Przygotowanie do lakierowania

Przygotowanie do lakierowania

W postach „Jak wspawać reperaturki” i „Jak wymienić progi” opisałem cały proces do momentu gdzie mamy nasze reperaturki zabezpieczone antykorozyjnie, wyrównaną powierzchnię oraz położony podkład akrylowy. W tym poście znajdziesz opis jak powinno wyglądać przygotowanie do lakierowania.

W przypadku tego Matiza będzie on lakierowany w całości więc zakres prac i miejsc naprawy było znacznie więcej, nie tylko same progi.

Podkład akrylowy przed aplikacją wierzchnich warstw lakierniczych trzeba szlifować.
Sam podkład po aplikacji posiada niezbyt gładką powierzchnię często przypomina skórkę pomarańczy. Wszystko zależy od stopnia rozcieńczenia tego podkładu i jego właściwości wypełniających.

przygotowanie do lakierowania

Przed szlifowaniem podkładu
i matowaniem starego lakieru.
Niestety tylko jedna fotka 🙁

 

Do szlifu podkładu użyłem:

  • Papiery wodne INDASA P600, P800
  • Włókninę ścierną BOOL szarą.
  • Klocek szlifierski korkowy oraz klocek miękki z pianki.
  • Do matowania starego lakieru:
  • Papier wodny INDASA P1500
  • Klocek szlifierski miękki z pianki.

Ja szlifuję podkład na mokro, ale jest też możliwość szlifowania na sucho wtedy zmieniają się gradacje . Według karty specyfikacji użytego prze zemnie podkładu T4W 505 do szlifu na sucho powinno się użyć gradacji  P280-P320 przy szlifie szlifierką albo P320-P500 ręcznie. (W karcie specyfikacji najprawdopodobniej jest błąd gradacje są odwrotnie podane)

Całą powierzchnię podkładu szlifuję wstępnie P600 na mokro, tak by wyciąć wszystkie nierówności powstałe podczas aplikacji czyli tą ewentualną skórkę pomarańczy, oraz szlifuję wszystkie przejścia podkładu do starego lakieru. Te przejścia staram się tak szlifować by za daleko nie wyjeżdżać na stary lakier. Gdy uzyskam już jednolitą gładką powierzchnię przechodzę gradację wyżej P800 i szlifuję całość już bardzo dokładnie starając się jednocześnie by nie przeszlifować podkładu.

Miejsca przejść między podkładem, a starym lakierem szlifuję już trochę szerzej ale delikatnie by nie przetrzeć lakieru do bazy. Takie przeszlifowania do starego lakieru bazowego mogą powodować późniejsze wady lakiernicze w postaci podnoszenia się nowej powłoki. Przejścia trzeba bardzo dokładnie rozszlifować by tworzyły łagodne przejście do lakieru beż choćby najmniejszego uskoku. Do szlifowania płaskich powierzchni używam klocka z korka, a do zaokrąglonych klocka miękkiego. Trudno dostępne miejsca i przetłoczenia szlifuję włóknina ścierną. Miejsca nie podkładowane gdzie jest stary lakier matuję na mokro papierem P1500 na miękkim klocku.

Takim o to sposobem mam całą powierzchnię przygotowaną do lakierowania.
Pozostaje jeszcze dokładne zamaskowanie całego auta.
Do maskowania potrzebny będzie papier i taśma do maskowania.
Ja używam taśmy 30mm jest wygodniejsza w użyciu no i bardziej ekonomiczna.
Lepiej daje się ją układać na łukach niż taśmę 50mm.
Przy maskowaniu konieczne jest użycie papieru.
Dlaczego papier nie folia?

Kiedyś pokusiłem się o zamaskowanie auta folią ale taką zwykłą malarską z marketu.
Na drugi dzień gdy lakier był już utwardzony, podczas odklejania folii sypały się z niej kawałki lakieru które extra się przykleiły do lakierowanych elementów. Tym sposobem zrobiłem sobie nie mały problem, te kawałki tak się przykleiły do lakieru, że ciężko było je usunąć. Trochę pomogło sprężone powietrze, ale w niektórych przypadkach musiałem szlifować i polerować lakier :/ Tak że tam gdzie bezpośrednio jest aplikowany lakier bezbarwny musi być papier. Oczywiście są specjalne folie do zastosowań lakierniczych, ale są bardzo drobie i wątpię czy stać na nie amatora lakiernictwa.

Autko przygotowane do lakierowania, pora na najlepsze czyli lakierowanie 🙂
Kilka fotek jak wygląda przygotowane auto do lakierowania.

To tyle w tym wpisie, mam nadzieję że będzie pomocny.
Pozdrawiam.

Otagowano , , .Dodaj do zakładek Link.

