krzysztof Mulcan komentarz:

        Pierwsza szlifierka to Rotake RT-2151 o skoku 2.5mm
        Używam jej do szlifu podkładu pod lakier na sucho i matowania bezbarwnego pod bazę albo bezbarwny.
        Druga to Rotake rt-2130 o skoku 5mm. Używam jej do szlifowania w trakcie przygotowania elementu pod podkłady, usuwanie korozji, starej powłoki, obróbka szpachli. Tak jak widziałeś to na filmie…

        • Adam komentarz:

          Dziękuję za odpowiedź.
          Jeszcze jedno pytanie, powiedz jak przygotować czarny, strukturalny zderzak do malowania, aby był gładki po pomalowaniu baza i klarem? Wiem, jak przygotować zderzak, który już kiedyś był lakierowany, lecz tym razem mam na myśli oryginalny czarny zderzak np. od VW T-4z, który chciałbym pomalować, w kolor nadwozia. Nie wiem czy dobrze myślę:
          1. Matowanie całego zderzaka czerwona włókniną
          2. Wypełnianie szpachla do plastyków ewentualnych nierówności, zadziorów.
          3. Podkład do plastyków
          4. Szpachla natryskowa, czy dodajemy do szpachlo plastyfikatora?
          5. Matowanie? Jakie gradacje papierów do obróbki szpachli natryskowej?
          6. Podkład akrylowy
          7. Baza
          8. Klar
          Czekam na sugestie, podpowiedzi w tym temacie, bo zawsze mnie to zastanawiało jak zrobić taki zderzak profesjonalnie od A do Z.

          • Krzysztof Mulcan komentarz:

            Kroki 1 do 3 ok.
            Z tymże przy matowaniu nasącz włókninę dodatkowo zmywaczem silikonu, dokładniej odtłuścisz tworzywa. Cholera wie co wcześniej było na niego kładzione by był czarny 🙂 Jeśli to nowy zderzak to już zabawa jest znacznie trudniejsza poczytaj tutaj: https://jaktozrobilemwgarazu.pl/lakierowanie-elementow-plastikowych/

            Krok 4 zapomnij… 🙂

            Po zmatowaniu, odpyleniu i odtłuszczeniu, na zderzak aplikuj podkład zwiększający przyczepność dwie warstwy (cienko…)
            Po 15-20 minutach aplikuj podkład akrylowy wypełniający z dodatkiem plastyfikatora.
            Po 3-4h szlifuj podkład P600 i P800 na mokro.
            Odtłuść i aplikuj bazę do pełnego krycia (2-3 warstwy)
            PO 30 min aplikuj lakier bezbarwny z platyfikatorem.

            To wszystko…
            Podkład akrylowy wypełniający czyli typu HS, z powodzeniem pokryje pory w tworzywie przy dwóch warstwach.

  2. vasco komentarz:

    Wyrazy uznania, jak zawsze dobrze wykonana robota i świetny materiał instruktażowy 🙂
    Zastanawiam się jak się sprasprawują nowe pistolety? Czy ten podkładu to DeVilbiss Flg5? Czy dobrze nakłada podkład i czy byś go polecił? Pytam bo jestem na etapie kupna pistoletu do podkładów akrylowych, gdyż mój tani chińczyk Sico odmówił współpracy, tak naprawdę od samego początku byłem z niego niezadowolony. Jaki pistolet do podkładów akrylowych byś polecił? Też mam tego Gti Lite z dysza TE10 i używam go zarówno do bazy jak i klaru i jestem z niego bardzo zadowolony. Jakich rozmiarów dysz w nim używasz?
    Pozdrawiam

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Devilbiss FLG 5 z dyszą 1.8 taki mam od niedawna i jestem zachwycony jego pracą. Świetnie rozbija dość gęsty podkład i do tego zachowuje szeroka miotłę. Nie ma w ogóle co porównywać za jakimkolwiek Sico. Tutaj znalazłem dobre ceny DV i zresztą tam kupiłem moje Devilbisy: http://dysza.pl/pistolety-lakiernicze-devilbiss/55-pistolet-lakierniczy-niskocisnieniowy-devilbiss-flg-5-cena-399-zl-na-dyszapl.html

