Lakierowanie elementów plastikowych

lakierowanie elementów plastikowych

Często trzeba polakierować jakieś elementy plastikowe, jest ich sporo w każdym samochodzie czasem chcemy polakierować w kolor auta spoiler, lusterka, zderzak czy choćby klamki. By poprawnie wykonać lakierowanie elementów plastikowych trzeba trzymać się kilku podstawowych zasad.

Przede wszystkim trzeba wiedzieć z jakiego tworzywa sztucznego jest nasz element.

Najczęściej są to:
ABS (polimer akrylonitrylo-butadienowo-styrenowy
EPDM (polimer dwucząsteczkowy etylo-propylenu)
PA (polamid)
PBTP (politerestalan butylu)
PC (poliwęglan)
PE (polietylen)
PP (polipropylen)
PPO (politlenek fenylenu (PTF))
PUR (poliuretany spieniane)
PVC (polichlorek winylu (PCV,PCW)) zobacz dlaczego trzy różne skróty tego samego materiału: Wikipedia
Poliestry z włóknem szklanym (laminaty poliestrowe)

Gdy wiemy już z jakim tworzywem mamy odczynienia możemy dobrać materiały i technologię ich lakierowania.

W przypadku PP, PP/EPDM, PE.
Te tworzywa są najtrudniejsze do lakierowania i wymagają bardzo dokładnego odtłuszczenia powierzchni i aplikacji podkładów adhezyjnych.
Umyj dokładnie element wodą z detergentem.
Po osuszeniu, odtłuść powierzchnię zmywaczem antysilikonowym.
Matuj całą powierzchnię włóknina ścierną o średniej gradacji.
W przypadku drobnych uszkodzeń wypełnij je szpachlówką do tworzyw sztucznych.
Szpachlówkę szlifuj P180 wstępnie, następnie P240 i P320
Usuń pył sprężonym powietrzem i umyj dokładnie zmywaczem antysilikonowym całość.
Aplikuj aktywator adhezji czyli podkład zwiększający przyczepność (PZP) np.Novol PLUS700
NOVOL Podkład zwiększający przyczepność PLUS 700 500ml 39091
Następnie podkład akrylowy z dodatkiem środka uelastyczniającego np.Novol PLUS770
NOVOL DODATEK ZWIKSZAJCY ELASTYCZNO PLUS 770 0.5L
Im bardziej elastyczne tworzywo tym więcej dodaj plastyfikatora (stosuj według karty specyfikacji)
Podkład szlifuj według ogólnych zasad przygotowania powierzchni pod lakier.
Możesz też stosować podkład w metodzie mokre na mokre wtedy nie musisz szlifować podkładu.
Na przygotowaną powierzchnię aplikuj lakier bazowy, po 15 min lakier bezbarwny.
Lakier bezbarwny albo akrylowy barwiony, musi być również z dodatkiem środka zwiększającego elastyczność.

W przypadku PC-PA-ABS-PPO-PBTP.
Wszystkie czynności wykonuj tak jak w przypadku PP, PP/EPDM, PE.
Istotne jest dodanie uelastyczniacza, który ma wpływ na sieciowanie podkładu i zapewnieni odpowiednią przyczepność do podłoża, oraz odporność powłoki na zmiany naprężenia tworzywa.

W przypadku PVC (PCV,PCW).
W przypadku tego tworzywa najłatwiej i najszybciej jest go polakierować.
Wystarczy dokładnie odtłuścić powierzchnię zmatowić drobną włókniną i można na niego aplikować wierzchnie warstwy lakiernicze z dodatkiem środka uelastyczniającego.
PVC wytwarzane są w rożnych stopniach elastyczności od sztywnego do prawie jak guma.
Bardzo ważną rolę tutaj gra dodatek uelastyczniający którego, ilość musi być dostosowana do elastyczności elementu.
Podkład akrylowy + plastyfikator
Baza, a na nią lakier bezbarwny + plastyfikator (bądź lakier akrylowy barwiony + plastyfikator)

W przypadku PUR.
Postępujemy tak samo jak w przypadku PP, PP/EPDM, PE ale zamiast podkładu zwiększającego przyczepność stosuj podkład epoksydowy np. Novol Protect 360 + H5950.
NOVOL PODKAD EPOKSYDOWY ANTYKOROZYCJNY PROTECT 360 1 1 0,8L N37200
Ma on tendencję do wgryzania się w powierzchnię tego tworzywa i zapewnia lepszą przyczepność. Większość PZP nie radzi sobie z PUR tak dobrze jak epoksyd. Epoksyd stanowi też warstwę przegrodową gdyż PUR często powoduje podnoszenie powłoki podkładów i emalii nawierzchniowych.

