Korozja tylnej klapy BMW 7

Jaka metoda naprawy lakierniczejTutaj kolejny artykuł na podstawie zapytania jednego z czytelników jakie wysłał na mój email.

Oto fragment treści:
„Kolega na wiosnę chce aby na klapie tylnej bmw 7 nadwozie sedan usunąć korozję wielkości 3cm. na 3cm. I tu problem bo rdza wychodzi z pod chromowanej listwy ozdobnej tuż nad tablicą rejestracyjną generalnie na środku klapy .Myślałem o dwóch sposobach lakierowania; pocieniować bazę na większej powierzchni i całość lakierować bezbarwnym lub bezbarwny trochę dalej niż baza i na łączeniu, ze starym lakierem rozpuszczalnik do cieniowania i polerka.”

Na początek proponuję zdjąć klapę z auta i zdemontować górną część klapy od dolnej części, która jest z tworzywa sztucznego. Zapewni to komfortową pracę i dostęp do skorodowanego miejsca.
Korozję usuną bym tarczą Rapid Strip na wiertarce maksymalnie najdokładniej i potraktował środkiem wiążącym korozję np. brunox epoxy, cortanin F albo APP r-stop. Po 24h działania tych środków oszlifował bym to jeszcze raz i pokrył podkładem epoksydowym.

Po wyschnięciu epoksydu zmatowił bym go papierem P240 albo grubo ziarnistą włókniną.
Na to szpachla i jej obróbka papierami P150 – P240.
Następnie matowanie okolicy P320 i na to podkład akrylowy x2.
Szlif podkładu na mokro P600 – P800 – P1000 + okolice przejścia podkład stary lakier.
Stary lakier matował bym P1500 na całej klapie.
Bazę aplikował bym w trzech warstwach.
Pierwsza kontaktowa tylko w miejscu podkładowanym.
Następnie pełna warstwa szerzej lekko cieniując przejście.
Oraz trzecia jeszcze szerzej cieniując przejście na okolicach naprawy.
Na całość lakier bezbarwny.

Raczej nie bawił bym się tutaj w zaprawki z cieniowaniem lakierem bezbarwnym z jego polerowaniem.
Jest bardzo prawdopodobne, że będzie to widać, a na tylnej klapie będzie to razić w oczy dosłownie.
Takie cieniowanie bezbarwnym można stosować, ale na stosunkowo wąskich elementach, takich jak słupki.
Nie wiele zyskasz cieniując bezbarwnym w tym przypadku bo tak naprawdę więcej się na oklejasz i później dojdzie jeszcze zabawa w polerowanie tego. Łatwiej i pewniej polakierować całą klapę. Zapewni to poprawne i estetyczne wykonanie naprawy. Sądząc po zdjęciach korozja już zrobiła tam spore ubytki w metalu może się okazać nawet, że są tam dziury. Tutaj wypada już dorobić kawałek elementu z blachy i ją wstawić. Od środka spaw zabezpieczyć podkładem epoksydowym + masą uszczelniającą do spawów i polakierować.

Następne pytanie tego czytelnika:
„Druga sytuacja to Toyota Yaris trzy drzwiowa, rysa pozioma 40 cm. na drzwiach kierowcy 10cm. od dołu po długości, drzwi bez listew. I tu moje pytanko jeśli polakieruje same drzwi na pewno będzie różnica pomiędzy przednim błotnikiem, a tylnym czy najlepszym i jedynym rozwiązaniem jest lakierowanie drzwi i cieniowaniem błotników co daje nam lakierowanie generalnie całego boku. Czy można próbować wycieniować od dołu do góry same drzwi przy założeniu, że lakier będzie w miarę dobrze dobrany, a jest to niestety kolor srebrny?”

Tutaj nie mam zdjęcia i trudno mi dokładnie stwierdzić możliwości ewentualnego wycieniowania koloru na samych drzwiach.
Bo jeśli rysa była centralnie na środku drzwi i byśmy wyrobili się z obszarem naprawy na tyle, by po jego bokach zostało jeszcze miejsce na cieniowanie czyli około 30cm to by było bez problemu.
Gorzej jak rysa jest bliżej krawędzi drzwi wtedy już cieniowanie było by pewnie niemożliwe z tej strony.
Wtedy już trzeba cieniować na sąsiedni element niestety.
Same drzwi spokojnie można cieniować do góry bazą i lakierować całość bezbarwnym.
Przy cieniowaniu srebrnych kolorów wypada użyć żywicy do cieniowania. Jest to po prostu bezbarwna baza którą aplikujesz w jednej pełnej warstwie na zmatowany lakier bezbarwny. Dopiero na to cieniujesz kolor.
Zapewnia to prawidłowe ułożenie się cząsteczek aluminium i zapobiega efektowi flip-flop.
Osobiście zaryzykował bym i zrobił natrysk próbny dobranego lakieru.
Po stwierdzeniu przyzwoitej prasowalności koloru pokusił bym się o lakierowanie bazą dołu drzwi i cieniowanie koloru tylko do góry. Tym bardziej, że doły drzwi aż tak nie rzucają się w oczy, widać to dopiero z większej odległości.

Kolejne pytanie…
„Koleje uszkodzenie to skoda octavia kombi, która ma małe gniotki na tylnym lewym błotniku, a dokładnie na rancie błotnika tuż przy drzwiach i pojawia się pytanie czy miejsce uszkodzone po naprawie rozcieniować bazą w stronę tylnej lampy i całość lakierować bezbarwnym, czy należałoby robić przejście na drzwi ze względu na różnicę w kolorze?”

Miejsce naprawy trzeba cieniować w stronę lamy jaki i do góry i na dół błotnika oraz niestety cieniować resztę już na drzwiach następnie lakierować bezbarwnym błotnik i drzwi.

To tyle z tej korespondencji.
Myślę, że takie odpowiedzi w postaci wpisów na stronie pomogą osobom które mają podobne pytania i zdobędą chociaż podstawowe informacje jak moim zdaniem powinna wyglądać naprawa w takich sytuacjach.
Oczywiście nie zakładam, że mam świętą rację i jestem tutaj znakomitym znawcą tematu.
Staram się odpowiedzieć jak najbardziej dokładnie bazując na własnej wiedzy i doświadczeniu jako amator lakiernictwa.
W razie propozycji innych rozwiązań, albo odmiennego zdania zapraszam do komentowania pod artykułem.
Pozdrawiam.

Otagowano .Dodaj do zakładek Link.

2 odpowiedzi na „Korozja tylnej klapy BMW 7

  1. Piotr komentarz:

    Witam. Nasuwa mi się takie pytanie odnośnie naprawy klapy do BMW. Mówisz że matujesz cała klapę P 1500 później jest cieniowanie koloru, następnie bezbarwny na całość. Mając zmatowioną całą klapę to czy pod świeżym lakierem bezbarwnym nie będzie widać starego zmatowanego lakieru bezbarwnego?

Dodaj komentarz