      Do Devilbiss GTi Pro Lite mam komplet dysz, niestety póki co pracowałem tylko dyszą 1.3 na bazach i bezbarwnym.
      Przy bazie i dyszy TE10 bardzo dobrze układa się ziarno metalików oraz ma szeroki strumień natrysku.
      Przy bezbarwnym TE20 zachwyca mnie atomizacją, normalnie widać jak od razu jest rozlany lakier. Znacznie łatwiej lakierować takim sprzętem. Miotła przy TE20 również imponująca. Niebawem napiszę i nagram jakieś materiały na temat nowych pistoletów Devilbiss.

  3. bejmaj03 komentarz:

    Bedzie jeszcze film z relacji naprawy tej Alfy . Bardzo dobry poradnik

  4. vasco komentarz:

    Na filmie pokazane jest jak kladziesz podklad epoxydowy i akrylowy tym DeVilbissem FLG5, czy w obydwu przypadkach byla dysza 1.8? Czy do epoxydu nie za duza?
    Napisz jeszcze jakie wrazenia po pzesiadce z Air Gunsa AZ3 HTE 2 na GTi Pro Lite. Czy roznica jest kolosalna? Swego czasu chwaliles sobie Air Gunsa i byles zadowlony z pracy tego pistoletu.

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Do epoksydu użyłem DV FLG 5 z dyszą 1.4. Do akrylu już poszło dyszą 1.8.
      Różnica pomiędzy Air Gunsą a GTi Pro lite jest kolosalna… Air Gunse porównał bym bardziej do FLG 5. Zrobię też film z porównaniem właśnie Air Gunsy z FLG 5 przy aplikacji bezbarwnego. Na plus Air Gunsy na pewno jest większa oszczędność materiału…

  5. Mati99999 komentarz:

    Witam Krzysiu a mam pytanie będzie się w przyszłości szykował jakis poradnik o blacharce np jak samemu dorobić nadkole wstawki, jakieś techniki itp? gdyż ja mam odwieczny z tym problem. Pozdrawiam 🙂

  6. szafa komentarz:

    Witam 😀
    Już nie mogę doczekać się renowacji zderzaka, bo sam planuję to zrobić 😀

  7. Mexxyk komentarz:

    Świetny materiał Pan nakręcił. Jedno pytanie jeżeli stosuje http://www.t4w.eu/produkty/t4w-podklad-epoksydowy-2k-11/ to później żeby położyć warstwę tego http://www.t4w.eu/produkty/pik-fuller-51/ muszę odczekać 7-8 h aż podkład epoksydowy stwardnieje tak?

    • Mexxyk komentarz:

      I jeszcze jak by Pan mógł podać grunt epoksydowy i podkład akrylowy jaki Pan użył w tym filmie.

      • kamil komentarz:

        Musisz odczekać tak jak w kracie 7-8h i po tym czasie musisz przematować ten epox i położyć dopiero podkład akrylowy. W filmie był użyty podkład epoksydowy Novol protect360 z utwardzaczem 5950 mieszany 1:1i podkład akrylowy T4W555 Ogólnie jak stosujesz epox np novola to stosuj już dalsze materiały też tej firmy mniejsze ryzyko wystąpienia wad powłoki lakierniczej. Niestety to co wyżej podałeś to nie są materiały jednego producenta 🙂 i

        • Adam komentarz:

          „Niestety to co wyżej podałeś to nie są materiały jednego producenta”
          Możesz Kamil rozwinąć swoją myśl? Skoro kolega Mexxyk podał obydwa produkty sygnowane marka T4W, to dlaczego uważasz, że nie są to materiały jednego producenta.
          Jeżeli chodzi o podkłady akrylowe wypełniające z T4W, to są co najmniej mizerne, żeby nie napisać, że b.słabe. T4W 505 totalna porażka, trzeba dodawać b.dużą ilość rozcieńczalnika (50-60%), aby nie było barana. Z T4W 555 nieco lepiej, ale szału nie robi. Zdecydowanie wolę podkład APP 2K HS Acrylfiller 5:1 2K HS HARTER XF.