Poliestry z włóknem szklanym.
Podstawowym składnikiem tego tworzywa jest żywica poliestrowa, która jest podłożem zapewniającym dobrą przyczepność warstw lakierniczych. Nie jest wymagane dodawanie gruntów zwiększających przyczepność.
Po umyciu i odtłuszczeniu szlifuj P240 i P320.
Podkład akrylowy aplikuj z dodatkiem środka uelastyczniającego ale w mniejszych proporcjach. Im sztywniejszy materiał tym mniej plastyfikatora, gdy element jest bardzo sztywny można nie dodawać plastyfikatora.
Podkład możesz stosować w metodzie ze szlifowaniem albo mokre na mokre.
Na przygotowaną powierzchnię aplikuj lakier bazowy albo akrylowy barwiony.
Do lakieru również dodaj środek uelastyczniający w razie konieczności.

Lakierowanie elementów plastikowych nie jest specjalnie skomplikowane, ale trzeba znać w/w zasady i używać odpowiednich dodatków. Podczas doboru materiałów lakierniczych pamiętaj by były tego samego producenta. Wszystkie dodatki są tak dobrane by zapewnić optymalne właściwości i trwałość powłoki. Każdy producent zna dokładny skład wszystkich komponentów i tylko produkty danej linii idealnie ze sobą współgrają. Opracowane systemy są wynikiem wieloletnich badań. Zanim zakupisz podkład i dodatki upewnij się w karcie specyfikacji tych produktów czy można aplikować je na twój rodzaj tworzywa sztucznego. Największe problemy przeważnie są z PE i PP, ogólnie jest trudny do lakierowania i tutaj ważną rolę ma przygotowanie i środki adhezyjne. Jeśli lakierujesz systemem dwuwarstwowym baza + lakier bezbarwny, do bazy nie dodaje się plastyfikatorów.

Nowe tworzywa sztuczne podczas procesu produkcyjnego są pokrywane silikonem i innymi środkami anty adhezyjnymi by można je było wyjąć z formy. Takie nowe elementy przed lakierowaniem trzeba trochę inaczej przygotować.
Element trzeba dokładnie umyć ciepłą wodą z detergentem odtłuszczającym.
Całą powierzchnię dokładnie odtłuścić zmywaczem silikonu kilkukrotnie często zmieniając ścierkę.
Pierwsze mycie najlepiej wykonać za pomocą pędzla z dużą ilością zmywacza silikonu.
Po takim myciu zostaw element na 24h dla odparowania resztek silikonu.
Dobrą praktyką jest czyszczenie parą w ostatnim etapie przed leżakowaniem.
Można do tego użyć maszynek do czyszczenia parą stosowanych w domu.
Takie przygotowanie jest konieczne by uniknąć później wad lakierniczych w postaci braku przyczepności albo oczek.
Jeśli dokonujesz miejscowej naprawy już lakierowanego elementu, gdy tworzywo wymaga użycia środka zwiększającego przyczepność, aplikuj go tylko w miejsca przetarte do tworzywa. Pamiętaj też o stosowaniu ściereczki antystatycznej. Tworzywa sztuczne mają właściwości gromadzenia ładunków elektrostatycznych, przez co przyciągają wszelkie zanieczyszczenia z otoczenia.

Myślę, że artykuł rozjaśnił podstawowe zasady i każdy na jego podstawie będzie w stanie wykonać poprawnie lakierowanie elementów plastikowych.
Tutaj przykład pracy jaka wykonałem: Jak naprawić pęknięty zderzak?
W razie wątpliwości i pytań zachęcam do komentowania no i oceny wpisu.
Pozdrawiam.

Otagowano , .Dodaj do zakładek Link.

20 odpowiedzi na „Lakierowanie elementów plastikowych

  1. Kamil komentarz:

    Jaki dokładnie typ-gradacje włókniny ściernej wybrać do matowania ?

  2. Kamil komentarz:

    Dzięki za odpowiedz

  3. Kamil komentarz:

    A takie pytanko jeszcze kiedy można się spodziewać artykułu odnośnie podstawowego sprzętu na początek?

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Niebawem pojawi się artykuł na temat podstawowego sprzetu, może dam radę w tym tygodniu ale nie chcę obiecywać. Postaram się podać konkretne nazwy pistoletów i osprzętu.
      Pozdrawiam.

  4. Szymek komentarz:

    Popraw ten wpis,nie można mylić tworzyw termoplastycznych np poliamid czy poliwęglan z termoutwardzalnymi np pur. A jak traktujesz mieszanki np xenoy (pc/pbt)?

    Najwięcej problemów sprawia zwykle PP oraz PE – tak samo są problematyczne podczas klejenia. Za to sie swietnie spawają.

    Tworzywa jest rowniez dobrze wygrzać przed jakąkolwiek obróbką.