20 odpowiedzi na „Przygotowanie do lakierowania

  1. Rafał komentarz:

    Witam, ja bym poprosił o poradę jak zabrać się do swojej naprawy. więc opiszę moją sytuację. Audi a6 1996 kombi, lakier LY3H czerwony, lakier bezbarwny pozłaził powiedzmy w 60% 1.maska cała, 2.dach 60%, 3. 4xdrzwi po 50% błotniki przednie będą całkowicie wymieniane, trochę dołków na drzwiach.
    Dołki na drzwiach oczyścić do gołej blachy i poszpachlować, następnie na te miejsca 1x podkład epoksydowy, później 2x podkład akrylowy jednak już szerzej(a może na cały element?) na to 2xbaza po całości elementu i 2xlakier bezbarwny.
    Czy przecierać pozostałości lakieru bezbarwnego aż do bazy( boje sie ze poodlazi jak w innych miejscach) czy tylko zmatowic no i czy klasc podklad akrylowy na caly element czy nie?
    Ty dachu nie pomalowales podkladem tylko zmatowiles ostrożnie lakier bezbarwny tak aby nie pryetryeć się do bazy prwda? Dzieki i pozdrawiam

  2. Jakub komentarz:

    „do szlifu na sucho powinno się użyć gradacji P320-P500 przy szlifie szlifierką albo P280-P320 ręcznie.”

    A nie odwrotnie?

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      A widzisz… 🙂
      Mają błąd w karcie specyfikacji, a ja co najgorsze ten błąd powtórzyłem.
      http://www.t4w.eu/produkty/product/18/podkad-akrylowy/
      A wiadomo przecież, że przy szlifie szlifierką oscylacyjną gradacji liczy się razy dwa.
      Zawsze szlifuję na mokro więc w tym przypadku sugerowałem się kartą produktu…
      Dzięki za komentarz, poprawiam wpis…

      • Krzysztof Mulcan komentarz:

        Taki schodzący lakier bezbarwny trzeba bardzo dokładnie usunąć, bo gdy pozostawisz takie niepewne podłoże pod nowym lakierem też może później odchodzić.
        Ja proponuję szlif całej maski P240 na oscylacyjnej albo P240 później P320 ręcznie.
        Na to dwie cienkie warstwy podkładu epoksydowego przegrodowo, następnie podkład akrylowy.
        Na tak przygotowaną powierzchnię baza i lakier bezbarwny.
        Taka wada lakiernicza w postaci braku przyczepności lakieru bezbarwnego, najczęściej jest przyczyną przesuszonej bazy, albo zbyt wysokiego ciśnienia przy aplikacji lakieru.
        Pozdrawiam.

  3. Dyziek komentarz:

    Hej Krzychu, pytanko z innej beczki jakiej używasz taśmy? Znalazłem na forum żeby nie kupować taśmy w sklepie budowlanym bo się nie trzyma i zostawia klej. Najlepiej kupić w sklepie z lakierami i gadżetami lakierniczymi. No i jest dylemat co zrobić kiedy w mieście są 3 takie sklepy i w każdym można kupić tylko najtańszą taśmę budowlaną?:-D A papier gdzie kupujesz bo się tak zastanawiam gdzie go dostać??? Pozdro….

  4. Dyziek komentarz:

    Dzięki wielkie za odp. i zdjęcie. Napisałem, że w okolicy mam 3 sklepy z lakierami samochodowymi no i muszę sprostować bo ostatnio dowiedziałem się, że to „pseudo-sklepy”. Poszedłem bo chciałem kupić podkład epoksydowy Novol no i tu słowa sprzedawcy ” co pan oszalał?! Pan wie ile to kosztuje? Ja to sprowadzę i będzie mi stało na pułkach bo mi tego nikt nie kupi!” No tak rozejrzałem się co stało na pułkach i mimo wielkiego szyldu nad sklepem „Novol” w samym sklepie kilka produktów z serii Economy :/ I jak żyć Panie Premierze w takiej okolicy kiedy wszystko trzeba przez neta zamawiać i za przesyłkę płacić, więc zamiast kupować to co mi trzeba kupuję więcej żeby płacić raz za przesyłkę i już wspomniana kiedyś żona zaczyna się interesować nowym hobby męża….

  5. Qrak komentarz:

    Witam Rozpocząłem od „bezpiecznego” tylnego zderzaka i oczywiście pierwszy raz nie wyszło. W związku z tym mam pytanie jak „to” naprawić. Chodzi o to że po nałożeniu i wyschnięciu lakieru bezbarwnego nie wygląda to dobrze. Czy w tym momencie miejsce naprawiane mam szlifować do podkładu, ponownie podkład, baza i lakier czy jakoś inaczej.

  6. kam220691 komentarz:

    czyli nie musze jechac całego podkladem tylko miejsca szpachlowane tak?

  7. kam220691 komentarz:

    i czy wtedy pokryje mi rownomiernnie na starym kolorze i podkladzie?

  8. kam220691 komentarz:

    chce pomalowac na taki sam kolor tyle ze matowy wtedy tez na wierzch idzie bezbarwny?

  9. robson4 komentarz:

    Cześć Dyziek! Jeżeli chodzi o produkty Novol polecam sklep DORA Zakupy na Allegro. Duży wybór i ceny rozsądne. Papier do oklejania tez mają w super cenach.Polecam!

Dodaj komentarz