          • Mexxyk komentarz:

            Adam a sprawdzałeś ten pokład pik fuller? No ja już od T4W wziąłem całą swoją powłokę lakierniczą jaką będę robił.

          • Krzysztof Mulcan komentarz:

            Daruj sobie Pik T4W 😉 Jak już chcesz robić T4W użyj 555 całkiem niezły jak za tak mała kasę.
            Rozcieńcz go 25-30% pod dyszę 1.7 – 1.8 Nieźle się rozlewa, przyzwoite wypełnienie i jest łatwy w obróbce.

        • Mexxyk komentarz:

          Ja podałem grunt epoksydowy i podkład akrylowy przecież jednego producenta T4W ? Czy coś pomyliłem?

          • Adam komentarz:

            Nie testowałem pik fuller, bo podkłady T4W 505 i 555 nie zrobiły na mnie pozytywnego wrażenia. Jak masz
            czas i lubisz szlifowac podkład pod bazę to weź T4W.

          • Adam komentarz:

            Poczekaj na odpowiedź Krzysztofa, może on testował pik fuller. Może będzie miał inne zdanie na temat podkładów akrylowych wypełniający T4W. W końcu każdy ma prawo do własnego zdania. Mexxyk, czyżbyś szykowal materiały na całościowe? 😉

          • Mexxyk komentarz:

            Niestety już mam podkład Pik T4W. Czy też go mam rozcieńczać 25-30% dysze mam 1.7 ?

  8. jankes71 komentarz:

    I znów bardzo dobry materiał instruktażowy.Zastanawiam się tylko dlaczego nie korzystasz z obrotowych stojaków?(widzę że stoją aż dwa)nie musiał byś tak biegać wkoło maski no i mniej śmieci siada w pionie niż w poziomie,ale to tylko taka moja sugestia.Pozdrawiam.
    ,

  9. Adam komentarz:

    Krzysztofie napisz proszę czy devilbiss flg-5, dobrze rozbija podkład 505 przy rozcienczeniu podanym w karcie tj.max 25%, czy musisz dodawać więcej rozcienczalnika, aby nie było „barana”?

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      DV FLG-5 1.8 bardzo dobrze sobie radzi z 505 z tymże tutaj trzeba go rozcieńczyć około 50-55%. W karcie piszą bzdury niestety :/ Przy rozcieńczeniu 25% nie da się go aplikować…

      • Adam komentarz:

        Nie ma co się dziwić, że w karcie piszą bzdury.
        W końcu T4W kopiuje karty słowo w słowo z Trotona.
        Epoxyd 10:1 to jest nic innego jak Troton z naklejką T4W, zresztą podkład akrylowy 505 to również Troton.
        Cytat z pewnego forum o lakierowaniu samochodów:
        „Pomijam już fakt puszek tego samego producenta co w Trotonie. Jednak producentów puszek do podkładów/lakierów i innej chemii motor. w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki.
        Więc kolejny „przypadek”.”

        • kamil komentarz:

          Adam to teraz już wiesz dlaczego tak napisałem w komentarzu wyżej?

          • Adam komentarz:

            Domyślałem się, stąd szukałem więcej informacji na ten temat. Nie sądzisz, że to wprowadzanie w błąd? Człowiek myśli, ze lakieruje materiałami tego samego producenta, a tu „niespodzianka”.
            Mam nadzieję, że w APP dane linie materiałów pochodzą od tego samego producenta. 🙂

  10. Adam komentarz:

    Krzysztofie napisz proszę czy flg-5, dobrze rozbija podkład 505 przy rozcienczeniu podanym w karcie tj.max 25%, czy musisz dodawać więcej rozcienczalnika, aby nie było „barana”? Testowales może devilbiss priorytetem proszę bądź priorytetem HD do nakładania podkładu wypełniające?

  11. Adam komentarz:

    Sorry za błędy, miałem na myśli devilbiss pri pro bądź pri hd. Telefon zamienił mi pri na priorytetem. 🙂

  12. lexik78 komentarz:

    Witam
    Mam pytanie odnosnie lakierowania bezbarwnym …mianowicie jaki ma byc strumien lakierowania i ilosc podawanego lakieru dotyczy to lakierowania maski

  13. marcino98 komentarz:

    Coś pięknego. Gratuluję talentu.

  14. pawmor21 komentarz:

    a co mylisz o FLG5 z dysza 1.4 do bazy a do claru? 🙂

      • michalpanek komentarz:

        Witam. Panie Krzysztofie, czy można używać jednego pistoletu i do podkładu i do bazy i lakieru bezbarwnego? a jesli tak to czy dajmy na to GTI PRO Lite, którego pan używa byłby ok?

        • michalpanek komentarz:

          Chociaż nie, GTI PRo jak zobaczyłem cenę (1200 zł ) to jednak do domowego użytku „troszeczkę” za drogi. Widzę, że dodał pan test Devilbiss FLG-5 także tam powinienem się udac.

      • michalpanek komentarz:

        W takim razie inne pytanie: lakierowanie FLG5 na maktek’u sky 50v będzie wymagało przerw żeby kompresor wyrobił ze swoją wydajnością 220l/min przy 270l/m zapotrzebowania pistoletu?

        • Krzysztof Mulcan komentarz:

          Na pewno będzie trzeba czekać przy każdym elemencie. Pojedyncze nie za duże elementy polakierujesz z powodzeniem, jednak np. bok auta już nie. Będziesz musiał poczekać przy każdym elemencie szczególnie przy bezbarwnym gdzie już trzeba dolać, powoli lakierować… Przy normalnych rozpuszczalnikach i temperaturze około 20*C nie stanowi to wielkiego problemu, połączenia zdołają się zlać. Lakierowanie szybkimi lakierami już będzie kłopotliwe.

          • Misiek komentarz:

            Rozumiem. A zakładając, że nie przeszkadzają mi przerwy pod względem czasowym, czy takie przerwy, np. że lakieruję element, np. drzwi, czekam, lakieruję drugie drzwi itp. może przełożyć się na nieprawidłowy efekt końcowy, np. inny odcień itp??

            A czy rozwiązanie np. dołożenia butli buforowej po lpg (coś jak u Pana na filmie dotyczącym instalacji sprężonego powietrza) np. 50L dałoby coś?? Gra warta świeczki?

            Czy wobec powyższych problemów lepiej byłoby wybrać Airgunsę zamiast FLG 5 z racji mniejszego zapotrzebowania na powietrze? Chociaż już zdecydowanie jestem już nastawiony na tego FLG 5.:)

            Rozważam w ogóle zabawę w lakierowanie zainspirowany Pana blogiem i kanałem yt, często się zdarza, że coś by pasowało przylakierować na samochodach u siebie w rodzinie, a lakierowanie sprayjami…no cóż, słaby substytut. Gdyby nie Pana kanał pewnie kupiłbym po przeczytaniu kilku tematów o lakierowaniu po forach jakąś szrotosprężarkę i szrotopistolet i uczyłbym się na swoich własnych błędach:) Tak przy okazji, kiedyś przez maila rozmawialiśmy o spawarkach, pytałem o opinię na temat migomatu Shermana, ostatecznie się na niego nie zdecydowałem podwyższając dwukrotnie budżet, ale ma Pan go nadal:)?

          • Krzysztof Mulcan komentarz:

            Jeśli będziesz czekał między elementami, które są na stojakach i przerwy czasowe będą np. 1 – 1.5 minuty na dobicie kompresora nie będzie stanowić problemu. Zachowując takie same parametry natrysku dla każdego elementu nie będzie to miało wpływu na odcień koloru. Problemem już mogą być przestoje podczas lakierowania całego boku samochodu, lakier bezbarwny może nie zlać miejsca w którym kontynuujesz lakierowanie. Głównie będzie to zależeć od wyboru lakieru. Szybkie od razu odpadają.

            Dodatkowy zbiornik znacznie wydłuży czas pracy pistoletem – większy bufor powietrza. Rozwiązanie ułatwia lakierowanie, ale niestety zwiększa też eksploatację kompresora w jakimś tam małym stopniu. Ogólnie pomysł dobry i sprawdzony, kiedyś miałem takie rozwiązanie. Dało się nawet całego Matiza polakierować 🙂

            FLG 5 Lepiej lakieruje, niestety powietrze szybko się skończy. Air Gunsa AZ3 jest nie najgorsza, największa kicha to jej miotła. Można ja traktować jako pistolet mini… Potrzebuje tez mało powietrza, dla mało wydajnych kompresorów AZ3 może być świetnym rozwiązaniem. Decyzja należy do Ciebie 🙂

            W temacie migomatu SHERMAN Dual MIG160 – nie polecam do blacharki, ładnie spawa blachę dopiero powyżej 1 mm. Idealny do blach 2 – 3mm

          • Misiek komentarz:

            Może w takim razie trzeba będzie pomyśleć o tym zbiorniku, bo tak czy siak planuję podobną instalację jaką Pan u siebie zamontował z tych rurek pex z filtrem. Tylko pytanie czy to jest bezpieczne?:) Że taka butla, nawet z lpg, nie będzie stanowić zagrożenia wybuchem?:) W sumie atesty do 30 barów, a więcej jak 8 by nie było, no ale..amatorskie spawy te sprawy.

            Może w takim razie rozważę jeszcze AZ3, która sądząc po Pana teście, Maktek dawał radę cały czas zapewnić jej powietrze. Więc nie byłoby (?) problemu z przerwami. Wspomniany Matiz nie wyszedł źle, ba wyszedł dobrze jak na moje amatorskie oko.:) Jeszcze mam nadzieję, że będę mógł zdobyć więcej danych do przemyślenia sprawy po teście Airgunsy i FLG5;)

            A co do spawarek jeszcze gdyby kiedyś Pan szukał spawarki o dobrym stosunku cena/jakość to polecam zainteresować się Magnum 205L (inwerter z lutospawaniem z MMA –> MMa mało przydatne tak w praktyce jak się ma migomat, ale można rozszerzyć do TIG i się pobawić :)). Co prawda 2x droższy niż Sherman, no ale też myślę, że bez porównania lepszy.

      • Adam komentarz:

        Jakim lakierem bezbarwnym lakierowales ten błotnik od Audi A6? Do klaru dodajesz szybki utwardzacz i rozcienczalnik czy normalny? Ile procent rozcienczalnika dodales do tego klaru? Wyszło lustro czy delikatna morka po całkowitym utwardzeniu się?

  15. czesiulek92 komentarz:

    Witam, mam pytanie. Czy na na każdy epox można nakładać podkład akrylowy techniką mokre na mokre czy są do tej techniki specjalnie przeznaczone epox i podkład akrylowy. Pozdrawiam

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Materiały musza być dedykowane do tej metody, czytaj karty techniczne, nie jest to z reguły oczywiste przy zakupie. Nie każdy epox jest m/m. Jak masz epox m/m na niego kładziesz już dowolny podkład akrylowy. No chyba, że chcesz mieć wszystko m/m to dajesz epox i podkład akrylowy m/m i lakierujesz na gotowo w jednym procesie bez matowania od a-z.

  16. czesiulek92 komentarz:

    Dziękuję za odpowiedź. A jeszcze jedno pytanie. Gdzie mogę kupić takie ściernice na wiertarkę – takie jakich pan używa. Pozdrawiam

  17. michal1984 komentarz:

    Witam panie Krzysztofie jak by mógł pan do poradnika filmowego na YouTube nakręcić krótki filmik o tym jak zabezpiecza pan uszczelki od szyb przed malowanie jakich technik pan używa przy zabezpieczaniu elementów przed malowaniem . Pozdrawiam

  18. bezimienny komentarz:

    Witam, czy jeśli zastosuję do bezbarwnego z T4W 4444 premium rozpuszczalnik TVA to coś się zmieni ? Mogę użyć tego czy lepiej lać TVU ?

  19. Mexxyk komentarz:

    A jeszcze jedno pytanie podkład epoksydowy http://www.t4w.eu/produkty/t4w-podklad-epoksydowy-2k-11/ trzeba rozcieńczać i jak tak to ile rozcieńczalnika ?

  20. luzet komentarz:

    Mam pytanko czy pistolet z dyszą 0,8 będzie nadawał się do epoxydu bez jego rozcieczania? Jest w sklepie lakierniczym u mnie airpress w fajnej cenie niestety tylko z taką dyszą

  21. 11krzys17 komentarz:

    Panie Krzysztofie, bardzo fajny film. Naprawde duze brawa dla pana, bardzo dobrze wykasnione co i jak jak i dobrze nagrane:) juz od jkiegos czasu czyta Pana bloga i bardzo mi pomoglo w moim garazowym lakierowaniu:) ostatnio kupilem pistolet do podkladu ten czerwony professional e100 ktory Pan zachwalal i zastanawiam sie nad pistoletem do bazy i klaru w granicach 500zl. Mam wyremontowany kompresor polska aspe 3jw60, wydajnosc oblicze w najblizszym czasie:).
    Myslalem nad dwoma pistoletami takimi jak:
    -Air Gunsa AZ3 HTE2AV dysza 1.3
    STAR Pistolet lakierniczy SLV EVO-T 1.3

  22. 11krzys17 komentarz:

    Ten drugi to LVLP, ktory by mi Pan bardziej polecal a moze jeszcze jakas inna propozycje??

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Air Gunsa Az3 HTE2 AV 1.3
      Dobrze wykonany pistolet, małe zapotrzebowanie na powietrze, oszczędza materiał, bardzo mała miotła, słaba atomizacja, nie radzi sobie przy aplikacji baz metalicznych.
      STAR SLV EVO-T 1.3 Nie pracowałem tym pistoletem, na pewno ma małe zapotrzebowanie na powietrze i ogólnie dobra opinię.
      Osobiście proponuję Devilbiss FLG-5 z dyszą 1.4
      Umiarkowane zapotrzebowanie na powietrze, dobra atomizacja, bardzo szeroka miotła, uniwersalny nadaje się do wszystkich zadań, baza, lakier, grunty, podkłady. Wykonanie na dobrym poziomie, łatwo dostępne części zamienne. Robiłem test tego pistoletu, jest film u mnie na kanale YT.

  23. Adam komentarz:

    Czy orientuje się ktoś jakie krycie maja bazy z T4W przy niebieskich kolorach?
    To są bazy z mieszalnika Profix czy coś innego? 😉
    Krzysiu jakie masz wrażenia z malowania lakierem bazowym T4W? Cena tych baz T4W b.dobra, lecz pytanie jak z jakością i kryciem?
    Proszę o kilka słów na ten temat.

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Zdarzyło mi się wykonywać kilka prac bazami T4W.
      Bazy mają bardzo dobre krycie. Przy kolorach solidowych wystarczą dwie warstwy. Rozciencza się 1:1 z rozpuszczalnikiem najlepiej TVB. Ładnie się baza wtedy uklada, bez struktury w miejscach przejscia gdzie nie dolejemy. Do metalikow swietnie sprawdza sie TVS. Przyklad prac bazami T4W masz na blogu i kanale YT. Lakierowanie Matiza, oraz Fiesty mk6.Powinno być kilka zdjęć powloki bazy… Niestety lakiery bazowe T4W mają kiepską pasowalnosc koloru. Oni tworzą wlasne kolory ;/
      Nie polecam do napraw miejscowych. Różnice sa tak znaczne że cieniowanie niewiele pomaga. Z daleka widać przejscie… Problem z pasowalnoscia koloru mialem za każdym razem.

  24. Mexxyk komentarz:

    Ja malowałem bazą z T4W ale kolorem o nazwie racing gruen czyli ciemny zielony, p. Cena bazy 1:1 – 115 zł/1L.
    Kolor nalewany z podstawy. Elegancko mi pokryło w 2 warstwach.

  25. Adam komentarz:

    Rozumiem, że zamawiałeś u nich gęsta baza, którą samemu rozcieńczałeś czy kupiłeś litr gotowej, bo widzę, że maja w ofercie różne opcje „gotowa baza”, bądź „gęsta”.

    Ich bazy rozcieńcza się 1:1?
    Jaki rozcieńczalnik T4W TVB?
    Masz jakieś zdjęcia elementów polakierowanych bazą T4W?

  26. Mexxyk komentarz:

    Mam gęstą bazę i rozcieńczam ją rozcieńczalniekiem do baz TVB. Gotowe też mają ale ja akurat wziąłem tą 1:1. Mogę zrobić fotkę elementu ale to dopiero za 3 dni.

  27. bezimienny komentarz:

    Jeszcze jedno pytanie, czy pistolet Air Gunsa AZ3 HTE2 jest opłacalny, cena/jakość i czy nadaje się do bazy i bezbarwnego ? Jest dużo lepszy od chińczyków ?

  28. MSPedros komentarz:

    Witam, Krzysztofie mam pytanko odnośnie zużycia ilości lakieru na malowane elementy, czy mógłbyś mi napisać jak farbo żerny jest twój pistolet? Najlepiej jakby była to informacja odnośnie FLG5 (noszę się z zamiarem jego kupna). Ostatnio malowałem maskę i błotniki przednie w passacie B5 i straciłem na to aż 800ml bazy(już rozcieńczonej) – 2 warstwy, pistolet jaki posiadam to Ecco 402S dysza 1,3mm (dostałem w prezencie bardzo dawno temu http://www.eccofinishing.com.pl/index.php?page=produkt&id=23&idprod=22&strona=1) ustawiony byl na 3bary, miotła na max, farba rozkręcona na 1,75 obrotu. Domyślam się że nie znasz tego gun’a ale chciałbym wiedzieć ile farby Tobie schodzi na malowanie np. maski, czy błotnika. Wg mnie to ten pistolet jest strasznie farbo żerny. Dodam że przy mniejszym ustawieniu ilości farby(1 obrót) miotła była 2/3 mniejsza niż na ustawieniu około 1,75-2 obrotów. Będę wdzięczny za info. Pozdr.

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Pierwsze na co zwróciłem uwagę przy twoim opisie, to zbyt mała dawka materiału przy lakierowaniu. Zresztą sam zauważyłeś że przy zmniejszeniu materiału zawęża się Tobie miotła. Będzie tak się działo gdyż pistolet już nie ma co rozbijać. Sugeruję odkręcić materiał przy bazie na minimum 2 obroty do 2.5 obrotu. Będzie mniejsze pylenie i szybciej polakierujesz element. Wydaje mi się, że wtedy pistolet osiągnie swoje parametry pracy.
      Podane przez Ciebie zużycie materiału jest raczej normalne.
      DeVilbiss’em FLG 1.4 na maskę zużyję około 350ml gotowej mieszanki bazy na dwie warstwy około 200ml na błotnik.

      • MSPedros komentarz:

        Ok, dzieki za odpowiedz juz sie wystraszylem ze moze jest cos nie tak z tym gum’em. P. S Super blog oraz zajefajnie wszystko opowiadasz na filmikach z przyjemnością sie je ogląda i zdobywa wiedze 😉 tak 3maj!!!

  29. BikoLakier komentarz:

    Mam pytanie odnośnie Rotake rt 1230, cena szlifierki jest dość niska A jak to się przekłada na jej żywotność i wykonanie? Jest Pan z niej zadowolony, warto kupić?