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Dzięki Szymek za zwrócenie uwagi.
      Wpis poprawiłem i trochę inaczej skonstruowałem dla lepszej przejrzystości.
      PC, PBT jeśli był by to materiał twardy szlif P320 na to lekko uelastyczniony podkład akrylowy.
      Jeśli dość elastyczny dodał bym warstwę PZP i więcej plastyfikatora do podkładu i lakieru.
      Jeśli się mylę to liczę na komentarz z Twojej strony 🙂
      Pozdrawiam.

  5. Kamil komentarz:

    Mam takie pytanko ile liczyć tak orjentacyjnje bazy na motocykl tak jak np lakierowałeś kawasaki.

  6. Robertos komentarz:

    Moje owiewki po szlifowaniu są tak poprzecierane do tworzywa że chyba muszę pomalować podkładem PZP całość. Czy podkład PZP można stosować na starą powlokę lakierniczą ?
    Czy szpachlówkę można stosować również na PZP czy lepiej po podkładzie akrylowym ?

    • Krzysztof Mulcan komentarz:

      Generalnie pzp powinien być aplikowany na tworzywo sztuczne, jeśli tak jak w Twoim przypadku poprzecierane są różne miejsca nie przeszkadza jak pzp pójdzie też na stary lakier. W miarę możliwości staraj się jednak unikać aplikacji pełnych dwóch warstw tego podkładu na stary lakier.
      Szpachluj plastik przed aplikacją pzp.
      PZP jest podkładem zwiększającym przyczepność do tworzyw sztucznych który aplikuje się w metodzie mokre na mokre zaraz przed aplikacja podkładu akrylowego.

  7. natr komentarz:

    Własnie tego potrzebowałem, wielkie dzięki!

  8. Michał komentarz:

    Panie Krzysztofie, mam pytanie jak Pan myśli jak mogę zregenerować zderzak i wstawę plastikową na zdjeciu? wstawka jest porowata, taka ma strukture? jakich podkladow uzyc?
    https://lh4.googleusercontent.com/_2fSTlwi8l5W9EuELdaJCUQOKYbDOVEtDPz384mNjzM=w958-h539-no

  9. Przemo komentarz:

    witam Panie Krzysztofie. Chcę polakierować plastiki o symbolu: TPO.
    Czy w tym przypadku postępować jak z elementami PPO? Są to plastiki quada, które są narażone na drgania. Bardzo proszę o odp.

  10. Alfons21 komentarz:

    Witam serdecznie wszystkich tu zgromadzonych. Mam do was ogromną prośbę jestem nowy i chce się czegoś nauczyć a przy okazji odnowić wygląd mojego rupcia który na tle starej szopy sprawia że ta szopa zmienia się w wille, trafiłem na filmik na youtube który zaprowadził mnie tutaj. Mianowicie mam do was doświadczonych lakierników kilka pytań.

    Czy jest jakiś preparat który pomoże mi zdjąć stary lakier z plastikowej obudowy skutera piaggio, domyślam się że piaskowanie plastiku to bardzo zły pomysł 😛 czy porostu muszę jechać papierem ściernym aż mi ręka uschnie ?

    Drugie pytanie jak nie ma takiej możliwości by łatwo się pozbyć tego lakieru to czy wystarczy zmatowić stary lakier i nałożyć od razu nowy lakier czy trzeba ten kremowy podkład dać najpierw ?

    Z góry przepraszam za moje nieobyte i ubogie słownictwo oraz wyrażenia użyte do skonstruowania tych pytań ale na prawdę jestem totalnie zielony w temacie i jeszcze nawet nie mam kompresora ale niedługo zakupie sobie jakiś po wypłacie 😀 Bynajmniej dzięki informacji zawartym na tej stronie przejrzałem na oczy że chciałem kupić bubel do dmuchania baloników 😀

  11. dino73 komentarz:

    Mam do polakierowania nową obudowę lusterka do Astry G nie mam pojęcia jaki to typ tworzywa,może ktoś wie?

  12. rexman komentarz:

    Ok. należy stosować pzp i uelastyczniacze…
    a kiedy utwardzacze? Bez utwardzacza lakier będzie podatny na zarysowania.
    Jestem początkujący.

  13. Marcin Stefaniak komentarz:

    Witam, mam pytanie. Mam do polakierowania zderzak od skody fabii i chciałbym wykonać szpachlowanie, położyć grunt zwiększający przyczepność i podkład akrylowy i całość wyszlifować na mokro papierem P600 – P800 i na tym zakończyć na tę chwilę.Czy są jakieś przeciwwskazania żeby tak nie robić. Ogólnie nie mam w tej chwili lakierni żeby położyć bazę i klar. Chcę przygotować element do bazy i klaru.Bazę i klar położę za ok 4-6mc. Oczywiście element zostanie odpowiednio zabezpieczony na ten okres. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz