Jakie materiały lakiernicze wybrać.

Jakie materiały lakiernicze wybrać

Jakby ktoś kiedyś mnie zapytał, dlaczego kupiłem ten akurat produkt? powiedział bym – bo był w dobrej cenie i mieli go akurat w mojej mieszalni lakierów. A w mojej pobliskiej mieszalni mają naprawdę dobry mix producentów. Takie podejście jest zaraz na wstępie, podstawowym błędem jaki można popełnić. Chcę tutaj nawiązać do artykułu Jak mieszać materiały lakiernicze i zasady jednego producenta. Teraz rozwinę szerzej ten temat oraz postaram się wyjaśnić czym się sugerować i jakie materiały lakiernicze wybrać.


A więc dlaczego wszystko powinno być jednego producenta?

Jak już pewnie wspominałem w innych artykułach, każdy producent materiałów lakierniczych poprzez wiele testów i porównań jakościowych, wypracowuje swoją dana linię produktów do refinishu, tak by idealnie ze sobą współgrały i dawały maksymalnie najlepsze efekty i trwałość. Dlatego pierwsze co można zrobić dobrego podczas naszych prac lakierniczych, to zdecydować się na jednego konkretnego producenta materiałów i się w nie zaopatrzyć od A do Z. Ciężko to zrealizować w pobliskim sklepie, no chyba, że reprezentuje konkretną markę i ma jej pełną ofertę. Ja niestety nie mam takich możliwości więc kombinowałem. Dobrze pamiętam jak to było wcześniej, wpadałem do sklepu i mówiłem, że chcę podkład akrylowy. Sprzedawca proponował coś, ja pytałem za ile? Jak cena była ok, to brałem…
Później w efekcie takich spontanicznych zakupów, miałem dziwne problemy z powłoką lakierniczą albo podczas samej aplikacji tych materiałów. Bo chcąc np. polakierować zderzak dodałem do podkładu firmy A, rozpuszczalnik firmy B, plastyfikator firmy C i wszystko położyłem na podkład zwiększający przyczepność firmy D! To nie mogło się udać 🙂
Taka nauka jest bolesna niestety, bo wszystko trzeba robić od nowa, taką naukę się długo pamięta… Dlatego nie kombinuj, tylko stosuj zasadę jednego producenta!

Wtedy masz pełną gamę dodatków idealnie współgrających ze sobą, są to dodatki takie jak: Rozpuszczalniki, plastyfikatory, przyspieszacze, środki matujące, anty silikonowe.

A przecież warunki w jakich użyte są materiały często sporo odbiegają od tych zakładanych. Wiadomo jak jest w garażu, raz jest za zimno innym razem za gorąco. Tutaj możesz się podratować odpowiednią kombinacją rozpuszczalników. Lakierując elementy plastikowe używasz odpowiednich podkładów zwiększających przyczepność i plastyfikatorów do podkładu i lakieru. Masz problem z tłustymi oczkami w lakierze z różnych przyczyn, możesz dodać do lakieru dodatek anty silikonowy. Chcesz zrobić matową powłokę lakierniczą, dodając środek matujący. I nie musisz się zastanawiać czy to przejdzie, czy się uda itp… Planując naprawę lakierniczą przemyśl i sprawdź możliwość zakupu materiałów, tak by wszystkie niezbędne dodatki były tej samej firmy i linii.

Całkiem uzasadnionym podejściem jest też stosowanie szpachlówek i gruntów jednego producenta. Gdyż takie zestawienie zapewnia bardzo dobre i pewne zabezpieczenie antykorozyjne oraz dobrą przyczepnością poszczególnych warstw odbudowanej powłoki. Zmniejszy też do minimum ryzyko wad lakierniczych. Zanim jednak zdecydujesz się na konkretną markę sprawdź dostępność i jakość kart produktu jakie powinny być udostępnione.

W takiej karcie zawarte są informacje:

  • Co to jest za produkt, jakie jest jego zastosowanie.
  • Na jakie powierzchnie można go aplikować.
  • Jak przygotować powierzchnię przed jego aplikacją.
  • Jak przygotować mieszankę, jak i czym rozcieńczać.
  • Jakim pistoletem, jaką dyszą, ciśnieniem i ile warstw nakładać.
  • Czasy odparowania między warstwami i czasy pełnego utwardzenia.
  • Możliwości obróbki po utwardzeniu z podaniem gradacji papierów.
  • Często podane są też możliwe dodatki jakie mogą być stosowane.

Tu masz przykład karty produktu mojego podkładu i lakieru.

Jak widzisz wszystko jest w karcie produktu, i tutaj warto jest mieć je zawsze przy sobie.
Ja zdecydowałem się na markę T4W, zaopatruję się w sklepie internetowym Elakiery.
Zamówiłem sobie książeczkę z kartami wszystkich materiałów T4W i w każdej chwili dla upewnienia się mogę sprawdzić dany produkt. Wcześniej miałem je wydrukowane i wierz mi, że czasem są potrzebne gdy coś z głowy wyleci.

Jak masz już karty specyfikacji dobierz swój zestaw którym będziesz pracował. Sugerując się zastosowaniem i parametrami danego produktu. By spełniał Twoje oczekiwania i nadawał się do aplikacji sprzętem jaki masz, warunków jakie jesteś w stanie stworzyć. Wszystko jest w kartach wypisane, wystarczy się z nią zapoznać.
Pamiętam jak czytałem wiadomości w których ktoś opisywał problem, że po tygodniu lakier jest nadal miękki. Po analizie problemu wynikło, że użyty był lakier wymagający wygrzewania w 60*C.
Tutaj w tym przykładzie jest pewne, że kolega nie czytał czym lakieruje swój samochód, kupił po prostu jakiś lakier…
Teraz kilka przykładów na co zwrócić uwagę.

Kupując rozpuszczalnik akrylowy zwróć uwagę na jego typ. Może on być szybki, normalny albo wolny. Krótko mówiąc jest to czas jego parowania. Wtedy możesz dobrać odpowiedni do warunków jakie masz. Np. jeśli zamierzasz lakierować w niższej temperaturze niż 17*C kup szybki rozpuszczalnik, w 17-25*C normalny, 25-30*C wolny. Zapewnisz wtedy odpowiedni czas odparowania, co idzie w parze z jakością powłoki. Zresztą zakresy temperatur stosowania konkretnych rozpuszczalników są właśnie w kartach produktu.
Wybierając podkład akrylowy sprawdź jaki jest czas użycia gotowej mieszanki. Są podkłady które utwardzają się już po 20min. od momentu połączenia z utwardzaczem. Takim podkładem ciężko położyć dwie warstwy, szczególnie na dużych powierzchniach, tutaj czas samej aplikacji już się wydłuża, plus czas potrzebny na odparowanie między warstwami i problemy mamy pewne. Najlepiej jak czas użycia gotowej mieszanki mieścił się między 30min, a 1h wtedy na spokojnie wykonasz każdy rodzaj pracy tym podkładem.
W przypadku lakierów bezbarwnych przede wszystkim zwróć uwagę na zawartość cząsteczek stałych. Konkretnie jego typ, często tanie lakiery są typu MS, czyli middle solid. Najlepiej jednak kupić lakier typu HS czyli high solid z prostego powodu. MS mają tendencję do płynięcia właśnie ze względu na małą zawartość cząstek stałych, natomiast HS już ma mniejszą skłonność do spływania co zmniejszy ryzyko powstawania zacieków. Następnym parametrem jest ilość warstw jaką trzeba aplikować. Są lakiery, które wymagają 2-3 warstw, ale są też takie, które już dają wymaganą powłokę na 1.5 warstwy (czyli pierwsza kontaktowa nie wylana, druga pełna wylana) Istotna właściwość, która ma bezpośredni wpływ na czas pracy jaką musisz wykonać. Wiadomo też, że zużycie lakieru też będzie inne. Właśnie lakiery typu MS przeważnie wymagają 2-3 warstw, HS’y są na 1.5 – 2 warstwy. HS’y przeważnie mają też lepsze właściwości pod względem wytrzymałości i odporności na zarysowania. Dlatego mimo wyższej ceny zakupu tak naprawdę w praktyce są tańsze i lepsze w użyciu 🙂

Gdy lakierujesz w garażu i warunki wiadomo są jakie są, warto wtedy też zwrócić uwagę na czas schnięcia takiego lakieru. Są lakiery które do pełnego utwardzenia potrzebują 24h. Są też takie które schną 6-8h po tym czasie element jest gotowy do montażu. Mój ulubiony lakier T4W 444HS osiąga pół suchość już po 15min od aplikacji w 20*C, co zmniejsza ryzyko wklejenia się syfków. W pełni utwardzony jest już po 8h.
Ma też dedykowany specjalny rozpuszczalnik typu express, który zapewnia pełne utwardzenie już po 2h!

Jak sam widzisz po tych kilku przykładach, znajomość specyfiki każdego materiału lakierniczego może znacznie usprawnić pracę, ekonomię i przede wszystkim wpłynąć na efekt końcowy.

Stosując zasadę jednego producenta poznasz dobrze każdy produkt i nauczysz się nim robić – dojdziesz do perfekcji. Unikniesz wad lakierniczych, zaoszczędzisz czas i pieniądze. Z kart specyfikacji dowiesz się wszystkich jego właściwości i sposobu użycia. Wpis jakie materiały lakiernicze wybrać nie wyczerpuje tematu do końca, ale zapewne rozjaśni czym się sugerować przy wyborze materiałów lakierniczych w takim stopniu, by nawet początkujący mógł wybrać optymalne rozwiązanie dla siebie.
Jak zawsze zachęcam do komentowania pod wpisem, zawsze to jakieś dodatkowe informacje które mogą komuś pomóc 🙂
Pozdrawiam.

5.00 avg. rating (99% score) - 15 votes

13167 : Wszystkie. 1 : Dzisiaj.
Tagi .Dodaj do zakładek Link.

44 odpowiedzi na „Jakie materiały lakiernicze wybrać.

  1. Grzynek mówi:

    Witaj. Specyfikacje zamówiłeś u chłopaków od e-lakierów czy z innego źródła? Do mnie przyszedł wczoraj allegro.pl/show_item.php?item=3810066039 i jutro kładę 😉

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Ejjj to jak skończysz poproszę foty do galerii prac czytelników…Coś mało się tam dzieje trzeba ten dział rozkręcić trochę 😉
      Karty produktów zamówiłem bezpośrednio w sklepie Elakiery przy okazji zakupów.
      Chciałem wstawić link, ale nie widzę go teraz. Ale wiem, że powstał nowy katalog produktów T4W i być może nie maja go jeszcze w ofercie sklepu. Skontaktuj się ze sklepem 🙂
      Pozdrawiam.

  2. Krzysiek mówi:

    Przepraszam za bardzo laickie pytanie. Mógłbyś podać orientacyjne ilości podkładów, bazy i lakieru bezbarwnego przy malowaniu zewnętrznych powierzchni takich jak np. błotnik, maska, drzwi, zderzak?
    Pozdrawiam!

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Ilość materiału zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od pistoletu, dyszy i jego ustawień, gęstości materiału oraz zdolność krycia w przypadku bazy.
      Orientacyjnie na element typu przedni błotnik zużyjesz około 350ml podkładu akrylowego dwie warstwy, 200ml bazy, 250ml lakieru na 1.5 warstwy.
      Mowa tu oczywiście o gotowych mieszankach do aplikacji. Przy małych elementach albo o skompilowanych kształtach część materiału idzie w powietrze niestety. Więcej materiału zużyjesz używając pistoletów typu HP, mniej przy HVLP i LVLP. Musisz się z tym liczyć, że i tak część materiałów pójdzie do zlewek. Zawsze lepiej przygotować więcej mieszanki by jej nie zabrakło szczególnie w przypadku lakierów bezbarwnych. Gdzie w sytuacji gdzie zabrakło by go przy drugiej warstwie i dorobił byś kolejna porcję. Musisz lakierować cały element od początku w innym przypadku powstanie kasza i siądzie pył lakierniczy. Wtedy już polerowanie zostaje.

      • Krzysiek mówi:

        Dzięki za kolejną fachową odpowiedź 🙂
        Oczywiście chodziło mi o orientacyjne ilości, zawsze lepiej kupić z naddatkiem niz ma zabraknąć czegoś w połowie pracy. Ale dzięki temu co napisałeś już wiem na jakie ilości sie przygotować.
        Jeszcze raz dzięki!!!

  3. RobertRobert mówi:

    Korzystałeś już z tych podkładów szybko utwardzających? allegro.pl/podklad-hs-kristal-excellent-1-litr-hs-5-1-1-744-i3909434597.html Sprzedawali też lakiery bezbarwne które po 10 minutach są pyłosuche a po 1,5 godz. można je polerować. Podobno nieposiadają tradycyjnych przyspieszaczy a co za tym idzie nie ma skutków ubocznych. A najciekawsze że żywotność mieszanki gotowej to 3 godz. natomiast przy lakierowaniu bardzo szybko schnie.

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Ciekawy produkt, jeszcze nim nie robiłem. Właściwości ma rewelacyjne, przynajmniej teoretyczne.
      Chyba kupię sobie ten podkład i przetestuję w praktyce. Jeśli poza samą szybkością reszta właściwości będzie na dobrym poziomie. Na pewno przyda się do szybkich napraw-zaprawek.

  4. Paweł mówi:

    A jakiej firmy polecasz podkład epoksydowy?

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Najlepiej sprawdził się u mnie Novol Protect 360 w opcji m/m 1:1 z utwardzaczem H5950
      Świetnie się rozlewa, jest twardy po utwardzeniu, jest w opcji mokre ne mokre, świetnie izoluje nie stabilne powłoki, po wymieszaniu długi czas gotowości do użycia. Teraz chcę sprawdzić epox T4W by trzymać się jednego producenta…

  5. PaweL mówi:

    Właśnie ja niedługo będę zamawiał bezbarwny T4W i podkład akrylowy i zastanawiam się nad epoksydowym tez z T4W bo cena przystępna i było by wszystko z jednej paczki od jednego producenta. Dzięki za odp.

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Epoksyd to częste odstępstwo od reguły jednego producenta, przynajmniej mnie. Epoksydu T4W jeszcze nie stosowałem, w jego karcie brak jest informacji o możliwości stosowania w metodzie m/m. Do tego karta ma drobne błędy i niejasności w przypadku obydwu wersji 10:1 i 1:1.
      Ja ożywam i mogę szczerze polecić Novol Protect 360 + H5950 (1:1). Jest rewelacyjny i ma wszystkie zalety jakie powinien mieć dobry podkład gruntujący.
      I w sumie za około 60 zł mamy 1.6 gotowej mieszanki co jest dość ekonomicznie zapewne.

  6. Paweł mówi:

    A jeszcze jedno pytanko. Czy korzystałeś kiedyś z rozpuszczalników do cieniowania w sprey’u np coś takiego http://app-autolackierbedarf.de/products/?grid=&gridn=&prid=649

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      APP nie miałem, ale BOLL’a użyłem trzy razy i dwa razy spartoliłem robotę (zaciek). Raz mi się udało na zderzaku od Audi 🙂
      Ten APP ma lepszą szeroką dyszę więc pewnie lepiej i precyzyjniej się aplikuje ten rozpuszczalnik. Ogólnie trzeba bardzo uważać ułamek aplikacja sekundy dłużej i juz zaciek płynie…Ogólnie nie lubię stosować bo zwyczajnie się zraziłem.

  7. KamilKamil mówi:

    Jakiej szpachli używasz ? Używałeś może T4W PIK Soft – lekka ?

  8. Kamil mówi:

    Mam pytanko, czy podkład akrylowy T4W 505 mogę rozcieńczyć rozcieńczalnikiem T4W TV – 01 expres, bo według karty producenta zalecany jest TVU a gdybym użył T4W TV – 01 expres to tez będzie dobrze?

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      TV-01 expres ja sama nazwa wskazuje to bardzo szybki rozpuszczalnik, dodany do lakieru bezbarwnego zapewnia jego utwardzenie już po 2h. Nie mam pojęcia jak zachowa się podkład. Taka opcja nie jest ujęta w kartach więc producent nie zaleca takich kombinacji. Takie połączanie na pewno jest jakimś tam eksperymentem i nie wiadomo jak wpłynie to na sam podkład, a finalnie na jakość i trwałość powłoki.

  9. Marek mówi:

    Witam,
    Jestem zagorzałym czytelnikiem twojego bloga. Bardzo cieszy mnie to że są ludzie którzy bezinteresownie dzielą się swoja wiedzą. Zajmuje się hobbystycznie odbudowami polskich oldtimerów. Samochody po odbudowie blacharskiej zanim trafią na „przygotówke” stoją niekiedy kilka tygodni pod chmurką. Czy wybór takiego podkładu (T4W Podkład epoksydowy 2K 10:1 – 1.1KG) zabezpieczy blachę w odpowiedni sposób? Gdzieś obiło mi się o uszy że podkład akrylowy chłonie po dłuższym czasie wilgoć co może powodować wady lakiernicze? Aktualnie zabezpieczam blachę Cekor R nie jestem do niego do końca przekonany. Proszę o radę:)

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Marek, cieszę się, że blog jest przydatny i ma dla Ciebie wartościową treść 🙂
      Dobrze słyszałeś o tym podkładzie akrylowym, nie można go narażać na długotrwały kontakt z wilgocią bo chłonie ja i bardzo powoli oddaje.
      Przyczyną są dodatki mineralne do podkładu, ogólnie im większe właściwości wypełniające ma podkład tym bardziej chłonie wodę…
      Taka wchłonięta wilgoć pozostaje w głębokich warstwach podkładu i nawet przez wygrzewanie szybko się tej wilgoci nie pozbędziesz.
      Taka uwięziona wilgoć w podkładzie to ryzyko wad lakierniczych i pewny szybki powrót korozji.
      Nie używałem tego epoxu T4W i nie wiem jak się zachowuje. Ja stosuję NOVOL Protect 360 + H5950 1:1. Za 60zł masz 1.6l mieszanki.
      Świetnie zabezpiecza blachę przed korozją i wilgocią. Idealnie sprawdzi się w sytuacji gdy auto musi poczekać na zewnątrz do dalszych etapów prac lakierniczych.
      Pozdrawiam.

  10. KamilKamil mówi:

    Z tego co widziałem to robiłeś coś lakierem U-Pol 20:81SR mógłbyś coś napisać o nim jak ci się nim robiło ? spotkałem się z bardzo dobrymi opiniami dodam że jestem amatorem i od niedawna lakieruje.

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      Zanim przeszedłem na T4W robiłem tym U-Pol’em kilka prac. I szczerze mówiąc by dość kiepska dostępność w sklepach internetowych, kto wie czy nie robił bym nim nadal. Lubię konkretne zakupy w sieci i jak decyduję się na jakiś sklep to kupuję tam od a-z. Niestety nie znalazłem oferty U-Pol’a tak by zrobić takie kompleksowe zakupy. Sam lakier jest bardzo łatwy w aplikacji, świetnie się rozlewa i nie ma tendencji do płynięcia na powierzchniach pionowych i skomplikowanych kształtach. Na pewno będziesz zadowolony, mogę go spokojnie polecić.

  11. henko mówi:

    Witam . Mam małe pytanko:
    Jeżeli w garażu mam ok 15 stopni i będę używał
    bezbarwnego T4W 444 HS, myślę dołożyc szybki rozpuszczalnik powinno być ok. ale zastanawiam się jaki utwardzacz standard czy szybki zimowy , czy to nie będzie wszystko za szybko i ile mam czasu z
    tak gotową mieszanką .

    • Krzysztof MulcanKrzysztof Mulcan mówi:

      W przypadku lakieru T4W 444 HS utwardzacz jest taki sam, zmienia sie tylko rozpuszczalnik.
      Standardowy TVA.
      Expresowy TV-01 express.

      15*C to jeszcze nie dramat, lakieruj standardowym rozpuszczalnikiem. Zwiększ tylko czas podrapowania międzywarstwowego do około 10-12 minut.
      Expresowy z założenia ma przyspieszyć proces sieciowania i utwardzania lakieru. Normalnie twa to 7-8 godzin w 20*C. Przy rozpuszczalniku expresowym czas ten skraca się już do 2-3 godzin.
      Dobra sprawa przy lakierowaniu małych elementów, gdzie montaż może się odbyć już tego samego dnia.
      Np spoilery, listwy, obudowy lusterek czy elementy motoru. Przy dużych elementach typu drzwi, maska, może być problem z czasem życia gotowej mieszanki (20-30 min). O ile przy pierwszej warstwie wszystko będzie OK, już przy drugiej lakier robi się gęściejszy przez co może nie rozlać się tak jak byśmy tego chcieli.

      Jeśli już musisz lakierować w niskiej temperaturze, rozpuszczalnik ekspresowy używaj w temperaturach około 10*C. Poniżej 10*C moim zdaniem nie powinno się już lakierować żadnym systemem lakierniczym.

  12. Krzysiek mówi:

    Wszystkie karty techniczne produktów T4W można znaleźć pod adresem http://www.t4w.eu/ wchodząc na produkt, który nas interesuje.

  13. Wojtek mówi:

    Mam auto w kolorze białym do lakierowania jak na tej stronie zamówić lakier po numerze?

  14. wojt3k mówi:

    Takie pytanie faktycznie panie Krzysztofie produkty T4W są w miarę dobrej jakości???
    Wiadomo ceny mają korzystne.

    • Lakier 444 – OK
      Szpachla pik-soft – OK
      Szpachla pik-full – może być, strasznie trudna w obróbce.
      Szpachla do tworzyw pik-flex – Słaba, strasznie twarda, praktyczny brak elastyczności.
      podkład 505 – ciężko go rozlać, mocno trzeba go rozcieńczać, ciężki w obróbce, lekko zapycha papier.
      Epoksyd w spraju – zero zabezpieczenia antykorozyjnego, sprawdzone w praktyce 😉
      Podkład 555 OK – Ładnie się rozlewa, dobre wypełnienie, super w obróbce.
      Podkład epoksydowy – słaby, długi czas schnięcia.
      Lakiery bazowe – dobre krycie, tragiczna prasowalność kolorów.
      Uelastyczniasz do lakierów – Uelastyczniony lakier strasznie długo jest miękki. Uelastyczniony podkład zapycha papier.
      Podkład do plastików – ogólnie OK, szkoda że jest mleczny.

      Tak na szybkiego podstawowe produkty jakie przyszły mi do głowy 😉

      • FMOneFMOne mówi:

        Zrób może nowy wpis – artykuł, z Twoim doświadczeniem i opinią na temat wszelkiego rodzaju materiałów, na dzień dzisiejszy… ew. dodatkowo posegregowanych miejscami 1…2..3….. podobnie jak tutaj napisałeś, ale wszystko co do tej pory używałeś z ew. ceną, proporcjami i z czym mieszać, dokładnymi nazwami, tak by było łatwe do znalezienia – w 1 miejscu, i by początkujący (jak ja) wiedzieli co omijać szerokim łukiem ,

      • kanies mówi:

        Krzysiek, tutaj piszesz, że podkład 505 nie jest zbyt, ale w sklepie elakiery.pl jest Twój komentarz pod tym produktem, w którym oceniasz go bardzo wysoko. Zmiana zdania czy produkt obniżył loty od tego czasu ?
        Pozdrawiam

        • FMOneFMOne mówi:

          wg. mnie spróbował czegoś innego, miał porównanie i ten się stał słaby… lub wcześniej używał jeszcze gorszych materiałów i ten był super w porównaniu do nich… dlatego chciałem wpisu by zbierać takie doświadczenia, by początkujący mogli zaoszczędzić kasy i kłopotów (dodatkowej roboty) omijając słabe produkty…

  15. wojt3k mówi:

    A bezbarwny???
    Bazy pasowalność słaba ale w przypadku malowania całościowego auta to raczej nie przeszkadza.

  16. wojt3k mówi:

    Sorki dałem gafę ściągałem sobie katalog produktów 444 hs to bezbarwny troszkę dziwne oznaczania ale jak ma się katalog to w samym spisie już wiadomo co to jest

  17. damianw13 mówi:

    witam, chciałbym się zapytać jaki może być skutek stosowania materiałów po upływie terminu ważności, np. gdy użyłem stary zmywacz silikonowy?

  18. gincu99 mówi:

    Pytań o podkład epoksydowy t4w 10: 1 2k dużo
    No ale zapytam
    Opłaca się go kupować czy jednak sobie odpuścić i kupić novol 360 1,6l
    Ale jak się to ma do pozostałych komponentów z z t4w tzn. podkład akrylowy 555
    Nie będzie się nic z tym działo ?

  19. Diler mówi:

    Skoro że kupiłem już NOVOL PROTECT 360 chcę korzystać z produktów tej firmy. Biorąc pod uwagę że zaczynam dopiero z garażowym lakiernictwem nie wiem dokładnie jakie wybrać do tego podkłady i lakiery. Na stronie http://professional.novol.pl/ wybrałem te produkty
    http://professional.novol.pl
    /podklad_epoksydowy_antykorozyjny_PROTECT_360.html

    http://professional.novol.pl/podklad_akrylowy_PROTECT_350.html

    http://professional.novol.pl/lakier_akrylowy_bezbarwny_NOVAKRYL_590.html

    czy może Pan Panie Krzysztofie wypowiedzieć się na ich temat lub dobrać osobiście do NOVOL PROTECT 360 resztę podkładów i lakierów ? Czy do podkładu epoksydowego firmy Novol korzystać z innej marki tak jak Pan T4W ?

  20. FMOneFMOne mówi:

    Pytanko: jaka różnica jest między tymi lakierami bezbarwnymi (z doświadczenia) + który najlepszy dla początkującego
    T4W 444 HS (kpl.1,5L – ok 55zł) vs. T4W 4444 Premium (kpl. 1,5L – 70zł) vs. APP 2K HS Acryl Klarlack Classic (kpl 1,5L – ok 86zł)

    • T4W 444 HS, nie najgorszy, dość łatwy w aplikacji, jednak lubi się popłakać jak za bardzo dolejemy, albo przy otworach na klamki bądź kierunkowskazy.
      Dość szybko uzyskuje półsuchość po już po 20-30 min, utwardza się 7h. Dobry na początek, ale jak kilka razy będziesz wycinał zacieki zmienisz go na inny 😉
      Brak możliwości dostosowania utwardzacza do temperatury otoczenia, dostępny tylko utwardzacz normalny. Jest za to dostępny rozpuszczalnik fast TV-01 jednak to jakaś pomyłka. W kubku pistoletu zrobi się budyń po 20min od wymieszania. Nie da się go aplikować w dwóch warstwach choćby na błotnik. Drugą warstwę już zrobisz barana. Po utwardzeniu mocno widać zmarszczki po sieciowaniu, konieczność polerowania niemalże za każdym razem. Z dodatków dostępny plastyfikator.

      T4W 4444 Premium, Dobry i łatwy w użyciu lakier. Dobrze się rozlewa i nie płacze z byle powodu. Bardzo długo schnie, pół suchość uzyskuje dopiero po 1 godzinie, utwardza się aż 14 godzin.
      Dobry na początek i do nauki rewelacyjny, pod warunkiem, że masz czas czekać na niego i nie przeszkadza Tobie, że przez ponad godzinę może służyć jako lep na muchy i wszelkie pyłki jakie pojawią się w powietrzu. Brak utwardzacza szybkiego, czy wolnego co uniemożliwia aplikację w innych temperaturach niż 17-24*C typowy kabinowiec do wygrzewania dla bogatych. Bo wygrzanie lakieru w 60*C i tak dłuuugo trwa. Minimalnie widać usieciowanie po utwardzeniu (ma mikro zmarszczki). Z dodatków dostępny plastyfikator.

      APP 2K HS Acryl Klarlack Classic, Bardzo dobry lakier o świetnych parametrach. Pięknie się rozlewa, można go mocno dolać i się nie popłacze. Szybko uzyskuje półsuchość 15-20min. Po 1.5 godzinie można go już dotknąć i się nie klei. Całkowite utwardzenie po 6-7 godzinach. Pracując tym lakierem skupiasz się na strukturze powłoki, a nie na tym by nie zrobić zacieku. Przy skomplikowanych kształtach można komfortowo pracować wylewając go na szkiełko (motory, zderzaki itp.) Możliwość aplikacji w różnych temperaturach nawet poniżej 17*C. Dostępne utwardzacze szybki i normalny.
      Jest całkowicie szklisty nie ma barwy. Po aplikacji nie widać śladów usieciowania wygląda jak szkło. Dostępne dodatki typu plastyfikator, antysilikon, dodatek matujący.

  21. FMOneFMOne mówi:

    Dobre info, Dzięki, tak jak pisałem wyżej, przydał by się cały nowy wpis-artykuł o wszystkich użytych materiałach, wady / zalety …

    a masz jakiś lakier bezbarwny tańszy niż APP, ale lepszy niż T4W ??

    testowałeś inne APP (tańsze lub droższe od Classic’a) ?

  22. wielebnywielebny mówi:

    Witam!Nie przeczytalem wszystkich wpisow ale te ktore przerobilem (chocby przygotowanie,prawidlowe mieszanie lakieru bezbarwnego)jest brak jednej istotnej jak mysle informacji chodzi o zostawienie wymieszanego juz lakieru na kilka minut 3-4 zeby mogl zareagowac .

  23. FMOneFMOne mówi:

    czym się różnią / co lepsze : lakier bezbarwny VHS i UHS

    tzn. głównie chodzi mi o efekt końcowy (połysk, głębia, odporność na żółknięcie, odporność na zarysowania, …)

  24. FMOneFMOne mówi:

    i może jeszcze…
    – dodatkowa warstwa lakieru bezbarwnego poprawi jego głębię / wygląd ?
    – dodatkowa 1-2 warstwy lakieru nezbarwnego może powodować wady lakiernicze ??

Dodaj komentarz