  30. Rafał POS komentarz:

    Witam.
    Jestem totalnym laikiem który bawi się typowo amatorsko , mam pytanie odnośnie klaru ( lakieru bezbarwnego ) w piątek nakładałem klar I warstwę i musiałem przerwać pracę z ważnych przyczyn , tak czy inaczej dzisiaj dopiero przyjechałem do domu , pytanie brzmi czy mogę nałożyć następną warstwę lakieru bez obaw czy wszystko matować ??? Co prawda nie lakieruję ( dla mnie to za mocno powiedziane w stosunku do mnie ) samochodu tylko odnawiam stare rowery takie które mają 40 i więcej latek 😉 Dziękuję za podpowiedź

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Jeśli przerwa między warstwami jest krótka, powiedzmy 1-2h to można nałożyć ponownie pełna warstwę.
      niestety na drugi dzień gdy większość lakierów w tym czasie już jest niemalże w pełni utwardzona trzeba powierzchnie matować P800 – P1000 na wodę. Po osuszeniu odtłuścić dopiero lakierować bezbarwnym.

  31. 11krzys17 komentarz:

    Witam mam problem ze śmieciami przy kapierowaniu;/
    Jak lakieruje to widze na elemencie pełno takich maleńkich śmieci, wygląda to podobnie jak kratery na lekierze.
    Wieczorem gdy zaświeciłem latarke to widziałem w swietle pełno maleńkich drobinek;/ wy też tak macie? coś z tym można zrobić czy sie tym nie przejmować??

  32. Maniek600 komentarz:

    witam, mam dosyc proste pytanie…
    Element przygotowany do bazy. Kłade 1 warstwe bazy, czekam 15-20min az podeschnie i klade 2 warstwe bazy. Co mam zrobić z pozostalą bazą w pistolecie pomiedzy tymi dwoma warstwami. Czy musze mieszac zawsze tyle bazy aby wystarczylo tylko na jedną warstwe czy odrazu mieszac na 2 wartswy. Przez ten czas oczekiwania pomiedzy warstwami nic sie z tą bazą nie stanie, trzeba ją ciągle mieszac aby nie stężała? To samo dotyczy sie klaru. Jak poloze baze to myje pistolet i mieszam klar, wylewam 1 warstwe, czekam i wylewam kolejne warstwy. Co robic z materialem w czasie oczekiwania miedzy warstwami?

  33. Puzii komentarz:

    Witam
    A ja mam następujące pytanie: Po przejechaniu podkładu akrylowego na mokro p600 a potem p800 gdy powierzchnia dosycha, widać pod światło lekkie ryski po p800. Tak ma być,czy szlifować dalej? Nie chciał bym się dalej przedrzeć do podkładu epoksydowego do którego dotarłem w dwóch miejscach już…
    Pozrdawiam

  34. Rainbowat komentarz:

    Witam Krzysztof
    Mega Mega i jeszcze raz Mega ale niestety albo stety nasuwa mi się pytanie, ogrom twojej wspaniałej pracy naprawdę świetna robota, ale jaki koszt pomalowanie takiej maski?
    Dziękuje pozdrawiam

  35. Smoku88 komentarz:

    Witam mam pytanie chce polakierować stary motocykl i najpierw chce go wypiaskować jaki podkład położyć po piaskowaniu reaktywny czy epoksydowy?
    Myślałem żeby dać epoksydowy później akrylowy, baza i klar czy to będzie dobre rozwiązanie?
    W którym momencie dać szpachle? Blachy mają prawie 50 lat i jak to bywa są miejscami już wżery dać szpachle natryskową?
    Z góry dziękuje za odpowiedz

  36. anakin komentarz:

    Mam pytanie,na którymś poradniku przeczytałem żeby podkład epoksydowy przemywać zmywaczem do silikonu,ale szpachli już nie.To jak ją odtłuścić przed położeniem kolejnej warstwy lub podkładu?.
    Chodzi mi o szpachlówke novol finish ,i z włóknem szklanym.

Dodaj komentarz